Menu Zavřít

Lochkovský most se zase bude muset opravovat

22. 4. 2014
Autor: Euro.cz

Doprava Lapálie s Lochkovským mostem, kvůli kterému se málem neotevřela v roce 2010 nová část Pražského okruhu, zdaleka neskončily.

Spíše by se dalo říci, že začíná nová etapa. Experimentální zátěžové zkoušky Inženýrské akademie České republiky, které si zadalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), totiž prokázaly možnost ohrožení nosné funkce mostu.

Interpretace závěru je přitom uklidňující. „Podle dubnové informace Inženýrské akademie je Lochkovský most zcela bezpečný,“ říká mluvčí investorské organizace Martina Vápeníková a dodává: „ŘSD bude na tento posudek reagovat až po vydání finální verze zprávy.“ Ta by měla obsahovat i návrh vhodného opatření, který bude předložen zhotoviteli.

„Povinností zhotovitele bude vypracovat návrh konstrukčního řešení opravy,“ doplnila Vápeníková. Pokud se bude klíčový most za miliardu po necelých čtyřech letech užívání opravovat, bude to znamenat vážné dopravní komplikace.

Inženýrská akademie v laboratoři zkoumala, zda „dýchání“ (pohyby) ocelových lamel pásnice mostu, které vyztužují betonovou desku, nepoškozuje svary pásnic. Pravděpodobnost roste s počtem přejezdu těžkých vozidel. Těch nad 3,5 tuny denně projede po mostě více než deset tisíc. Experimentální zkoušky ovšem ukázaly, že problém se svary může nastat už při přejezdu ani ne 150 tisíc aut. A to v mostní konstrukci působí ještě další nepříznivé vlivy.

Lochkovský most je svého druhu unikát.

Má jednu příčně nedělenou konstrukci v půdorysném oblouku, která je podpořena šikmými podpěrami. „Tato chybná statická koncepce odstartovala vršení dalších chyb, jejichž výsledkem jsou současné závady,“ upozorňoval v minulosti Jiří Petrák, bývalý ředitel firmy Mott MacDonald. Původně celoocelová deska mostu byla nahrazena betonem vyztuženým čtyři metry širokými ocelovými lamelovými pásnicemi.

bitcoin_skoleni

Na problém s pásnicemi upozornila už v roce 2008 expertka Miloslava Pošvářová.

Most byl už na podzim roku 2013 jednou reklamován.

  • Našli jste v článku chybu?