Jako jedna z prvních redakcí otestoval týdeník EURO minulý týden Volkswagen Phaeton. Jaký je vůz, který má pozvednout značku VW do vyšších pater? Vyzkoušeli jsme čtyřsedadlovou verzi s šestilitrovým benzinovým dvanáctiválcem o výkonu 309 kilowattů – jiné varianty zatím nebyly ani k dispozici. Tento vůz stojí v základu 3 627 200 korun. Výbava, kterou jsme v autě měli, povýšila cenu na úctyhodných 4 413 700 korun. Za to už jsou třeba dva Mercedesy třídy E nebo čtyři manažerská Volva. Také nám auto na pražském Jarově předali s posvátnou úctou – tohle u Volkswagena ještě nebylo.
Už nasednutí do limuzíny je zážitkem, všude je dost místa, kabina voní kůží a výdechy klimatizace decentně zakrývá dřevěné obložení. Věnujme se nejdříve výbavě Phaetonu, ta totiž vysvětluje jeho vysokou cenu. Do standardu W 12 náleží celkem 53 různých doplňků, mezi nimi třeba vzduchové pérování s elektronickým, na rychlosti jízdy závislým nastavením tlumičů či palubní počítač s pětibarevným displejem. Jako nadstandard měl náš W 12 třináct dalších vymožeností včetně výkonné audiosoustavy, střešního okna, navigace, ovládání převodovky Tiptronic, dekorací z ořechového dřeva či vaku na lyže. Je zajímavé, že například u Škody Superb patří vak na lyže umístěný v zadních sedadlech do základní výbavy a u Phaetonu je třeba připlácet. Ale Superb zase nemá ve standardu kontrolu tlaku v pneumatikách, elektrohydraulicky ovládané víko kufru a spoustu dalších záležitostí.
Phaeton je kromě toho mnohem více nabit elektronikou, přímo jí přetéká. Na druhém, sedmibarevném displeji ve středové konzoli je možné, pokud auto stojí, sledovat i televizi. Tento multifunkčí displej vůbec stojí za pozornost. Zprostředkovává řidiči všechny dostupné údaje, od navigace přes údaje o jízdě až po seznamy jmen ze SIM karty vestavěného telefonu. Je to podobný systém, s jakým přišel už BMW třídy 7 - s jednou odlišností. V Bavoráku se systém ovládá centrální joystickem, zatímco v Phaetonu je třeba pracovat s tlačítky na okraji obrazovky. Zdálo se nám, že u Volkswagenu je ovládání jednodušší než u BMW, ale někomu může joystick vyhovovat lépe.
A jak Phaeton jezdí? První kilometry na dálnici přinesly nevšední zážitek. Šestilitr nenechá nikoho na pochybách, že si s téměř tři tuny těžkou limuzínou hravě poradí. Z nuly na sto kilometrech v hodině je za 6,1 sekundy – to vmáčkne posádku do sedadel. Auto dokáže jet až 250kilometrovou rychlostí. Mohlo by i více, ale na této hranici začne fungovat omezovač. Inu, výkon 420 koní nemá motor leckterého tanku! V kabině si přitom člověk připadá jako v kokpitu letadla – všude samá tlačítka a páčky. Vše přehledné a v dosahu, ale někdy ta přetechnizovanost přece jen přináší zmatek. Konstruktéři dali páčky řazení pod volant, takže řidič může řadit prsty, stejně jako u BMW 7. Pravou rukou rychlosti přidává, levou podřazuje. Ovladače řazení se ale dost pletou s páčkami blinkrů a stěračů – je toho prostě pod volantem už moc. Konkurenční bavorák to má udělané lépe – tam se řadí tlačítky na volantu, které se s ničím nepletou.
Pohon všech čtyř kol dává Phaetonu švih i na obtížném terénu, v nevlídném listopadovém počasí jsme bez potíží vyjeli po kluzké vozovce až na ještědský vrchol. Je třeba říci, že auto se skvěle ovládá, je obratné a z kabiny je dobrý výhled. Řidič má pocit, že jede v mnohem menším autě. Před nerovným terénem lze podvozek zvednout o 2,5 centimetru, a zvýšit tak šance na projetí. Podvozek nabízí ještě jedno překvapení – jeho tvrdost lze nastavit podle libosti, od komfortního houpání po tuhou sportovní jízdu. Stabilita auta je přitom ve všech případech perfektní, ale překvapilo nás, že brzdy táhly u našeho auta při prudším brždění doprava.
Monstrózní ale není jen zážitek z jízdy, ale také spotřeba, která si také nezadá s tankem. Průměr je udáván na necelých šestnáct litrů benzinu na sto kilometrů, ale my jsme při svižné jízdě jeli bez výjimky nad dvacet. Když se auto plazí, lze spotřebu stlačit na deset litrů, ale při rychlostech kolem 200 kilometrů v hodině se ukazatel aktuálního průtoku rázem vyhoupne na čtyřiceti litrů. Na trasu Praha – Liberec a zpět nám tak málem nestačila nádrž. Při návratu jsme na dálnici v Mladé Boleslavi měli ještě čtvrtinu paliva, ale na Jarov už jsme dojížděli téměř na nule. Jenže kdo má na Phaeton, ten se nemusí bát ani výdajů za benzin. Nutnost často tankovat je nepříjemná, ale tak už to u špičkových limuzín chodí. Za první třídu se ve vzduchu i na silnici platí.
VW Phaeton W12 4 Motion
Objem válců [cm3] 5998
Druh motoru zážehový
Výkon [kW] 309
Max. rychlost [km/h] 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6.1
Kombinovaná spotřeba [l] 15.6
Cena základu [Kč] 3 627 200