Lexus IS není na silnicích žádným nováčkem. Pro rok 2011 ale luxusní divize Toyoty přichystala řadu změn. Tou nejvýraznější je nová základní verze s dieselovým motorem a označením 200d, která slibuje nejnižší spotřebu v celé řadě sedanů IS.
Foto: Lexus
Jak už bylo zmíněno, verze IS 200d přijela spolu s faceliftem. Na první pohled moc změn poznat není, při bližším ohledání si určitě všimnete oblíbených LED diodových pruhů pro denní svícení, které našly místo pod předními světlomety – ty nyní používají kouřové kryty. Kosmetických změn doznala také přední maska i nárazník. Vůz si však zachoval svůj charakter konzervativně vyhlížejícího sedanu, jemuž nechybí sportovní šmrnc. Tomu nasvědčuje i výtečná aerodynamika: Součinitel odporu vzduchu činí pouze 0,27. V této třídě by mělo jít o nejnižší hodnotu.
Opravdu lexusní
Testovaný vůz se chlubil nejvyšší výbavou Luxury a jak už její označení naznačuje, o řidiče by mělo být skvěle postaráno. Čekejte kvalitní a na dotek příjemné kožené čalounění, obložení z pravého dřeva, měkčené materiály, kovové lišty. Možná je toho dokonce až moc, a pokud dáváte přednost jednoduchosti, mohly by vám některé detaily vadit. Kvalita zpracování je nicméně prvotřídní stejně jako skvělá audio soustava Mark Levinson se 14 reproduktory a prostorovým zvukem 5.1. Ale pozor, nejde o levnou záležitost, dodává se s navigací a parkovací kamerou za 90 tisíc korun.
Za volantem se budete cítit dobře, přispívají tomu i zdařilá sedadla. Přesto se najde pár věcí, které tak úplně nepotěší. Překvapí například zastarale vyhlížející displej hodin a především některá nevzhledná tlačítka známá z Toyot. Těch je tu obecně hodně, ovládání chce trochu cviku.
Vnitřní prostor odpovídá vnějším rozměrům. Vpředu není co vytknout, na zadních sedadlech nečekejte zázraky. To samé platí i o kufru s objemem 398 litrů.
Lexus IS 200d
motor vznětový čtyřválec objem 2 231 cm3 max. výkon 110 kW (150 k) max. rychlost 205 km/h max. toč. moment 340 N.m z 0 na 100 km/h 10,2 s spotřeba 5,1 l/100 km cena test. modelu 1 079 000 Kč
Jak jezdí?
IS 200d využívá stejný motor jako příbuzný IS 220d, tedy čtyřválcový turbodiesel 2,2 l původem z Toyoty. V tomto případě je ale podladěný o 27 koní (na 150) a 60 N.m (na 340). Má však účinnější spalování a díky snížení třecích sil a optimalizaci vstřikování se může pochlubit kultivovanějším projevem a nižšími emisemi. Slabšího motoru není třeba se bát, jeho schopnosti jsou na auto podobného zaměření více než důstojné. Na co si ale bude třeba zvyknout, je neobyčejně dlouhé zpřevodování šestistupňového manuálu. Ve městě tak užijete nanejvýš trojku a například šestku snad ani nemá cenu řadit v rychlostech pod 120 km/h. A abyste z motoru dostali maximum, chce to s řadicí pákou pracovat poměrně často.
Důvod, proč se v Lexusu rozhodli pro dlouhé převody, je zřejmý: úspora paliva. Celkem se to i podařilo, při dálniční rychlosti 130 km/h točí na šestku motor pouhých 1 900 otáček a palubní počítač ukazuje spotřebu kolem šesti litrů.
Skromnost je však na druhé straně vyvážena jistou lenivostí, i na dálnici tak bude třeba při každém mírném zpomalení zase zařadit pětku. Řazení je naštěstí přesné a rychlé. S lehkou nohou tak není problém jezdit za šest litrů, bližší každodenní realitě ale bude hodnota, kterou počítač ukazoval na konci testu: 7,5 litru. Proč? IS 200d totiž i přes nepříliš živé pohonné ústrojí svádí k divočejší jízdě. To díky skvělému podvozku i způsobu, jakým tenhle Lexus drží stopu. S vypnutou stabilizací umí být i, jak se na správnou zadokolku sluší, zábavný. Řízení sice nevyniká zpětnou vazbou, ale je docela přesné, nezklamou ani brzdy.
A vyloženě potěší příjemný klid a ticho v kabině. Před sebou tak máte spolehlivého parťáka na dlouhé cesty – pohodlného, úsporného a občas i zábavného. Cena začíná na 769 900 korunách. Taky vidíte zajímavý tip na manažerské auto do firemní flotily?