Stále více lidí přechází ze zaměstnaneckého poměru na volnou nohu, přičemž všemožné indicie napovídají, že tento trend bude i nadále pokračovat. Není proto divu, že digitálních tvůrců a drobných podnikatelů prodávajících vlastní produkty online poslední dobou přibývá jak pomyslných hub po dešti.
Stejně jako jacíkoliv jiní byznysmeni a obchodníci i tito lidé potřebují být zákazníkům neustále na očích, tvořit marketingové strategie a mít si jak domlouvat pracovní schůzky. A právě toto vše jim má usnadnit Flowlance – česká online platforma, která zmiňované činnosti digitalizuje.
Nový způsob práce si žádá nové nástroje
Flowlance založili začátkem minulého roku Štěpán Calta a Patrik Kruntorád, kteří už mají zkušenosti s marketplace pro online výuku jazyků. Sloužit mělo právě drobným podnikatelům, ale díky velkému zájmu ho začali oba byznys partneři směřovat i na další online tvůrce, kteří tak mohou efektivně prodávat své služby bez složitého nastavování procesů. „Je to vlastně takový Shoptet pro digitální služby a produkty,“ přirovnává andělský investor Miroslav Uďan platformu k systému pro klasické internetové obchody.
Právě Uďan je spolu s brněnským fondem Purple Ventures a firmou Patero tím, kdo v Caltově a Krutorádově startupu vidí velký potenciál, a proto se společně rozhodli, že jej podpoří i finančně. Flowlance nyní na jeho další rozvoj posílají částku 500 tisíc eur, tedy v přepočtu nějakých 12,6 milionu korun.
„Na trhu práce vidíme zásadní změny. Hlavně mladí lidé chtějí mít více flexibility, možnost pracovat z různých míst na světě a v čase, který jim vyhovuje,“ říká Jan Davídek, partner Purple Ventures. Budoucnost práce a takzvaná creator economy (česky ekonomika tvůrců) je podle něj v souladu s DNA fondu. V platformě jako takové spatřují smysluplný produkt pro zjednodušení práce kreativců a sólo podnikatelů, který jim nejen pomůže řízení jejich byznysu zdigitalizovat, ale zároveň i usnadní finanční plánování.
Platby jdou do desítek milionů
Od svého vzniku prošlo skrze Flowlance přes čtyři tisíce plateb za desítky milionů korun. Co se schůzek týče, těch mezitím proběhlo na zhruba 35 tisíc. Jinými slovy, kreativci i takzvaní solopreneurs platformu užívají ve velkém, a nejen sami sobě tímto dokazují, že prodávat unikátní znalosti a dovednosti je něco, bez čeho se lidé v dnešním světě neobejdou.
Tím spíš když kvůli nástrojům umělé inteligence už nemají práci jistou takřka nikde – neboť jak vyplývá ze studie poradenské společnosti McKinsey, tato technologie může v příštích letech připravit o zaměstnání až 800 milionů osob. „Lidé pomalu ztrácí důvěru v systém institucí a ,jisté‘ práce, protože o ni přichází kvůli faktorům, které nemají pod svou kontrolou a nerozumí jim,“ vysvětluje Calta.
Právě jeho a Kruntorádův Flowlance má ale freelancerům start kariéry usnadnit, přičemž díky aktuální investici chystá i rozšíření portfolia produktů a aktivaci onboardingu. Počet uživatelů by tak měl postupně narůstat. Navíc se chystají i spolupráce s tvůrci obsahu, což by mělo vést k šíření povědomí o platformě.
„Flowlance je startup, který prokázal, že se dokáže hýbat extrémně rychle, přizpůsobovat se trhu a Patrik se Štěpánem reprezentují mladou generaci zakladatelů, kterou chceme podporovat nejen penězi, ale i know-how,“ doplňuje Václav Pavlečka, partner fondu Czech Founders VC, jehož akcelerátor Sherpa Flowlance nedávno absolvoval.