ANTONÍN ŠÍPEK Antonín Šípek je ředitelem českého Svazu automobilového průmyslu. Ale jak říkají jeho kolegové, ve skutečnosti se živí tím, že usnadňuje život ostatním. Ať již zrovna pomáhá najít dodavatele firmě, která je v zemi nová, či slouží průmyslníkům, kteří se potýkají s tlakem z Bruselu.
||
|Automobilům zůstává Antonín Šípek věrný celý život. foto : profit Martin Siebert|
ANTONÍN ŠÍPEK
Antonín Šípek je ředitelem českého Svazu automobilového průmyslu. Ale jak říkají jeho kolegové, ve skutečnosti se živí tím, že usnadňuje život ostatním. Ať již zrovna pomáhá najít dodavatele firmě, která je v zemi nová, či slouží průmyslníkům, kteří se potýkají s tlakem z Bruselu.
Antonín Šípek není v oblasti automobilového průmyslu nováčkem. Pracoval v oboru od doby, kdy v roce 1972 dokončil školu. Tehdy začal s testováním nákladních automobilů, přívěsů a autobusů pro Státní automobilový výzkumný institut. Události roku 1989 mu otevřely cestu k novému začátku, a tak ve svých 40 letech spoluzaložil předchůdce dnešního Svazu automobilového průmyslu - SAP.
Dva roky poté se svaz stal právním subjektem a Šípek od té doby pracuje na jeho dalším rozvoji. SAP, který začínal se 14 členy, jich má nyní 140 a pokrývá většinu domácího automobilového průmyslu od společnosti Škoda Auto, přes výrobce hydraulických komponentů Jihostroj, až k výrobci automobilových potahových látek Fezko.
„Je to fantastické. Tento růst je z převážné většiny výsledkem Šípkový práce,“ tvrdí Vratislav Kulhánek, předseda poradního výboru Škoda Auto a prezident SAP. Kulhánek vychvaluje ředitele jako sympatického člověka, s nímž se dobře spolupracuje. A dále si ho cení pro současnou silnou finanční pozici SAP. Stejně jako ostatní v automobilovém průmyslu poukazuje na Šípkovu pronikavou všímavost a rychlou komunikaci v oblasti vývoje a výzkumu.
BOJUJEME S BYROKRACIÍ
„Šípkovo know-how umožňuje členům SAP podílet se na nové legislativě české vlády a Evropské unie,“ míní Mojmír Čapka, výkonný ředitel výrobce zapalovacích svíček Brisk Tábor. „Zařídí to tak, aby se členové mohli osobně setkat tváří v tvář s nejrůznějšími ministry, projednávat návrhy, předkládat změny a prodiskutovávat nejrůznější nápady,“ uvádí.
Na úplném začátku v 90. letech minulého století bylo prioritou svazu obstát v tvrdé konkurenci na automobilovém trhu. V současné době se aktivity SAP stále více zaměřují na Brusel a svaz pomáhá členům třídit příliv legislativy Evropské unie o automobilové výrobě, životním prostředí, otázkách pracovních sil, daních a podobně. Šípek věnuje velkou část svého času návštěvám ministerstev, konzultacím s politiky a pomáhá členům držet krok s neustále se měnící realitou globálního automobilového trhu.
SAP rovněž lobbuje proti opatřením, která by omezovala rozvoj českých společností, jako je třeba výzva Evropské komise, aby se v zemi uvolnila nařízení regulující dovoz ojetých automobilů. Domácí výrobci se totiž logicky obávají přílivu starších zahraničních vozů nízké kvality stejně tak, jak se to stalo po podobné intervenci Evropské komise například v Polsku. Po několika týdnech důkladného zkoumání vydal SAP otevřený nesouhlas, kde se praví, že Evropská komise žádá Českou republiku, aby ve snižování dovozních bariér zašla ještě dále než ostatní země.
Z AUTOSALONU DO SKLÍPKU
Majitel automobilového distribučního a servisního centra Auto Jarov Josef Fojtík míní, že přínos aktivit SAP se dotýká dokonce i nečlenských společností, jako je ta jeho. „Domnívám se, že je jedním z nejpoctivějších v tomto průmyslu,“ dodává Fojtík.
V současné době jsou Šípek i SAP silně zaangažováni na přípravách každoročního AutoSalonu, největšího veletrhu automobilů v zemi, který svaz pořádá ve spolupráci se společností Škoda, českou Asociací dovozců automobilů a dalšími organizacemi. Po této červnové události a uzavření dohod se Šípek s kolegy vydá na „poautosalonový“ večer v jednom z nejlepších vinných sklípků na Moravě, na zcela neformální zakončení slavností.
Mimo kancelář je podle kolegů Antonín Šípek „normální chlap, který najde čas pro sebe i svou rodinu a užívá si práce na zahrádce své chalupy v jižních Cechách“. Sám Šípek tvrdí, že je rozeným zahradníkem. Jeho nejnovějším koníčkem jsou však hry s dvouletým vnukem. Společně postavili miniaturní železnici s elektrickými vláčky. A samozřejmě tam nechybí ani spousta autíček.
**ANTONÍN ŠÍPEK
Narodil se 2. ledna 1949. Vystudoval České vysoké učení technické v Praze, obor motorová vozidla, v letech 1967-1972. Od roku 1991 se stal šéfem sekretariátu SAP. Zároveň je členem výboru české Hospodářské komory, arbitrážní rady českého Svazu průmyslu a dopravy, členem vládní rady pro dálniční dopravní bezpečnost, správní rady českého Svazu automobilových dealerů a opravářů a členem výstavního výboru Organizace mezinárodních automobilových výrobců. Plynule hovoří španělsky a rusky.