Společnost Lime, která v Praze provozuje sdílené elektrokoloběžky, bude pro jejich každodenní svoz používat elektrická nákladní (cargo) kola. Koloběžky je nutné každý den posbírat kvůli nabíjení a také převážet tak, aby byly rozmístěny rovnoměrně. Využití kol má při tom eliminovat emise, které dosud vznikaly při používání aut. Koloběžky část Pražanů kritizuje kvůli tomu, že na nich lidé mnohdy jezdí rychle po chodnících nebo je odkládají na místech, kde překážejí chodcům.
V ulicích Prahy se pohybuje několik desítek tzv. patrolerů, kteří mají na starost svoz koloběžek, jejich správné zaparkování a osvětu uživatelů. Pracovníci firmy si dosud přesuny koloběžek zajišťovali vlastními silami, v případě převozu většího množství kusů využívali i auta. Nyní dostanou k dispozici tzv. cargo kola, která jsou schopná podle firmy převézt až deset koloběžek najednou a neprodukují emise. „Zavádíme je do provozu postupně, zatím v řádu jednotek kusů,“ uvedl mediální zástupce firmy Michal Marek.
Využíváte sdílených vozů?
Společnost podle svého vyjádření krok učinila po dohodě s městem. S tím loni společně s dalšími firmami provozujícími sdílené dopravní prostředky podepsala memorandum. Podle provozního manažera Lime Ondřeje Širokého firma připravuje i jiná opatření pro snížení dopadů na životní prostředí. „Zefektivňujeme dobíjení koloběžek, pracujeme na napájení našich koloběžek stoprocentně obnovitelnou energií a zdokonalujeme systém oprav, díky čemuž se nám daří významně prodlužovat životnost našich produktů,“ uvedl.
Přečtěte si rozhovor: Jednáme s městskými částmi, nové legislativě se nebráníme, říká manažer Lime Široký
Zeleno-bílé koloběžky začala firma Lime poskytovat v ulicích metropole koncem loňského září. Fungování služby kritizuje například radnice Prahy 2, která jejich provoz na svém území před časem zakázala. Magistrát naopak provoz sdílených dopravních prostředků podporuje, pro elektrokoloběžky by však podle vedení města měla vzniknout doplňující pravidla. Podle dřívějšího vyjádření náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) k tomu nicméně bude zřejmě nutné změnit zákon.
Kalifornská firma Lime působí ve 100 městech celého světa. V Praze se podle posledních zveřejněných čísel na jejích koloběžkách svezlo za první tři měsíce fungování služby téměř 50 tisíc lidí. V české metropoli funguje také služba sdílených kol Rekola či carsharingové služby Car4way, Revolt či Anytime.
Dále čtěte:
Sedm a půl milionu aut na dosah. Sdílení poletí nahoru, předpovídá studie
Airbnb na kolech chce navždy změnit přístup k vlastnictví aut. Okouzlil i Daimler
Uber pokračuje v investicích před vstupem na burzu. Jeho ztráta přesáhla miliardu dolarů
Retro v mobilu. Škodovka Margaret vozila zákazníky Liftaga zadarmo
Uber má zájem o doručovatele potravin Deliveroo. Stálo by ho to přes dvě miliardy dolarů