Menu Zavřít

Lépe rozložit

7. 8. 2003
Autor: Euro.cz

Marketing

WT100

PRAHA (flp) - České firmy vynaložily loni téměř padesát miliard korun na marketing. Vyplývá to z výzkumu, který provedla brněnská agentura Brand Brothers. Přes devadesát procent marketingových výdajů použily společnosti na marketingovou komunikaci, největší část ukrojily reklamní aktivity. O necelých deset procent nákladů na marketing se dělí výdaje na zaměstnance a výlohy na výzkum trhu. Ten se na celkových výdajích podílel třemi procenty, což je – jak uvedl pro týdeník EURO Tomáš Papírník z agentury Brand Brothers – částka příliš nízká. „V jiných oblastech podnikání jsou výdaje na dosažení vyšší výkonnosti ve velikosti několika málo procent vnímány jako samozřejmost, tvrdí Papírník a dodává: „Očekáváme, že si tuzemské podniky budou ve stále vyšší míře uvědomovat význam efektivního vydávání prostředků, a proto výzkumný trh v ČR nadále poroste.“ Nedostatečné jsou, podle Papírníkova mínění, i výdaje na zaměstnance, kteří se marketingu ve firmách věnují. Zvýšení jejich počtu by mohlo vést k větší úspěšnosti marketingových aktivit, soudí Papírník. Přestože výdaje na marketingové aktivity přesáhly dvě procenta hrubého domácího produktu, ze šetření výzkumné společnosti Datamar a z informací agentury na podporu obchodu CzechTrade vyplývá, že marketing českých společností není jejich silnou stránkou. „Zatímco ve světě je tato činnost odpovědná za poptávku, u nás je to v 90 procentech případů oddělení, které rozdává igelitky a propisky,“ popisuje ředitelka Datamaru Lenka Mlynářová.

Graf: Kolik a kam do marketingové komunikace

  • Našli jste v článku chybu?