Boeing pravděpodobně vzdá projekt rychlého tryskáče, i když tím může ztratit
Plány chicagské firmy Boeing na vývoj letadla Sonic Cruiser, zveřejněné více než před rokem, oslnily svého času celý letecký svět. Šlo o odvážný tah: proudový letoun, který by přepravil 250 cestujících téměř nadzvukovou rychlostí, aniž by přitom všechen zisk shořel ve vyšších nákladech na palivo. Generální ředitel a předseda společnosti Philip M. Condit ještě před měsícem tvrdil, že vše probíhá hladce a Boeing může začít příští rok přijímat objednávky na dodávky v roce 2008.
Ve skutečnosti má však tempo projektu Sonic Cruiser k rychlosti zvuku daleko. Ředitelé mnoha hlavních leteckých společností, včetně American Airlines, Delta Airlines, United Airlines, British Airways či Japan Air Lines, prohlašují, že o jeho nákupu neuvažují. Pouze Continental Airlines dál projevují zájem. Dnes, kdy i náročnější pasažéři na služebních cestách pročesávají nabídky výrazně zlevněných letenek, vyhlíží představa, že si lidé ochotně a štědře připlatí za rychlost, jako kuriózní přežitek 90. let. Přitom tato představa byla hlavní myšlenkou v pozadí projektu Sonic Cruiser. “Za současné situace v leteckém odvětví může Sonic Cruiser být perspektivou pro dalekou budoucnost, ale rozhodně ne pro příštích deset let,” tvrdí Gordon McKenzie, ředitel oddělení nových letounů společnosti United Airlines.
Tyto nevalné vyhlídky přiměly Boeing k tomu, aby myslel na zadní kolečka. Zdroje z leteckých společností uvádějí, že i ze samotné firmy Boeing přišli konstruktéři se dvěma alternativami k Sonic Cruiseru. První z nich je standardní proudové dopravní letadlo, ovšem s menší spotřebou paliva a nižšími náklady na výrobu než současný Boeing 767, který jde na odbyt jen pomalu. Druhou alternativou je další radikální inovace: letadlo typu “létající křídlo”, jež se tvarem podobá bombardéru B-2. Představenstvo Boeingu si má z uvedených tří možností vybrat letos na podzim. Od neděle 21. července, kdy se v Británii na přehlídce Farnborough Air Show sešli kapitáni leteckého průmyslu z celého světa, se ještě zvyšuje tlak na Boeing, aby se o svých plánech jasně vyjádřil.
Bývalí vedoucí pracovníci Boeingu a významní zástupci odvětví si myslí, že nasvědčuje vše tomu, že představenstvo zavrhne projekt Sonic Cruiseru a vydá se konzervativní cestou. Společnost tvrdí, že je schopna vyrobit konvenční letoun s 250 místy, který bude mít o 30 procent úspornější provoz a bude levnější než současná letadla. Pro letecké společnosti, které musejí bedlivě hlídat své náklady, by to znamenalo obrovskou výhodu. Nový letoun by létal o něco rychleji, jeho trup a křídla by obsahovaly lehké kompozitní materiály a disponoval by i vyspělou avionikou, vyvinutou pro Sonic Cruiser. Navíc by jej mohl Boeing pravděpodobně prodávat mnohem levněji i díky výraznému zefektivnění výroby, ke kterému došlo už u modelu 767.
Zhruba za šest let by se tradiční proudový letoun mohl objevit. Letecké společnosti by pak mohly nabízet za stejně peněz více muziky, právě když to budou potřebovat nejvíce. Vedoucí pracovníci aerolinek American Airlines a United uvádějí, že je tato možnost zajímá především z hlediska nižších provozních nákladů. Zatím však nebyla podána žádná objednávka, neboť jde jen o předběžné návrhy. A další výhoda: vzhledem k tomu, že by modernizace tradičního letounu pro 250 osob stála mnohem méně než deset miliard potřebných na vývoj zbrusu nového typu letadla, Boeing by mohl současně učinit první kroky ve vývoji odvážnějších projektů.
I když by odložení projektu Sonic Cruiser bylo pro Boeing ostudou, bylo by to pořád lepší než přijít s projektem, který nezapadá do potřeb trhu. V takovém případě by společnost riskovala ztrátu vedoucího postavení ve prospěch svého úhlavního rivala Airbus Industrie. Již dnes zvyšuje Airbus svůj podíl na trhu velmi rychle: od roku 1994 se zvýšil z 30 procent na necelých 50. Evropský výrobce již začal s produkcí svého obřího letounu příští generace, dvoupatrového létajícího monstra A380 pro 555 cestujících. Prodal jich již sto a první letadla chce dodat do čtyř let. Očekává se, že A380 dále sníží odbyt zastarávajícího Boeingu 747 pro 420 cestujících. Pak zůstane společnosti jen jeden zásadní úspěch - model 777 pro 300 osob. Boeing zkrátka potřebuje další hit, aby znovu získal výrazný náskok na trhu.
Představitelé Boeingu trvají na tom, že nadále dávají přednost Sonic Cruiseru, ačkoli Condit ve zprávě o výnosech ze 17. července přiznal, že se kolem životaschopnosti projektu objevily otazníky. “Než se k Sonic Cruiseru definitivně odhodláme, chceme dobře porozumět trhu,” prohlásil. Boeing předpokládá, že Sonic Cruiser by zkrátil cestu zhruba o hodinu na každých 4800 kilometrů, takže z doby letu mezi New Yorkem a Tokiem by ubral téměř dvě hodiny. Společnost je přesvědčena, že cestující jsou připraveni si připlatit - nejen za rychlejší let, ale i za to, že se vyhnou ucpaným tranzitním letištím a poletí přímo z města do města.
Alespoň jeden významný zástupce leteckých společností s Boeingem souhlasí. Generální ředitel Continental Airlines Gordon Bethune trvá na tom, že náročnější cestující na služebních cestách i dnes ochotně zaplatí více za rychlejší spojení. I když poslední dobou to kvůli nepřebernému množství různých slev v důsledku nadbytečné kapacity v odvětví dělat nemuseli. Je názoru, že by se Boeing měl Sonic Cruiseru držet. On sám by měl o několik letadel zájem, pokud budou jejich provozní náklady srovnatelné s modelem 767. “Dobře vědí, že to je jediný produkt, kterým se mohou nějak odlišit,” poznamenává Bethune.
Ale konkurenceschopnost Sonic Cruiseru je podmíněna převratným technologickým vývojem v oblasti motorů a aerodynamiky. Při letu těsně pod rychlostí zvuku, kdy se letadlo blíží rychlosti Mach 1, se totiž kolem stroje vytvářejí rázové vlny, které následně vyvolávají otřesy a komplikují jeho ovládání. Turbulence také zvyšují spotřebu paliva. Představitelé aerolinek tvrdí, že konstruktéři Boeingu zatím leteckým společnostem nepředvedli projekt, který by zmíněné problémy vyřešil. “Sonic Cruiser je určen pro potřeby rychle se tenčícího exkluzivního trhu,” prohlašuje Richard Aboulafia, letecký analytik konzultační firmy Teal Group. “Dnes více než kdy jindy zřejmě platí teorie letecké dopravy jako obdoby autobusu.”
Situace na trhu se samozřejmě může změnit. Analytici však soudí, že má-li se Boeing rozhodnout pro odvážnější projekt, udělá lépe, když zvolí proudové letadlo ve tvaru křídla označované jako “blended wing”. Takový letoun by byl podstatně lehčí než tradiční design s hlavním trupem a připojenými křídly. Boeing soudí, že verze pro 480 cestujících by spotřebovala o 32 procent méně paliva než A380. To znamená obrovskou úsporu nákladů. Díky nezvyklému designu může navíc létat rychleji a lze jej vyrobit levněji než tradiční proudová letadla. Je tu ovšem zásadní nevýhoda: chybí okna pro cestující. Konstruktéři Boeingu se s ní však mohou vypořádat pomocí obrazovek, na kterých se bude promítat dění venku. Několik leteckých společností již projevilo zájem, ačkoli k samotnému nákupu nebudou připraveny dříve než za nějakých deset let.
Teď záleží jen na managementu Boeingu, pro kterou cestu se rozhodne. Do té doby budou investoři létat poslepu.
Těžká volba Svůj příští letoun musí Boeing vybrat ze tří návrhů:
SONIC CRUISER
Zbrusu nový projekt proudového letadla schopného přepravit 250 cestujících téměř nadzvukovou rychlostí. Otázkou je, zda cestující budou ochotni zaplatit vyšší cenu, kterou si letecké společnosti za lety tímto letadlem budou muset účtovat.
MODERNIZACE TRADIČNÍHO LETADLA
Nový, nijak převratný projekt, který by nahradil model 767, jenž nejde příliš na odbyt. Společnost tvrdí, že je schopna zvýšit efektivitu tohoto letounu pro 250 cestujících v porovnání s předchozím modelem o 30 procent. Nevýhoda: konkurent Airbus Industrie může Boeing dohnat.
WING JET
“Létající křídlo”, letadlo ve tvaru bombardéru B-2, by bylo mnohem lehčí než tradiční letoun. Levnější by byla jak jeho výroba, tak i provoz. Nevýhoda: nemá okna pro cestující.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Jiří Vrbický