Ženevský autosalon
Tradiční svátek milovníků aut hostí Švýcarsko. Minulý týden byla zahájena veřejná část 76. ročníku ženevského autosalonu, na němž se zájemcům o novinky autoprůmyslu představilo přes 250 firem. Škoda Auto v premiéře ukázala nový model Škoda Fabia a Hyundai uvedl vůz i30, který má v budoucnu vyrábět v moravských Nošovicích. Své vize a průmyslové záměry nabídla řada světových firem, jež se v Ženevě „chlubí“ svou produkcí až do 18. března. Podle předpokladů navštíví autoshow 700 tisíc lidí.
Autosalon přichází v době diskuse o limitech emisí v Evropě. Tématem je tudíž snižování spotřeby pohonných hmot a zvyšování ekologické šetrnosti. Například Mercedes představil technologii pro regulaci emisí BLUETEC v kombinaci s čtyřválcovým naftovým motorem s optimalizovanou spotřebou. BMW zase oznámilo, že v příštím roce začne prodávat naftové vozy v USA. „To je další krok v ochraně životního prostředí,“ tvrdí šéf Norbert Reithofer. Americký General Motors uvedl, že chce do roku 2010 začít vyrábět vůz, jenž bude poháněn jen elektřinou bez přispění spalovacího motoru. Neznámou však zůstává, zda dobíjecí lithium-iontové baterie mohou výhodně a bezpečně pohánět auto, přiznal produktový ředitel Bob Lutz z GM.
Spektrum prezentovaných vozů bylo pestré. Japonská Toyota nachystala hybridní model Prius, Fiat zase zveřejnil úvahy o výrobě levného vozu pro Evropu a Asii, obdoby rodinného modelu Logan od Renaultu. Kia ukázala sériovou verzi svých aut pro žilinskou továrnu.
Záměry expanze zveřejnili světoví hráči. Volkswagen, do jehož koncernu patří i Škoda Auto, chce do tří let získat alespoň dvacet procent čínského trhu; Citroën zase plánuje razantní útok na Rusko, přičemž tam možná postaví montážní závod. Stejná destinace láká dle manažera Johna Fleminga i Ford, jenž hodlá získat rumunský majetek bývalého Daewoo Motor.