Menu Zavřít

Lobbista musí mít hlavně dobrou pověst

1. 9. 2003
Autor: Euro.cz

HOSPODÁŘSKÁ KOMORA, SVAZ PRŮMYSLU A DOPRAVY A KONFEDERACE ZAMĚSTNAVATELSKÝCH A PODNIKATELSKÝCH SVAZŮ LONI VYTVOŘILY CEBRE, ABY PREZENTOVALA A OBHAJOVALA ČESKÉ PODNIKATELSKÉ ZÁJMY PŘED A PO VSTUPU ČESKA DO EVROPSKÉ UNIE.

říká ředitelka bruselské kanceláře CEBRE Blanka Jakubcová

ČINNOST BRUSELSKÉ KANCELÁŘE CEBRE, JEJÍŽ LETOŠNÍ ROZPOČET PŘEDSTAVUJE ASI SEDM MILIONŮ KORUN, Z POLOVINY DOTUJE MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU ZBYTEK PLATÍ ZAKLÁDAJÍCÍ INSTITUCE.

* Zatím nabízíte služby, jaké?

Hlavně individuální studie pro podniky o tom, jak se změní podmínky pro podnikání v jejich oboru po vstupu Česka do Unie. Jako první se o tuto problematiku začali zajímat potravináři - výrobci i obchodníci. Dnes jsou to i firmy z ostatních oborů. Často jsou to ryze české firmy, které se informace nemohou dozvědět od zahraničního majitele. Velmi populární jsou podnikatelské stáže. Zástupce firmy má možnost získat informace ke konkrétnímu problému přímo v Bruselu. Snažíme se stážistovi sjednat schůzky s lidmi, kteří se zabývají danou problematikou v rámci Evropské komise, Stálé mise ČR při EU nebo nejrůznějších celoevropských asociací. O stáže mají zájem větší i menší firmy. Zástupce firem zajímá hlavně obchodní politika. Některé celní sazby ČR a EU jsou téměř shodné, v některých případech jsou unijní sazby nižší, v jiných může společná obchodní politika pro české obchodníky oproti současnosti znamenat zpřísnění podmínek. Jde například o některé zemědělské plodiny. Další takovou oblastí je textil, kde Unie vydává licence na dovozy některého textilního zboží ze třetích zemí. Kvóty budou sice od roku 2005 zrušeny, přesto se omezení bude osm měsíců příštího roku týkat i našich dovozců.

* To jsou jistě všechno důležité informace. Řada z nich je ale dosažitelná například i z firemní kanceláře na internetu. Proč tedy jezdit do Bruselu?

Nejde jen o informace. Konkrétní člověk a jeho prostřednictvím firma si udělá přesnější obrázek o tom, jak myslí evropští úředníci. Navíc v této chvíli bohužel nejsou některé informace v tuzemsku přístupné, protože je sektorová ministerstva zpracovávají. Řada informací tak bude dostupná až koncem tohoto roku nebo začátkem příštího. Pokud má firma konkrétní problém a ví, že na jeho řešení potřebuje více než čtyři až šest měsíců, je pro ni výhodnější informaci získat přímo osobně v Bruselu nebo prostřednictvím někoho, kdo tam působí a má možnost zkontaktovat se s evropskými úředníky.

* Předpokládáte, že se vaše kancelář obejde bez dotací z rozpočtu?

Jsme rádi za podporu od státu, protože chceme udržet nízké ceny za naše služby. Zatím nejsme právě kvůli nízké cenové hladině schopni ufinancovat provoz kanceláře ze zakázek. Tržby za první pololetí letošního roku jsou zhruba 0,5 milionu korun. Chceme vyhovět i malým a středním firmám. Bylo by asi správné, abychom své ceny časem přizpůsobili hladině, jak se bude vyvíjet v Česku, ale určitě ne skokově.

* Vznikli jste proto, abyste obhajovali české podnikatelské zájmy v Unii, tedy lobbovali. Kdy s tím začnete?

Lobbing je otázka správných kontaktů, dokonalé znalosti problematiky, v níž se má lobbovat a je nutné vědět, co skutečně chtějí prosadit ti, za něž lobbujeme. Za rok působení se nám podařilo získat si určitý okruh lidí, kteří v Unii působí na různých postech. Samozřejmě vytvořit lobbistickou kancelář není otázka jednoho roku. Taková kancelář je schopná skutečně fungovat po třech, čtyřech letech. Musí nejen získat kontakty, ale také prokázat vlastní kredibilitu. Lobbovat lze za dostatečně velký vzorek, dostatečně velkou skupinu. Česko by mělo v lobbistických snahách vycházet z toho, že je potřeba sdružovat se se zeměmi nebo různými zájmovými skupinami, které hájí i náš zájem. České firmy by si měly zvyknout na to, že prostřednictvím nejrůznějších sektorových svazů lze ovlivňovat nejen českou politiku. Tyto české asociace a svazy jsou většinou členy asociací evropských, mohou být jejich prostřednictvím slyšet až v Bruselu. Hlavně se nebát svoje názory prosazovat.

* To je lobbing prostřednictvím jednotlivých oborových svazů. Ale vy nejste oborový svaz, jste malá kancelář, v čem tedy bude vaše úloha?

Chceme prosazovat zájmy skupin podnikatelů i přímo u představitelů různých evropských institucí například při hlasování v Evropském parlamentu tím, že si chceme vybudovat pozice nejen u jeho českých, ale i dalších členů. I proto se snažíme učit se, jak lze předkládat nejrůznější stanoviska, u koho je šance, kdo je ochoten poslouchat i hlasy, které nejdou čistě z jeho země. Proto už teď budujeme kontakty s představiteli podobných organizací, jako je CEBRE, z jiných zemí, ať už členských nebo přistupujících. Někteří jsou velmi otevření a vítají spojenectví a konzultace s podnikateli z nově přistupujících zemí. Někteří jsou odmítavější.

* Jak jsou vstřícní lobbisté z jednotlivých přistupujících států?

bitcoin_skoleni

S polskou reprezentací se často scházíme a máme s ní poměrně dobrou zkušenost. Nemáme však stejné problémy. Polsko je velká země orientovaná spíš na spolupráci s Francií a Německem. Úzkou spolupráci s námi nevyhledává. Maďarsko v Bruselu podobné zastoupení ještě nemá. Slovinci mají několik let vybudované velmi silné podnikatelské zastoupení. Jsou určitými garanty klubu přistupujících zemí, reprezentantů jejich podnikatelů. Slovensko má zatím jednoho zástupce z podnikatelské sféry a nyní se objevilo i zastoupení regionu Bratislava.

ING. BLANKA JAKUBCOVÁ Ing. Blanka Jakubcová, narozena 1957, vystudovala Vysokou školu ekonomickou obor zahraniční obchod. V letech 1981 až 1992 pracovala v podniku zahraničního obchodu Centrotex (v letech 1983 až 85 byla na obchodním zastoupení v Montrealu). V letech 1993 až 1997 pracovala ve firmě Lanex, od roku 1997 působila ve Svazu průmyslu a dopravy ČR, od března letošního roku je ředitelkou bruselské kanceláře CEBRE.

  • Našli jste v článku chybu?