REGIONÁLNÍ INICIATIVA S návrhem sjednotit různé soutěže kvality potravin v Česku přišel nedávno Liberecký kraj. Podle náměstka libereckého hejtmana pro zemědělství a rozvoj venkova Radima Ziky hodlá kraj připravit koncepci, která by sjednotila pravidla regionálních potravinářských soutěží v České republice.
REGIONÁLNÍ INICIATIVA S návrhem sjednotit různé soutěže kvality potravin v Česku přišel nedávno Liberecký kraj. Podle náměstka libereckého hejtmana pro zemědělství a rozvoj venkova Radima Ziky hodlá kraj připravit koncepci, která by sjednotila pravidla regionálních potravinářských soutěží v České republice. Každý kraj v Česku má v současnosti pro oceňování potravin jiná pravidla. V některých se podobné soutěže vůbec neorganizují. „Přitom je to cesta, jak pomoci propagovat místní potravinářskou produkci,“ uvědomuje si náměstek libereckého hejtmana Radim Zika. VÝROBKY ZÍSKAJÍ ZNÁMKU I PENÍZE
Od letošního roku navíc nemusejí být potraviny označené logem Klasa pouze českého původu. Proto je podle Ziky vhodné propagovat tuzemskou produkci na úrovni krajů, případně vytvořit společnou značku. Liberecký kraj organizuje soutěž o výrobek kraje už počtvrté. Vítězné produkty mají právo používat na oceněném výrobku značku Výrobek Libereckého kraje a získají také drobnou finanční prémii jako příspěvek na reklamu. Hlavním cílem soutěže je přitom podle náměstka upozorňovat na kvalitní potraviny z regionu, takže do soutěže se mohou přihlásit pouze výrobci se sídlem na území kraje. Prvního ročníku se zúčastnilo šest výrobců. V roce 2005 již ale jejich počet stoupl na 24, loni na 35 a letos se přihlásilo 29 producentů potravin. Nejúspěšnější z nich vyhlásí kraj v rámci dožínek 1. září v Jilemnici. REGIONÁLNÍ ZNÁMKA ZA PODPORY UNIE Často zmiňovanou (a často nevyužívanou) skutečnost, že na propagaci a prezentaci regionálních produktů lze využít peníze z Bruselu, demonstruje v praxi projekt regionu Bílé Karpaty. Tento projekt regionální ochranné známky Tradice Bílých Karpat získal finanční podporu ze zahraničních zdrojů a je spolufinancován Evropskou unií. Šlo o peníze Fondu mikroprojektů, spravovaného Regionem Bílé Karpaty. Přispěly i Rozvojový program Spojených národů - Fond životního prostředí prostřednictvím Nadace Partnerství a FOA - nadační fond pro ekologické zemědělství. Uvedená regionální značka se ovšem netýká jen potravin, ale i služeb. Specifické potravinářské produkty nicméně tvoří významnou složku z celkem jedenácti ocenění, která předal nositelům tradic letos v červnu v premiéře statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje Vojtěch Jurčík. Právo označovat uvedenou známkou výrobky se tak týká například přírodních jablečných moštů z hostětínské moštárny, sušeného ovoce v bio kvalitě či bylinných čajů z Bílých Karpat. Označení Tradice Bílých Karpat získaly i keramické výrobky, řemeslná produkce či ručně tkané výrobky. Specifickým držitelem známky se stal také ovocnář a školkař Radim Pešek. Ten se dlouhodobě věnuje pěstování a v mnoha případech záchraně původních starých ovocných odrůd a také méně známých ovocných druhů, jako jsou moruše, mišpule, dřín či oskeruše. VYSOČINA ZAVEDE ZNAČKU PŘÍŠTÍ ROK**
Na Vysočině budou moci podnikatelé pro své produkty a služby získat regionální značku, pokud zpracovávají převážně místní suroviny a svou činností neškodí okolní přírodě. Tento systém má v regionu fungovat od příštího roku. „Kraj Vysočina takovou aktivitu podporuje,“ říká náměstkyně hejtmana Marie Černá. „Počítáme s tím, že to bude atraktivní pro turisty. Že to bude značka, kterou budou vyhledávat ti, kteří přijedou zvenčí,“ dodává.
Rámcová pravidla pro udělování regionálních značek i jejich grafická podoba se dotváří podle podmínek jednotlivých regionů. Květuše Hejátková z agentury Zera podotkla, že jejich tvorba pro Vysočinu nebude jednoduchá. „V republice jsme jediný region, který obsahuje celý kraj, ostatní regiony jsou podstatně menší,“ tvrdí.
Zera se zatím na Vysočině stará o zahájení projektu, na tento účel má i dotaci kolem 100 tisíc korun. Pravidla pro udělování známky by měla být zveřejněna do konce letošního roku. Pak se koordinátor projektu pokusí sehnat další evropskou dotaci na propagaci značky v kraji, aby získala prestiž a aby o ni podnikatelé měli zájem.