Vybírat bezpečnostní agenturu pouze podle ceny se nemusí vyplatit. V úvahu je třeba rovněž brát zkušenosti firmy, reference nebo pojištění. V Česku má koncesi pro podnikání v soukromých bezpečnostních službách přes pět tisíc subjektů.
LEVNĚ NEMUSÍ ZNAMENAT KVALITNĚ
Vybírat bezpečnostní agenturu pouze podle ceny se nemusí vyplatit. V úvahu je třeba rovněž brát zkušenosti firmy, reference nebo pojištění. V Česku má koncesi pro podnikání v soukromých bezpečnostních službách přes pět tisíc subjektů. Podle Radka Zapletala, tajemníka Unie soukromých bezpečnostních služeb a profesního sdružení Security Club, je aktivních přibližně pětina z nich. Nejčastěji nabízejí ostrahu objektu. Možností je ale mnohem více - od poradenské činnosti, přes zajištění bezpečnosti dat a informací, ochranu osob, bezpečnost kulturních a sportovních akcí až k převozům a zpracování peněz. Kvůli chybějící legislativě či systému certifikací se úroveň jednotlivých agentur velmi liší. „Především menší firmy mírně zaostávají za většími. Důvodem jsou nízké nabídkové ceny a tím i malé finanční ohodnocení zaměstnanců. Výkon takových lidí je úměrný jejich skladbě a platu za odvedenou práci,“ konstatuje Jiří Papp, ředitel bezpečnostní agentury Leopard. OVĚŘTE SI REFERENCE Jak tedy poznat, že bezpečnost firmy či majetku svěřujete správné agentuře? „Vždy je dobré podívat se, jak dlouho je společnost na trhu, jakou práci má za sebou a jaké má reference,“ míní Michal Bavšenkov, ředitel společnosti Agency of Security Fenix. Je ale třeba si ověřit, zda klientela, kterou se agentura pyšní například na internetových stránkách, odpovídá skutečnosti. „Nedávno jsem se například z údajných referencí dozvěděl, že jistá firma pracuje pro plzeňský pivovar. Velice mě to pobavilo, protože tomu sloužíme, pokud vím, pouze my,“ vypráví Michal Bavšenkov. Další věc, kterou by si klient měl ověřit, je rozsah a specifika pojištění bezpečnostní agentury. Firma musí být schopna hradit i případnou škodu. Určitým vodítkem mohou být také certifikace. „Už i menší bezpečnostní agentury mívají certifikaci jakosti dle ISO, prověrku NBÚ či jsou členy profesního sdružení,“ konstatuje Bavšenkov. „Jestliže si někdo řekne, že služba je dobrá, protože zaměstnanci chodí včas do práce, mají čisté uniformy a nablýskané vozy, nic proti tomuto úsudku. K čemu to ale všechno bude v krizové situaci, když se ukáže, že ti lidé nemají potřebný výcvik a netuší, co mají dělat,“ upozorňuje Zapletal. Problém je podle něho také v tom, že lidé občas podceňují rizika. OSTRAHA SE STALA KOMODITOU Kromě odbornosti a rozsahu dovedností dodavatele by si zákazník měl dát pozor na podnákladové ceny. „Jestliže někdo nabízí služby ostrahy objektu za ceny blížící se minimálním mzdovým nákladům, znamená to, že jeho celkové náklady nutně musí převyšovat obrat. Kde jsou finance na nábor, na výcvik, na vystrojení, na kontrolu, na řízení zakázky, kde jsou režijní náklady? Nízká cena je jednoznačným signálem nekvality a vysoké pravděpodobnosti porušování zákonů,“ upozorňuje Michal Fábera, ředitel společnosti Orange Group. „Ostraha objektů se stala komoditou, existují již dokonce internetové aukce na výběr této služby. Přitom zasahuje do neobyčejně citlivých sfér podnikatelského soukromí. Šetřit zde na kvalitě se nemusí vyplatit,“ uzavírá Fábera. JAK VYBRAT AGENTURU**
doba působení na trhu
zkušenosti a reference
schopnosti řešení komplexu
bezpečnostních problémů klienta
výše a specifika pojištění
certifikace jakosti
členství v profesním sdružení
odpovídající cena