LEHKÁ UŽITKOVÁ VOZIDLA Prodejci nových užitkových vozů hlásí v letošním roce rekordní prodeje. Po několika letech stagnace či dokonce mírného poklesu zájmu se letos meziroční prodeje této kategorie vozidel zvýšily o desítky procent. Může za to ale hlavně zásah vlády.
**LEHKÁ UŽITKOVÁ VOZIDLA
Prodejci nových užitkových vozů hlásí v letošním roce rekordní prodeje. Po několika letech stagnace či dokonce mírného poklesu zájmu se letos meziroční prodeje této kategorie vozidel zvýšily o desítky procent. Může za to ale hlavně zásah vlády.
Do konce letošního září se na českém trhu prodalo celkem 18 226 lehkých užitkových vozidel (LUV), což je meziročně o 49,95 procenta více. Konkrétně to představuje nárůst o 6071 prodané auto. Výrazné zvýšení prodeje LUV si odborníci vysvětlují jednak růstem malého a středního podnikání, největší vliv však měla loňská novela zákona o dani z přidané hodnoty, která podnikatelům zakázala odepisovat si tuto daň při koupi osobního automobilu. Podle člena výkonného výboru Svazu dovozců aut (SDA) Lubomíra Tvardíka se tak začala část osobních automobilů upravovat do podoby, ve které splňují kritéria kategorie N1, tedy lehkých užitkových vozidel. „Od začátku roku se takto prodalo kolem 7000 vozů,“ říká Tvardík. Pokud by se tento počet vozů vrátil do kategorie osobních automobilů, poklesl by v letošním roce zájem jak o osobní, tak o užitkové vozy o zhruba šest procent. Tento pokles by se pak dal vysvětlit tím, že se podnikatelé v loňském roce předzásobili vozidly ještě před platností nového zákona. Od ledna do konce září bylo na českém trhu zaregistrováno celkem 19 410 nových užitkových vozidel (meziročně o 55,22 procenta více) a 4741 ojetých LUV. Jejich průměrné stáří dosahuje 4,73 roku. Při podrobnějším pohledu na statistiku letošního prodeje LUV lze zjistit, že první příčka mezi prodejci této kategorie patří stále firmě Ford, která do konce září prodala 2965 vozů a jejíž tržní podíl se pohybuje kolem 16,27 procenta. Druhé místo patří německé značce Volkswagen s 2893 prodanými vozy. První pětici pak doplňují tři francouzské firmy - Peugeot do konce září prodal 1996, Renault 1804 a Citroen 1489 lehkých užitkových vozidel. Výsledky za devět měsíců letošního roku také dovolují více odhadovat, jak se trh bude vyvíjet v následujících měsících a letech. Tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl očekává, že růst zájmu o LUV bude pokračovat, ovšem nikoliv takovým tempem jako letos. „Konkrétně to odhaduji tak na pět až deset procent ročně podle toho, jak se bude vyvíjet postavení malých a středních podnikatelů,“ tvrdí Tunkl. Shoduje se tak s většinou zástupců jednotlivých dovozců. Ti také během příštích měsíců chystají novinky ve svých nabídkách, aby přilákali více zákazníků. Jednou z možností jejich prezentace bude nadcházející mezinárodní veletrh osobních a užitkových automobilů, který se uskuteční od 21. do 24. října na pražském Výstavišti.