Když na konci ledna spustila sociální síť LinkedIn svoji českou jazykovou verzi, byl tento krok spojen hlavně se dvěma očekáváními. Zda jí to pomůže dál růst v českém prostředí a zda nedojde k určitému „zaplevelení“ této sítě „méně kvalitními“, respektive méně elitními účastníky.
Foto: Profimedia
První předpoklad se podle odborníků naplnil. „Vlna nových uživatelů se objevila – nově připojených lidí v mém okolí, které je poměrně velké, je víc a jde o novou skupinu uživatelů. Tradiční silnou skupinou na LinkedIn jsou technicky orientovaní uživatelé a také firmy z oblasti finančnictví. Noví lidé jsou z jiných segmentů,“ říká Eliška Hutníková, expertka na sociální média společnosti H1.cz. Druhá hrozba se nepotvrdila, příliv lidí z jiných oblastí podle expertů nevedl ke znehodnocení sítě.
V době startu české verze bylo v tuzemsku na LinkedIn registrováno na 250 tisíc lidí, což představovalo zhruba 13 procent manažerů a dalších profesionálů. Od přechodu na českou verzi, která byla 16. jazykovou mutací této sociální sítě na světě, si společnost slibuje zvýšení počtu zapojených manažerů.
Ovšem podle odborníků není z marketinkového hlediska počet uživatelů jediným kritériem, které je důležité. „Co je pro marketéry snažící se o smysluplné aktivity v rámci LinkedIn ale ještě důležitější, je skutečné využívání LinkedIn jako plnohodnotné sociální sítě. A nikoli jen databáze životopisů, jak je dnes obecně vnímána. Tedy aby tam lidé trávili čas, konzumovali a sdíleli obsah,“ dodala Eliška Hutníková.
Na celém světě je k této službě přihlášeno více než 135 milionů uživatelů. Byla založena v roce 2002 a především ve vyspělých zemích patří k velmi vyhledávaným zdrojům informací o manažerech a profesionálech. Je do ní zapojeno například i 500 největších amerických společností. Podle časopisu Fortune je LinkedIn největší sítí spojující profesionály na světě.
Příjmy získává LinkedIn z členských příspěvků, z reklamy a marketingu a z náborových řešení pro personální agentury a headhuntery. Společnost sídlí v Silicon Valley v Kalifornii a kromě Severní Ameriky má zastoupení také v Evropě, Asii a Austrálii.