Menu Zavřít

Levné ISO pro malé firmy

9. 5. 2005
Autor: Euro.cz

PODPORA PODNIKÁNÍ Certifikát ISO se netýká jen velkých podniků. Osvědčení jakosti technologických a dalších postupů se vyplatí pořídit firmě jakékoliv velikosti. Podmínkou je například u veřejných zakázek. Více než 70 procent malých firem nemá certifikát ISO. Jim samým prý zatím ani nijak nechybí.

PODPORA PODNIKÁNÍ Certifikát ISO se netýká jen velkých podniků. Osvědčení jakosti technologických a dalších postupů se vyplatí pořídit firmě jakékoliv velikosti. Podmínkou je například u veřejných zakázek.

Více než 70 procent malých firem nemá certifikát ISO. Jim samým prý zatím ani nijak nechybí. Vyplývá to z průzkumu pražské hospodářské komory. Do budoucna to však znamená, že tyto firmy v podstatě nemají šanci zúčastnit se veřejných ani soukromých zakázek a že nebudou konkurenceschopné v rámci jednotného unijního trhu. „Zadavatelé výběrových řízení totiž ISO požadují, a to i u subdodavatelů,“ uvedl předseda pražské hospodářské komory Petr Kužel.

MM25_AI

Získat certifikát znamená podle Kužela vynaložit přinejmenším 250 tisíc korun a absolvovat roční řízení. Hlavně pro malé firmy je proto ISO cenově jen těžko dostupné. Proto přišla pražská komora s novým projektem - Komora CERT. Malým společnostem (do 39 zaměstnanců) umožní získat certifikát za maximálně 199 tisíc korun včetně DPH. Podnikatel navíc může využít půjčku u ČSOB oproti směnce. Kužel předpokládá desítky tisíc zájemců. Pokud ne letos, tak určitě napřesrok.

Zájemce musí splnit jednu podmínku - musí mít ratingové hodnocení pro malé a střední podniky, s nímž přišla pražská komora už před rokem. Za tu dobu si rating pořídilo více než 800 malých a středních firem. Původně mělo toto hodnocení zdraví a životaschopnosti firmy sloužit při jednání menších podnikatelů s bankami o úvěrech. „Zjistili jsme, že tento důvod je až na třetím místě. Nejčastěji chtějí podnikatelé rating proto, aby dostali informace o zdraví své společnosti. Dalším důvodem je ověření si, zda mají šanci získat na své projekty peníze z Bruselu. Na třetím místě stojí zmíněné úvěry a na čtvrtém pak zájem jejich obchodních partnerů,“ řekl Kužel. Uvádí, že například obchodní řetězce chtějí u svých dodavatelů rating ne starší 12 měsíců a pak jsou ochotny poskytovat určité výhody. Také velké korporace jsou připraveny část nákladů na rating zpětně zaplatit tím, že jeho držiteli poskytnou například lepší podmínky odběru. Svůj projekt Rating MSP už pražská komora úspěšně „vyvezla“ na Slovensko a nyní jedná s polskou komorou.

  • Našli jste v článku chybu?