NÍZKOROZPOČTOVÉ AEROLINKY - Budoucnost letecké dopravy je v nízkorozpočtových společnostech. Ty sice nabízejí minimum služeb na palubách letadel, ale za nízkou cenu letenek. Vyplývá to ze studie Evropského parlamentu. Také největší české letiště v Praze-Ruzyni zažívá rostoucí poptávku od těchto společností.
Nízkorozpočtové aerolinky provozovaly loni po celé Evropě necelou pětistovku letadel. Do roku 2012 by to mělo být více než devět stovek strojů. Podle studie Evropského parlamentu loni služeb těchto dopravců využilo 152 milionů lidí, za čtyři roky jich má být 282 milionů. Letadla těchto aerolinek často létají na méně frekventovaná letiště, přičemž představují nemalý přínos pro místní ekonomiku.
Vyhledávanou destinací nízkorozpočtových leteckých společností se stala i Česká republika, především letiště v Praze-Ruzyni. V současné době jich do Prahy létá čtrnáct. Od listopadu loňského roku jejich řady rozšířily největší evropské nízkonákladové aerolinie Ryanair, které zahájily osobní dopravu mezi Prahou a irským Dublinem. Ryanair ale není na českém nebi nováčkem, již od března 2005 pravidelně létá z Brna do Londýna a nyní i do španělské Gerony.
STÁLE VĚTŠÍ ZÁJEM
(počet cestujících s low-cost dopravci v Praze)
rok počet cestujících
2002 339 815
2003 679 024
2004 1 600 939
2005 1 870 723
2006 2 287 129
2007 2 806 391
Pramen: Letiště Praha
Boj o pozici jedničky
Jedničkou mezi těmito dopravci v Česku byl zatím britský easyJet s téměř milionem cestujících. V loňském roce se mu začaly výrazně přibližovat středoevropské aerolinie SkyEurope Airlines. Tržní podíl low-cost dopravců za celý rok ještě není známý, v polovině roku se pohyboval na úrovni 25 procent. Podle odhadů vedení Letiště Praha se v budoucnu podíl „nízkonákladových“ cestujících vyšplhá až na 40 procent.
Praha není jen cílovou destinací. Dvě z nízkonákladových aerolinií, Smart Wings a SkyEurope, mají v Ruzyni i svou základnu. Smart Wings je obchodní značka letecké společnosti Travel Service, největší soukromé letecké společnosti v Česku. Aerolinie SkyEurope vznikly v Bratislavě, základnu mají vedle Prahy a slovenské metropole i ve Vídni. Loni v září navíc zahájily činnost nové české nízkonákladové aerolinie Clic4sky.com, které jsou dceřinou společností ČSA. Tato společnost však není klasickým dopravcem s vlastními letadly, ale spíše prodejcem levných letenek. Click4sky doprodávají kapacitu v letadlech ČSA, později chtějí spolupracovat i s dalšími dopravci s cílem do dvou let ovládnout pětinu trhu s levnými letenkami v Praze.
Levně je hlavněna krátkých tratích
Nízkorozpočtové aerolinky mají své místo zejména na krátkých tratích, tedy mezi většinou evropských měst. Podle tiskové mluvčí easyJet Samanthy Day bude v oblasti krátkých linek nízkonákladová doprava dokonce dominovat. „Z Prahy létají pasažéři hlavně do velkých měst. S námi létá hodně těch, kteří cestují navštívit svoji rodinu nebo přátele či za byznysem,“ upozorňuje mluvčí.
Nejoblíbenější destinací této pražské firmy je jednoznačně Londýn. „Praha je velmi populární destinací, a to jak pro zákazníky cestující za obchodem, tak i pro turisty,“ říká Vendula Havlíková, mediální zástupkyně další nízkorozpočtové společnosti Germanwings. Tato společnost je také jedinou, která nabízí spojení do Kolína nad Rýnem sousedícím s dalšími hustě osídlenými oblastmi, jako je například Bonn či Düsseldorf.
Firmy přicházejí s novinkami
Konkurence nejen na trhu nízkorozpočtových společností roste a přiostřuje se. Na tom může vydělat jedině zákazník. „V takto silné konkurenci mohou přežít pouze inovativní letecké společnosti orientované na přání zákazníků,“ míní zástupkyně firmy Germanwings.
Nutností je tedy přicházet na trh se stále novými službami. Například společnost easyJet nabízí novou službu přednostního nástupu na palubu letadla. Germanwings zase rozšiřují počet svých partnerů a nabízejí letenky do dalších lokalit. SkyEurope Airlines útočí na segment byznys cestujících a nabízejí možnost i na poslední chvíli změnit rezervaci letu. Program SkyCorporate se zaměřuje především na střední podniky do padesáti zaměstnanců. „SkyCorporate jsme vytvořili především proto, abychom mohli nabídnout nejnižší tarify opravdu každé firmě nebo kanceláři, která potřebuje plánovat obchodní cesty co nejefektivněji,“ říká obchodní ředitel SkyEurope Karim Makhlouf.
České aerolinie: Konkurence se nebojíme
Zdálo by se, že nízkonákladové aerolinky omezují postavení klasických aerolinek. Ty se ale většinou konkurence nebojí. „České aerolinie mají od roku 2006 definovány dvě základní cílové skupiny. Konkrétně business cestující a individuální cestující, kteří před nízkou cenou dávají přednost velmi vysoké úrovni služeb a kvalitní nabídce,“ říká mluvčí společnosti České aerolinie Daniela Hupáková. Podle jejích slov tito cestující vyžadují hlavně velký počet spojení během dne do dané destinace, přesnost a spolehlivost či možnost flexibilně si měnit dobu odletu.
Na druhou stranu i národní aerolinky vstoupily do sektoru nízkonákladových dopravců prostřednictvím Clic4sky.com. „Je to především z důvodu dalšího potenciálu využití současné kapacity, která díky obnově flotily za modernější a větší letadla roste,“ pokračuje mluvčí. Clic4sky.com prý umožní využít trh zákazníků, který je vzdálený cílové skupině ČSA. „Služby navíc nabízejí zcela jinak než nízkonákladoví dopravci. Nabízejí garantované a pevné ceny pro všechny, stejné do všech destinací, ceny, které zahrnují všechny poplatky a taxy,“ dodává Hupáková.
KAM SE LÉTA Z PRAHY
• Bmibaby – Birmingham, Manchester, Nottingham/East Midlands
• Clickair – Barcelona
• easyJet Airline – Belfast, Bristol, Dortmund, Londýn/Gatwick,Londýn/Stansed, Milán/Malpensa, Newcastle, Nottingham/East Midlands
• easyJet Switzerland – Ženeva
• Flyglobespan – Glasgow
• Germanwings – Kolín nad Rýnem
• Jet2 – Belfast, Edinburgh, Leeds/Bradford
• Meridiana – Florencie
• Norwegian Air Shuttle – Bergen, Oslo/Gardermoen, Stavanger, Trondheim
• Ryanair – Dublin
• SkyEurope Airlines – Amsterdam, Atény, Benátky/Treviso, Bratislava, Brusel, Kodaň, Košice, Londýn/Luton, Milán/Bergamo, Neapol, Paříž/Orly, Řím/Fiumicino, Vídeň
• Smart Wings – Dubaj, Madrid
• Sterling Airlines – Kodaň
• Thomsonfly.com – Bournemouth
Ruzyňské letiště hlásí mimořádný zájem
Z nárůstu počtu low-cost dopravců v Praze profituje samozřejmě i ruzyňské letiště. V loňském roce bylo na Letišti Praha odbaveno celkem 12,44 milionu cestujících. Z toho s nízkonákladovými dopravci cestovalo přes 2,8 milionu lidí. V loňském roce zde operovalo 17 low-cost dopravců.
„Letiště Praha předpokládá, že se jeho letní letový řád rozšíří o přibližně desítku destinací. V současné době jedná o příchodu čtyř nových low-cost dopravců,“ říká mluvčí provozovatele ruzyňského letiště Eva Krejčí. Podle jejích slov zájem dopravců o Prahu převyšuje kapacitu zejména přistávací a vzletové dráhy. Díky finančnímu zvýhodnění méně atraktivních časů pro přistání a start letadel se zatím daří nápor zvládat. Jinak letiště poskytuje naprosto stejné služby jak klasickým aerolinkám, tak nízkorozpočtovým dopravcům.
Od nového letového řádu letiště očekává zejména cestování do letních destinací, jako jsou Chorvatsko, Španělsko či Bulharsko. Některé nízkorozpočtové aerolinky již nové cíle zveřejnily, jiné to chystají v následujících týdnech.
Nový projekt nepomohl
Jedním z problémů, které se týkaly zejména nízkonákladových dopravců, byly v inzerci nabízené a skutečné ceny letenek. Firmy totiž inzerovaly ceny bez letištních poplatků. Loni si na celý problém posvítila i Evropská komise. Zjistila, že přibližně polovina internetových stránek, které nabízejí letenky, klame zákazníky. Evropským pravidlům nevyhovělo celkem 226 internetových portálů. Nejhůře dopadli prodejci letenek v Belgii, kde zákazníky klame drtivá většina stránek. Naopak v Rakousku vyhověly všechny prověřované stránky. „Ať jste z Bruselu, Barcelony, Mnichova či Manchesteru, každý zákazník si zaslouží férové a průhledně stanovené ceny. A hlavně žádná překvapení vytištěná malým písmem někde na kupní smlouvě,“ řekla eurokomisařka pro ochranu spotřebitele Meglena Kunevová.
Internetoví prodejci nejčastěji chybují při uvádění ceny letenek. To té nezapočítávají veškeré poplatky, včetně letištních tax, či platbu kreditní kartou. Druhým problémem jsou reklamy na „výhodné“ nákupy, které však neodrážejí skutečnost, že se týkají jen několika letenek a platí velmi omezenou dobu. Zákazníci tak prakticky nemají možnost si podobné letenky koupit.
Na spory kolem cen letenek zareagovaly SkyEurope Airlines a spustily projekt Hrajemefer.cz. Ten ale skončil na nezájmu dalších leteckých společností. „Bohužel to velký dopad nemělo. Je totiž poněkud matoucí, když každá letecká společnost přistupuje k této záležitosti zatím rozdílně. Pro zákazníka je v dané situaci obtížné relevantně srovnávat,“ říká generální ředitel této firmy Jason Bitter.
Podle jeho slov by všechny aerolinky měly podpořit celoevropský regulační standard stanovení cen, aby bylo možné jednoduše a průhledně srovnávat ceny všech společností navzájem. Stále více evropských leteckých společností ale již jde cestou zveřejňování úplných cen letenek včetně všech poplatků. Nedávno se touto cestou vydala například německá Lufthansa.
Z letadla můžete rovnou do vlaku
Společnost SkyEurope Airlines částečně proniká i na pole železniční dopravy. České dráhy se totiž dohodly na spolupráci s těmito aeroliniemi a spolu s jízdenkami na vlak prodávají na vybraných nádražích i letenky. Budou mít fixní cenu, která má být nižší než letenka přímo od aerolinek. Podmínkou je ovšem současný nákup vlakové jízdenky do pásma letiště Ruzyně.
Na zvláštním druhu spolupráce se obě firmy dohodly pro trasu z Prahy do Bratislavy, kde nabídnou hybridní letenkoízdenku. Pokud si ji cestující koupí, jedním směrem poletí a opačně pojede pendolinem Českých drah. Konečná cena balíčku je 995 korun, což je méně než dosavadní nejlevnější tarif u obou společností. „V Česku stále existuje většinová skupina zákazníků, kteří z mnoha důvodů nechtějí nebo nemohou nakupovat přes internet,“ říká ke spolupráci Jakub Kašpar, šéf českého zastoupení Sky Europe. Podle něj chce firma nádražním prodejem přilákat k létání především mimopražské klienty. Naopak navrátivší se letečtí pasažéři si budou moci koupit jízdenku Českých drah u přepážky SkyEurope na ruzyňském letišti.
Tento počin není v České republice první svého druhu. Dráhy do loňského jara spolupracovaly s Českými aeroliniemi – jejich letenky platily i na pendolino. To bylo v prodejních systémech vedeno jako let v hladině nula. Aerolinky však smlouvu vypověděly jako nepřínosnou. Spolupráce leteckých a železničních dopravců je běžná například v Německu.