Jak bude v Česku fungovat letecká záchranka po roce 2020? Po jednom kraji si rozdělí armáda a policie, dalších osm dostane na starost nově zřízený státní podnik. Takové doporučení expertní komise se chystá schválit vláda. Jen nákup nových vrtulníků spolkne 1,63 miliardy korun.
Leteckou záchrannou službu čekají velké změny. A nejen od 1. ledna 2017, kdy se o ni nad Českem nově podělí vojsko, policie a tři soukromé firmy. Tenhle stav je jen přechodný. Po roce 2020 má přijít další revoluce.
Jak vyplývá z vládního materiálu, který získal týdeník Euro, provoz záchranných helikoptér bude mít na starosti nově založený státní podnik. Ten zajistí jak vrtulníky, tak personál. „K hlavním argumentům ve prospěch této varianty patří jistota dlouhodobého fungování bez nutnosti opakovaného zadávání veřejných zakázek,“ stojí v návrhu.
Úkolem nového státního podniku bude provoz letecké záchranky z Ostravy, Olomouce, Brna, Hradce Králové, Liberce, Ústí nad Labem, Českých Budějovic a Jihlavy. Zatím není jasné, pod kterým resortem podnik vznikne. Nicméně podle neoficiálních informací by stát rád létal s vrtulníky EC-135 z rodiny Airbus Helicopters. Jen na jejich pořízení a servis padne 1,63 miliardy korun. Ročně provoz osmi stanovišť spolkne dalších 363 milionů korun.
Sedmičlenná expertní komise složená ze zástupců ministerstev obrany, vnitra, zdravotnictví, financí, Asociace krajů ČR a Úřadu vlády ČR, která návrh připravila, zároveň upozorňuje, že rozhodnutí musí přijít co nejdřív. „Neboť nezbytné materiální a personální vybavení (zejména pořízení potřebných vrtulníků), ale i získání potřebných oprávnění k provozování této činnosti, je časově velmi náročným procesem, jehož trvání lze odhadovat v délce až tři roky,“ píše se v dokumentu.
Vojákům po roce 2020 zůstane základna v Plzni, policii Praha. Do dalších krajů se pouštět nechtějí, i když od začátku příštího ledna musí podle rozhodnutí vlády létat v Jihočeském i Jihomoravském kraji. Nemají však dost peněz, lidí ani vrtulníků. Příští tři roky se tak dostanou na hranu svých možností. „Zajišťování letecké záchranné služby prostřednictvím Armády ČR je výrazně dražší než zajišťování soukromým subjektem,“ vysvětluje expertní skupina. Důvodem je i to, že vojenské vrtulníky W-3A Sokol jsou mnohem těžší než civilní záchranářské stroje, a tudíž mají větší spotřebu.
Na vznik státního podniku podle informací týdeníku Euro silně tlačil ministr financí Andrej Babiš (ANO). A to i přesto, že už dnes je velmi pravděpodobné, že takový model letecké záchranky bude muset stát financovat daleko víc než dnes, kdy se o službu dělí soukromé firmy s policií a armádou.
Kontrakt za 1,6 miliardy korun na provoz záchranky pro tři až čtyři nejbližší roky se nyní chystá uzavřít ministerstvo zdravotnictví. Kromě firmy DSA do Česka nově přichází rakouská Helikopter Air Transport a slovenská Air-Transport Europe. A proti společnosti z Popradu se nyní nejvíc protestuje. Záchranářům vadí, že jí v posledních deseti letech spadly tři helikoptéry AW109K2 a zahynulo jedenáct lidí, někteří odborníci zase upozorňují na stáří jejích vrtulníků. Zástupci Air-Transport Europe se zatím nechtějí k žádným výtkám vyjadřovat.
Dále čtěte:
Proti americkým vrtulníkům nad Českem protestují proruské spolky
Loučení s legendou. Letouny Albatros v armádě končí