Zoufalé
cestovní kanceláře stojí před krachem a prodejem tuzemských cestovních služeb
se snaží z dramatické situace alespoň částečně vybruslit. „Domácí dovolená sice
cestovní ruch nespasí, ale musíme se přizpůsobovat stavu, který tady je,“ uvádí
Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří ČR. Zavřením hranic propadl cestovní
ruch ze dne na den na nulu. Ochota cestovat bude i po uvolnění karanténních
opatření růst jen pomalu.
Někteří
klienti už ale po letní dovolené pokukují. „Zájem o pobyty v Česku je větší,
kvůli momentální situaci ve světě pracujeme na rozšíření našich služeb a
produktů po České republice, abychom tak mohli klientovi i nadále poskytovat
dovolenou přesně podle jeho představ,“ říká Andrea Řezníková za společnosti
Invia, která patří k největším prodejcům zájezdů.
Společnost Darkmay, která
prodává zájezdy pro cestovní agentury, před dvěma týdny zprovoznila web
zaměřený výhradně na domácí dovolenou. „Zájem o spuštění nového webu, který je
zaměřený na česko-slovenskou dovolenou, je obrovský. Za první týden evidujeme
desítky zájemců a předpokládáme, že tento trend bude pokračovat i v
následujících týdnech,“ tvrdí Jan Duffek, jeden ze společníků Darkmay. Firma
poskytne web na první rok zdarma, v případě zájmu o pokračování v následujících
letech už ale zájemcům stránky zpoplatní.
Referent s borovičkou
Sázka na tuzemsko dopady krize jen zmírní. Průměrné útraty za dovolenkový pobyt v Česku jsou ve srovnání s těmi zahraničními třetinové a stejně tak spadnou i marže prodejců. „Kontaktují nás naši dlouholetí partneři, hoteliéři tady v Česku, že dostali nabídku ke spolupráci od jiné cestovní kanceláře,“ popisuje situaci Petr Krč, šéf cestovní kanceláře Atis, která patří k největším specialistům na tuzemskou dovolenou. „Kolikrát se jedná i o naše autorizované prodejce, kteří se bojí, že neustojí sezonu, proto si začínají sami nasmlouvávat hotely tady v Česku,“ dodává Krč.
Uvažujete o dovolené v Česku?
Krč se svou
cestovkou proslul tím, že před lety rozjel nabídku retro dovolené. Recesisticky
oživil fenomén odborářské dovolené s budíčkem, rozcvičkou a brigádou kolem
hotelu, která začíná už v „odborářském vlaku“, kde rekreanty vítá kulturní
referent s borovičkou. Koná se v tatranské zotavovně ROH Morava, kde se natáčel
film Anděl na horách v hlavní roli s Jaroslavem Marvanem. Zájezdy jsou
každoročně vyprodané. A přestože se konají na Slovensku, kam se v současné době
nesmí vycestovat, má Krč na letošní srpen a září opět vyprodáno. Lidé věří, že v
srpnu už se na Slovensko dostanou.
Chybějí lůžka
Další
cestovka IB Travel coby specialista na sportovní, zážitkovou a byznysovou
turistiku (mimochodem jde o výhradního prodejce vstupenek na letní olympiádu v
Tokiu, která se odkládá) zase nově přihodila do své nabídky golfové balíčky
zaměřené na Česko. Propracovanou nabídkou dovolených v Česku útočí na klienty i
cestovní kancelář Kudrna.
Například o zájezd s názvem Letní zelená dovolená v kraji žítkovských bohyní,
což je pětidenní pobyt v krajině Bílých Karpat za 4300 korun, je velký zájem.
Pokud by se
většina lidí rozhodla letní dovolenou strávit ve své rodné zemi, ubytovací
kapacity v Česku nejsou dostatečné, upozorňuje Krč. S nadsázkou lze říct, že
loni rezervovaná chatka na Orlíku pro termín letošního léta byla skvělá
investice.
Některé
hotely, penziony či kempy v Česku už totiž stihly výrazně zvednout ceny. „To
víte, že se zdražilo, a ještě se bude zdražovat. Zvlášť pokud vláda odsouhlasí
daňově uznatelné poukázky na dovolenou, které budou fungovat podobně jako
stravenky,“ uzavírá Krč.
Miliardy nevracíme
Vláda minulý
týden odsouhlasila pomoc cestovkám. kývla na návrh, že kanceláře nemusejí
klientům vracet zálohy za zájezdy, které se z důvodu zavření hranic
neuskutečnily, a smějí jim namísto toho vydávat poukazy. na zálohách za letošní
zájezdy se vybraly skoro tři miliardy korun. Pokud by měly cestovky tuto sumu
vracet a čekat na nové objednávky, řada z nich by zkrachovala. krach přitom
mnohým z nich stále hrozí.
„Zachrání
nás až otevření hranic. Pokud k tomu nedojde do konce dubna, začnou krachovat
první kanceláře,“ poznamenal Jan Papež z asociace cestovních kanceláří.
cestovní ruch generuje zhruba 4,5 procenta hrubého domácího produktu a pracuje
v něm 231 tisíc lidí.