Za poslední dva roky se počet datových zpráv v Česku téměř zdvojnásobil
Společnost Newps.cz spravuje systém uživatelů českých datových schránek, vytvořila také platformu Podejto.cz, která usnadňuje lidem podání k úřadům i v rámci trestního či správního řízení.
Tato služba nahrazuje to, co sám stát nezvládá. „Stát se chová divně, neumí dělat marketing svých služeb, své služby vnímá jako povinnosti, které máte splnit. Lidé k tomu pak mají obecně odpor,“ říká o elektronické komunikaci se státem manažer strategického rozvoje Newps. cz Aleš Kučera.
* Proč podle vás v Česku dodnes většina národa příliš nevyužívá online komunikaci s úřady?
Otázka je, jaká jsou očekávání. Podle statistiky za říjen letošního roku firmy, živnostníci, fyzické osoby a další nestátní subjekty poslali směrem ke státním subjektům, orgánům veřejné moci 2,2 miliardy datových zpráv. To může být daňové přiznání, žádost o potvrzení bezdlužnosti, podání ve věci stavebního řízení. Za stejné období roku 2014 to bylo o 56 procent méně. Ta dynamika je tedy značná. Pokud se jedná o to, kdy stát komunikuje se soukromoprávním sektorem, tak to letos bylo 3,7 milionu zpráv a před dvěma lety 3,1 milionu. Nárůst je 20procentní. Rozumím tomu, že chceme, aby lidé komunikovali online více. My tu pravidelně posloucháme, že jsme v e-governmentu poslední nebo předposlední v EU. Když se ale bavím se svými zahraničními obchodními přáteli, partnery a říkám, že máme od roku 2009 vládním systémem posláno 400 milionu zpráv, tak mi například Poláci říkají, že jsme sto let před nimi. Přijel za mnou nedávno kolega z Británie, šli jsme ověřit podpis. Oni mu ho v neděli ověřili a on na to, že v Británii by mu to neudělali, i kdyby byl notář jeho brácha. Takže jaká jsou očekávání?
* Nepochybně ta nejvyšší. Mluvil jste o tom, jak roste počet datových zpráv a evidentně i počet uživatelů elektronické komunikace s úřady. Čím to je?
Myslím, že zavedení každého takového systému trvá nějakou dobu ve smyslu technické implementace a pak chvíli trvá, než si na to zvyknou úředníci, a pak trvá, než si zvyknou lidé. Taky trvá nějakou dobu, než lidé pochopí výhody. Stát se chová divně, neumí dělat marketing svých služeb, své služby vnímá jako povinnosti, které máte splnit. Lidé k tomu pak mají obecně odpor a chvíli to trvá, než si v tom najdou svůj osobní prospěch. ?
* Co podle vás lidem brání naučit se komunikovat se státem online?
V první řadě je dost lidí, kteří nemají potřebu se se státem setkávat, moc nekomunikují. Já učím na jedné vysoké škole a většina z mých studentů poprvé vstoupila do kontaktu s autoritami v okamžiku, kdy si nechávali dělat opis maturitního vysvědčení. To byla jejich první a jediná zkušenost s tím, že zjistili, že existuje nějaké kulaté razítko na potvrzení. Představte si třeba, že vám zemře otec, řešíte dědictví, máte po něm dědit dům a najednou máte štos různých podání. Já měl přesně tuto zkušenost. Osobně mě nesmírně potěšilo, že jsem přišel k notáři, soudnímu komisaři, a on měl některé věci vytištěné z datovek, z Czech POINT. Jediné, co jsem mu musel přinést v listinné podobě, byl posudek na cenu domu. Ten úředník vykonává činnost a nemusí se zvednout ze židle.
* Co všechno lze vyřídit přes vaši novou platformu Podejto?
Jde o různé životní situace, například daně. Chci daňovou registraci, daňové přiznání, sociální pojištění, potvrzení o bezdlužnosti, chci nahlédnout do důchodového listu, mám pocit, že úřad se mnou nejedná korektně, stěžuju si na jeho postup, narazím na díru v silnici, vyfotím ji a pošlu příslušnému orgánu. Těchto životních situací, které lze vyřešit pomocí formulářů na Podejto, je zhruba 300. Využíváme k tomu takzvaná open government data, která publikuje ministerstvo vnitra, ministerstvo práce a sociálních věcí, financí, vnitra či Česká správa sociálního zabezpečení. Je to užitečné. Primárně jde o to, že najdete formuláře na jednom místě, nemusíte je nikde hledat. Je to agregátor. ?? Které z těch podání lidé nejvíce využívají? ?? Kontrolní hlášení DPH.
O autorovi| Jiří Novotný novotnyj@mf.cz