Menu Zavřít

Liberecké mistrovství podnikatele zklamalo

24. 3. 2009
Autor: Euro.cz

Podnikatelé v Jizerských a Lužických horách začínají sčítat, jak se jim letošní sezona vyplatila. Podle řady z nich třeba mistrovství světa v lyžování nepřineslo takové finanční výsledky, jaké čekali.

Veřejné prostředky a jejich použití na šampionáu v těchto dnech šetří antimonopolní úřad.

Autor: MS Liberec

Někteří prodejci suvenýrů považují svou účast na lyžařském mistrovství v Liberci za největší propadák. Vyhlídek na slušné tržby se vzdali, v závěru šampionátu se jen snažili snížit své náklady. Mnohdy i za cenu vlastního zdraví.

V horolezeckém spacáku v autě přespávala řadu dní třiačtyřicetiletá obchodnice z Kladna, která do Liberce přijela s kovanými suvenýry a šperky. Za prvních pět dní šampionátu utržila 3000 korun, a to prý na tom ještě nebyla nejhůř.

Také Květuše Strunová z Bílého Potoka na Liberecku prodala denně keramiku jen za 330 korun, počítala přitom s denními tržbami kolem 5000 korun, které by jí pokryly vynaložené náklady. Obě ženy nabízely své zboží v zábavním centru Babylon. Stánky zde byly až o dvě třetiny levnější než ty, o jejichž obsazení se starali pořadatelé mistrovství. „Pronájem za celou dobu mistrovství stál 14 400 korun, zatímco ve městě bych platil od tří do čtyř tisíc denně,“ poznamenal Emil Kleman z Chomutova, který chtěl prodávat návštěvníkům mistrovství, kdyby nějací přišli, historické sklo. I on nocoval v dodávce. Za prvních pět dní mistrovství měl tržbu 1170 korun. Skoro na každém jarmarku se mu vede lépe. Na malé tržby si stěžovali i prodejci občerstvení přímo ve městě.

„Návštěvnost byla mnohem menší než obvykle, i stálí prodejci centra jsou zklamáni,“ podotýká majitel Babylonu Miloš Vajner. Podle jeho odhadů se Liberec v týdnu, kdy měly tamní děti prázdniny, skoro z třetiny vylidnil. „Kdo mohl, ten kvůli mistrovství odjel. Lidé se báli dopravních omezení, ruchu i policejních opatření. Pak přišla ještě kalamita, to také spoustu fanoušků odradilo,“ říká.

Podle Jana Verla, který prodával na mistrovství hračky albrechtické společnosti Detoa, regionální likéry palírny Style Bohemia a skleněné figurky od místních výrobců, spolupracovala krajská hospodářská komora s Libercem, krajem i organizačním výborem rok na přípravě mistrovství. Cílem podnikatelů bylo, aby jim šampionát přinesl obchodní příležitosti a přispěl ke zviditelnění města a regionu. Nestalo se.

Hoteliéři a vlekaři nepláčou ani nejásají

Podobně se situace vyvíjí i po skončení šampionátu. Provozovatelé zimních středisek, hotelů a penzionů v Jizerských horách a západních Krkonoších ani nepláčou, ani nejásají nad končící zimní sezonou. Sněhu bylo sice dost, ale zájem o lyžování a služby ve srovnání s minulými lety nepatrně klesl. Zavinila to hospodářská recese, ale i to, že lyžovat se dá vlastně na každém kopci. Tržby velkých středisek se tak rozmělnily mezi více drobných provozovatelů.

Hotely a penziony jsou zaplněny jen zhruba z 80 procent. „Zájem je hlavně o víkendové pobyty. O mnoho lidí více než obvykle tu nebylo ani v době mistrovství,“ tvrdí Gabriela Grohová z bedřichovského infocentra. Podle ní bylo v horách plno jen o Vánocích a na Silvestra, celý leden byl volnější a teprve v době jarních prázdnin mohou být ubytovatelé spokojenější. „Díky sněhu lidé pobyty na poslední chvíli neruší jako v minulých dvou letech,“ dodává Grohová.

Podle Jaroslava Svobody, jednatele společnosti Czech Inn Hotels, která provozuje v Harrachově tříhvězdičkové hotely Karolina, Bellevue a Harrachov Inn, si návštěvníci přestali rezervovat pobyty předem. Polovina lidí si zamlouvá ubytování jen s předstihem dvou až tří týdnů a celá pětina čeká na poslední moment. „Máme asi o desetinu méně hostů než v letech 2007 a 2008, ceny za ubytování jsou také o 20 procent nižší,“ říká Svoboda. Kratší je letos i průměrná délka pobytů klientů, která se snížila v Harrachově na 3,8 noci, zatímco v minulých letech přijížděli turisté zpravidla na šest dnů. Tento trend odpovídá i krajskému průměru za poslední čtvrtletí.

Místo Němců přijíždějí Poláci

Pivovar v Harrachově a Apres ski restaurace v Rokytnici zaznamenaly také asi pětinový pokles tržeb za občerstvení, a to proto, že hostů je méně a kupují si levná jídla a nápoje. V horách ubývá Němců, ale i Nizozemců. Naopak výrazně více je Poláků a tuzemských návštěvníků, kteří se v průběhu sezony opakovaně vracejí na prodloužené víkendy nebo jiné kratší pobyty. Čechů je asi polovina, Poláků zhruba čtvrtina, zbytek tvoří Němci a Nizozemci. „Není tu nijak přeplněno, návštěvnost se rozkládá do více areálů,“ říká provozní náměstek harrachovského sportovního areálu Vlastimil Fejkl. Podle jeho odhadů skončí sezona s průměrnými výsledky.

Češi jeli do Alp

Asi třetinový pokles v návštěvnosti odhaduje Martin Martínek z 02 Extra Parku v Rejdicích, kde přibyly letos další atrakce pro snowboardisty. „Lidé si v předstihu nakoupili za dobrou cenu zájezdy do Alp,“ podotýká s tím, že středisko využívají hlavně školy a rodiny s dětmi. Sezona by podle něj měla nakonec dopadnout lépe než minulé dvě zimy.

MM25_AI

Průběh sezony na Ještědu ovlivnilo lyžařské mistrovství. Kvůli němu se vůbec nelyžovalo na slalomáku, od poloviny ledna navíc nejezdí lanovka na Černý vrch ani vlek F 10. Zavřená byla i centrální restaurace. „Věděli jsme předem, co nás čeká, počítáme s minimálními výnosy,“ říká Jakub Čeřovský ze Sportovního areálu Ještěd.

Spokojenost se zimou vládne ve společnosti Ski Bižu, která provozuje Tanvaldský Špičák, Severák a Bedřichov. „Oproti minulým zimám je sněhu dost a lyžařů taky,“ sděluje ředitel firmy Pavel Bažant.

  • Našli jste v článku chybu?