Od ledna přibylo na českém portálu StartupJobs přes tři sta nových firem, díky čemuž největší česká platforma propojující převážně startupy s potenciálními zákazníky překonala hranici tří tisíc registrovaných inovativních společností. Ty skrze StartupJobs zatím vystavily více než šest tisíc pracovních nabídek, jež nejčastěji přicházely ze strany technologických firem. Následovaly volné pozice v oboru služeb a oblasti e-commerce. Do popředí se na platformě dostávají také firmy zabývající se umělou inteligencí či IT bezpečností.
Zakladatel a generální ředitel StartupJobs Filip Mikschik letošní přírůstek považuje mimo jiné za důkaz toho, že se česká ekonomika pomalu zotavuje ze zpomalení. „Má nakročeno k tomu být v blízké době opět velmi vitální,“ komentuje. Údaje Českého statistického úřadu jeho tvrzení nicméně příliš nenasvědčují. Podle předběžného odhadu klesl hrubý domácí produkt ve třetím čtvrtletí oproti druhému o 0,3 procenta a meziročně o 0,6 procenta. Snížila se rovněž zaměstnanost, a to o 0,7 procenta. Nutno však podotknout, že ve srovnání s předchozím rokem naopak o půl procenta vzrostla.
Nové pracovníky letos každý měsíc hledalo v průměru přes 16 procent registrovaných společností, konkrétně v srpnu alespoň jednu nabídku vystavilo 449 z nich. Oproti lednu byl ale zájem o nové zaměstnance o něco nižší, začátkem roku totiž inzerovalo 567 společností. Historicky největší aktivitu však platforma zaznamenala v lednu roku 2022, to alespoň jednoho pracovníka hledalo 670 firem.
Léto ve znamení útlumu
Vůbec nejslabší byl v otázce nabídky práce červenec, kdy bylo aktivních jen 414 startupů. Údajně se ale nejedná o nic neobvyklého, slabší nabídka v období léta a dovolených je prý zcela normálním jevem. „Pokles inzerce je reakcí firem na současnou ekonomickou situaci a všeobecnou opatrnost a nejistotu ohledně dalšího vývoje. Zároveň máme v portfoliu malé firmy, které nehledají lidi konstantně, ale spíše nárazově, klidně jen jednou za rok,“ vysvětluje Mikschik s tím, že i takové podniky chtějí ve StartupJobs podporovat.
Zatímco množství společností, které se na inzercích prostřednictvím platformy podílí, stoupá, počet nabízených pracovních pozic má tendenci jít opačným směrem. Průměrně tak firmy nabízejí 1,81 neobsazeného místa, ještě v lednu to přitom bylo 2,05.
Nejvíce volných pozic zaznamenali na StartupJobs v červnu roku 2019, kdy firmy poptávaly v průměru 2,43 pozice, a v podobném duchu se trend nesl až do roku 2020. Tehdy s pracovním trhem zamávala pandemie a vrchol s průměrnými nabídkami 2,59 na jednu firmu portál opět zaznamenal loni v březnu.
„Dvě nabídky za měsíc se mohou zdát málo. Nové kolegy totiž přes náš portál doteď hledaly převážně startupy, mnohdy teprve ve svých začátcích, které nenabírají tak často a v takové míře, zvláště v letošním roce, kdy přísun investičních peněz do startupů poklesl,“ konstatuje Mikschik, jehož platforma se v současnosti otevírá i větším firmám. „Věříme, že průměrný počet vystavených nabídek se bude postupně zvyšovat,“ uzavírá.