Skandál letecké společnosti Smartwings se prohlubuje. Piloti Boeingu 737-800, kteří letěli přes dvě hodiny s jedním funkčním motorem, totiž na cestě řídícím letového provozu závadu neoznámili a informovali o ni až nad českým územím. Jeden z cestujících chce společnost žalovat.
K incidentu došlo minulý týden na trase mezi ostrovem Samos a Prahou. Krátce po startu došlo k závadě jednoho motoru. V takovém případě je běžné provedení nouzového přistání na nejbližším letišti. Piloti však s letadlem klesli z letové hladiny 36 tisíc stop na 24 tisíc stop a v cestě pokračovali až do Prahy.
Podle nejnovějších informací navíc piloti závadu po cestě neoznámili, neinformovali vedoucí letového provozu v Řecku, Kosovu, Srbsku, Maďarsku ani Rakousku. Poruchu levého motoru ohlásili až nad českým územím.
„Ani slovem nezmínili, že mají poruchu motoru. Informovali nás pouze o technických problémech,“ řekl webu The Aviation Herald pracovník řízení letového provozu v Budapešti. „Vyšlo najevo, že porucha byla nahlášena nad Prahou. Poté nám volala Vídeň, ale my o ničem nevěděli. Srbové to také netušili a ptal jsem se i kolegů v Kosovu,“ dodal.
Jak často létáte?
Úřad pro civilní letectví vyzval Smartwings k předložení záznamů o letu, uvedl jeho mluvčí Vítězslav Hezký. V případě zjištěného pochybení může úřad zahájit se společností například správní řízení, v krajním případě i podat trestní oznámení. Příčinu výpadku jednoho z motorů řeší Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.
K incidentu se vyjádřilo Řízení letového provozu. „V případě tak závažného technického problému, jako je ztráta funkčnosti jedné ze dvou pohonných jednotek, zcela určitě není standardní, aby o této situaci velitel letounu odpovědné středisko řízení neinformoval,“ uvedl jeho mluvčí Richard Klíma pro Českou televizi. Agentura EU pro bezpečnost v letectví připouští, že neexistuje žádný absolutní požadavek, aby se letadlo při této okolnosti muselo odklonit na nejbližší vhodné letiště.
Jeden ze 170 cestujících, kteří byli na palubě, se podle webu Blesk.cz rozhodl společnost Smartwings zažalovat.
„Všiml jsem si, že byl motor tichý. To mi bylo divné, a tak jsem se na něj chvíli díval a všiml jsem si, že se turbína točí pomalu, jen pomocí náporu větru,“ uvedl pro Blesk.cz cestující Karel. „Let probíhal v klidu. Akorát při startu jsme se jako kdyby propadli, jako když cítíte volný pád. Letadlo se propadlo na levé straně. To bylo velice nepříjemné,“ dodal.
Dále čtěte:
Fronta na nebi: evropské letectví má za sebou rok výrazných zpoždění
Praha jako součást USA. Letiště se zajímá o americkou imigrační kontrolu
Na kterém letišti se nejlépe najíte? Za nejvyšší kvalitou musíte do Asie
Soud EU dal za pravdu pasažérům Českých aerolinií v kauze zpožděného letu