Menu Zavřít

Levná změna

15. 10. 2004
Autor: Euro.cz

Tvrdík by rád udržel ve flotile i boeingy

České aerolinie nakoupí v letech 2006 až 2008 dvanáct letadel Airbus A319 a A320 s motory CFMI. Evropský výrobce tak v dramatické sedmiměsíční soutěži porazil americký Boeing a dostupné informace tvrdí, že to bylo vítězství o několik délek. Představitelé aerolinií nechtějí uvádět přesná čísla, ale dobře informované zdroje tvrdí, že nabídka Airbusu byla lepší ve všech hlavních kritériích s výjimkou jediného. Poradce, společnost McKinsey, představenstvo ČSA i dozorčí rada rozhodovaly jednomyslně. Definitivní rozhodnutí ale padlo po jednání dozorčí rady minulý týden ve čtvrtek. Její členové dostali podklady pro rozhodování až ve chvíli, kdy přišli na jednání, a měli jen tři hodiny na studium. Ty však nevyčerpali a rozhodnutí padlo dříve. Doporučení poradce i představenstva bylo údajně velmi přesvědčivé. Nabídky všichni účastníci vylepšovali do poslední chvíle. Jeden z výrobců motorů dokonce upřesňoval své parametry ještě den před zasedáním dozorčí rady.

Zaplacený přechod.

Týdeník EURO má informace, že rozdíl ve vyhodnocení čisté současné hodnoty projektu činí více než sto milionů korun ve prospěch Airbusu. Na počátku soutěže byl přitom favorizován Boeing, jehož ceny experti považovali za příznivější. Ostrý konkurenční boj měl však nakonec jiný výsledek.
Prezident ČSA Jaroslav Tvrdík na tiskové konferenci, na níž oznamoval výsledky soutěže, jenom zářil. Ocenil všechny nabídky jako velmi dobré a soutěž označil za nesmírně úspěšnou. Zdá se, že rozhodujícím momentem bylo, že Airbus nabídl zdarma pilotní trenažér v hodnotě čtvrt miliardy korun, kredity na výcvik pilotů i vybavení náhradními díly. To zásadním způsobem snížilo náklady na přechod od současných boeingů k airbusům a rozhodlo o výsledku soutěže. CFM International například dodá dva náhradní motory, což představuje dvě třetiny ceny jednoho letounu.
Tvrdík uvedl, že měsíční splátky finančního leasingu, vypočítaného na dvanáct let, jsou nižší než momentální tržní splátky totožných letadel v případě operativního leasingu. Ty činí momentálně 380 tisíc dolarů. Airbusy však ČSA po dvanácti letech získá do vlastnictví a jejich zůstatková cena by se měla pohybovat kolem čtyřiceti až padesáti procent pořizovací hodnoty. Tvrdík na základě zkušenosti s právě uzavřeným tendrem soudí, že pro ČSA bude výhodnější při dalších očekávaných nákupech po roce 2008 opět zorganizovat tendr a nechat v parku ČSA letadla obou výrobců co nejdéle. Soudí, že přínosy ze soutěže výrazně převyšují vyšší náklady na údržbu či na výcvik pilotů. Součástí kontraktu na dvanáct airbusů však je i opce na dvanáct dalších letadel s termínem dodání i po roce 2008.

Vlastní výcvikové středisko.

Klíčovými parametry, které byly porovnávány v modelu, k němuž měli během soutěže přístup pouze poradci od McKinsey, byla vedle ceny letadel i dosažitelná cena při odprodeji po skončení leasingu, náklady na provoz během celé doby životnosti a výnosy, kterých mohou letadla dosáhnout. Přestože soutěžící boeingy jsou osazeny větším množstvím sedaček, celková ekonomika nakonec hovořila pro Airbus S.A.S.
Šéf výběrové komise Jan Váňa říká, že všechny nabídky překročily minimální cíl ekonomické přijatelnosti a Airbus/CFMI téměř dosáhl nejlepší teoretické úrovně. Vnitřní míra návratnosti (IRR) dosahuje čtrnácti procent, v nichž je započítána desetiprocentní úroková míra pro financování. Výběr partnera pro leasing nyní probíhá a Tvrdík si myslí, že financování bude ještě citelně levnější, což by dále zlepšilo návratnost letadel.
Tvrdík upozorňuje i na příležitosti, které nákup airbusů přináší, ale které na samotný výběr neměly vliv a nebyly vůbec započítávány do modelu, který porovnával jednotlivé nabídky. Především ČSA poskytují servis letadlům Air Berlin. Tato společnost nedávno rozhodla o přechodu na airubusy a nakupuje sedmdesát strojů z řady A320. Již dnes servis letadel pro partnerské společnosti přináší kolem šedesáti milionů čistého zisku, uvádí Tvrdík
Kromě toho letecký trenažér, který je součástí dodávky, umožní vybudovat výcvikové středisko. Počítá se s dokoupením trenažéru i pro letadla ATR určená pro krátké trati a výcvik pilotů i pro další společnosti může být novou podnikatelskou aktivitou aerolinek. Zatím se piloti ČSA školí v zahraničí.

Airbus asi i pro dálku.

Mimo dvanácti letadel z tohoto tendru získá ČSA ještě další airbusy. Příští rok by mělo být zařazeno do provozu pět letadel. Z toho dvě A321, což je charterový speciál pro 214 cestujících, tři A320 se 162 místy pro pravidelné linky. Výrobce garantuje, že tato letadla budou dodána za stejných podmínek jako stroje dodávané v rámci kontraktu ze soutěže.
ČSA připravují rovněž tendr na nová letadla do dálkové flotily. Na trhu je přitom momentálně jen jedno konkurenceschopný stroj, a to je Airbus řady A330. První by měl začít létat již v roce 2006. Toto letadlo má přitom totožnou kabinu jako A320, a bude tedy možné efektivněji využívat piloty.
V roce 2007 bude dokončena obměna krátkotraťové flotily a v letech 2006 a 2007 se bude rozhodovat o nákupu letadel o sedmdesáti až sto sedadlech pro kratší lety. V této kategorii lze využít nejmenší středotraťové letadlo Airbusu A318 nebo nejmenší boeing. Lze koupit i letadlo jiného výrobce proudových regionálních letadel. Ve Sky teamu nyní působí úplně nový letoun od společnosti Embraer.

Jaroslav Tvrdík Strach z ropy a Evropské unie

EURO: Boeing protestoval proti způsobu vedení tendru. Nebude nyní protestovat proti jeho výsledku? TVRDÍK: Naši právní poradci z kanceláře Weil, Goshal & Manges hodnotili podanou stížnost jako standardní součást konkurenčního boje a nepovažují to za nic mimořádného. Je zřejmé, že jsme dodrželi rovnoprávný přístup ke všem uchazečům a zachovali jsme zásady transparentnosti. Uvnitř ČSA není žádná pochybnost o výhodnosti přijaté nabídky. Počítáme s tím, že minimálně do roku 2014 bude Boeing pro naši společnost stejně vynikajícím partnerem, jako tomu bylo doposud.

EURO: Je pravda, že Airbus byl lepší ve všech parametrech kromě jednoho? TVRDÍK: Soudím, že jsme získali vynikající nabídku od společnosti Boeing. To, že nabídka Airbusu je rozlišitelným způsobem lepší, mohu potvrdit. Došlo k ostré soutěži, která odpovídá prestižní pozici ČSA na trhu, a tato soutěž nám umožnila maximalizovat výhody, které jsme si od nákupu nových letadel slibovali.

EURO: Ceny ropy a tím pádem i pohonných hmot jdou nahoru a zvednou se nejspíše i ceny letenek. To může ovlivnit poptávku po letecké dopravě. Je nákup dalších dvanácti letadel i z pohledu těchto rizik v pořádku? TVRDÍK: Z více než padesáti letadel, která bude mít flotila ČSA v roce 2006, jich bude jen těchto dvanáct nasmlouváno na finanční leasing. Pouze jedna pětina letadel tak bude představovat nevypověditelný dlouhodobý závazek. Máme dostatečný prostor v letadlech, která vlastníme, a můžeme je v případě nějakého katastrofického scénáře odprodat. Další letadla máme na krátkodobé pronájmy. Žádné riziko nevidím, naopak nová letadla jsou předpokladem pro zlepšení výkonnosti společnosti.
Počítáme s tím, že se ceny ropy musí projevit v hospodaření ČSA, chceme zrychlit některé projekty zaměřené na úsporu nákladů. Navíc si nedovedu představit, jak by mohla na trhu existovat jakákoli jiná letecká společnost, když by tam nebylo místo pro ČSA.

MM25_AI

EURO: Hodláte zahájit tendr na dálková letadla. Znamená to, že se už rozplynuly pochybnosti o efektivnosti dálkových linek v ČSA? TVRDÍK: Od počátku roku jsou výnosy z dálkové flotily proti kritériím nastaveným ve finančním plánu lepší zhruba o devadesát milionů korun. Ukazuje se, že změna způsobu řízení přináší výsledky. Pro rok 2005 počítáme s nárůstem výnosů z dálkové flotily o devatenáct procent. To vytváří předpoklady pro to, abychom i na dlouhých linkách byli ziskoví.

EURO: Jak to letos vypadá s hospodářským výsledkem a co čekáte příští rok? TVRDÍK: Na to se těžko odpovídá, protože nejsme schopni odhadnout vývoj cen ropy. Pokud by se udržela na současné úrovni do konce roku, tak naše náklady přesáhnou plánovanou úroveň o 800 milionů korun. Nyní se tedy poprvé obáváme o udržení původních plánovaných finančních parametrů. Další růst cen by ohrožoval plnění finančního plánu na roky 2006 až 2014. Každopádně letos skončíme v zisku v řádu stovek milionů korun.
Příští rok naše hospodaření ovlivní kromě cen ropy i velmi vysoké kompenzace za zpožděné lety, které zavedla Evropská komise a proti nimž podaly žaloby všechny evropské letecké společnosti. Ale pravidla budou od 17. února příštího roku platit, protože Evrospký soudní dvůr odmítl žaloby projednat ve zkráceném řízení. To může mít dramatické dopady na hospodaření.

  • Našli jste v článku chybu?