* Konec roku 2018 se blíží, jaký byl pro Gefco a pro oblast logistiky obecně?
Byl opět lepší než ten předchozí. Gefco roste dlouhodobě. V prvním pololetí jsme registrovali o 6,2 procenta vyšší tržby než v roce 2017. A důležité je říct, že pozitivní trend udržujeme nejen díky zákazníkům z oblasti automotive, ale i díky úspěšné diverzifikaci klientského portfolia. V oblastech spotřebního zboží, energetiky a zdravotnictví jsme tržby meziročně zvýšili o více než 11 procent.
* Loni jste vytvořili společný československý region. Jak úspěšný ten projekt je?
Společný klastr byl vytvořen před 15 měsíci, to je na detailní hodnocení příliš krátká doba. Ale už teď vidíme efekt na konkrétních případech. Díky expertnímu know-how českého týmu jsme do pobočky v Trnavě replikovali zavedený systém postprodukčních úprav vozů, který už více než sedm let běží v Kolíně. Individualizace vozů je dnes často poptávanou službou a my dnes i v Trnavě nabízíme jak funkční úpravy lehkých užitkových vozů, tak i změny designu osobních vozů a doplnění výbavy dle požadavků klienta. Naopak v Česku jsme letos nově uzavřeli smlouvu na distribuci náhradních dílů pro největšího producenta osobních vozů, což je služba, kterou Gefco na Slovensku zajišťuje už víc než tři roky. To jsou pro mne důkazy, že klastr tak, jak je nastaven, opravdu funguje.
* Je váš byznys na Slovensku i v Česku podobný?
Základ portfolia tvoří na obou trzích klienti z oblasti automobilového průmyslu. Každý trh má ale svá specifika - v Česku jsme experti na přepravu hotových vozů, Slovensko je zase silnější voblasti skladování. Zkušenosti se nyní jednoduše přenášejí mezi oběma zeměmi a z toho profitují především naši klienti. Pro ně se vytvořením georegionu rozšířila škála poskytovaných služeb v obou zemích a díky optimalizaci toků jsme schopni nabídnout nová řešení, která jim přinášejí úspory nákladů. Mimo automobilový průmysl má každá země své dlouhodobé partnery v různých odvětvích. A tady vidím velký prostor pro synergie, který v dalších letech plánujeme využít.
* V srpnu jste otevřeli nový sklad vozů v pražské Hostivaři. Co bylo hlavním důvodem?
Důvodů pro tento krok bylo hned několik. Za prvé jsme chtěli být blíže klientům, zrychlit v aglomeraci ajejím okolí distribuci hotových vozů a být celkově flexibilnější. Ta služba není jen pro dealery, ale také pro naše firemní klienty. Fleet manažer dnes může přijet do Hostivaře a převzít vozy nebo je naopak dovézt do Hostivaře k drobné úpravě. A z pohledu financí i času je velký rozdíl, jestli se to odehrává v Kolíně, nebo přímo v Praze.
* Jaké byly ty další důvody? A jaké jsou první výsledky?
Rostoucí trh ojetých vozů. Mám na mysli vozů z firemních flotil, které se vracejí a my na nich realizujeme tzv. remarketing - připravujeme je k sekundárnímu prodeji. Poptávka rostla, ale my jsme v Kolíně byli na hranici maximální kapacity. Díky otevření Hostivaře jsme v Kolíně získali prostor právě pro rozvoj služeb spojených s ojetými vozy. Prostor v Hostivaři se až překvapivě rychle naplnil, kapacita je nyní téměř vyčerpaná. Sami jsme takovou poptávku nečekali. Nyní pracujeme na nastavení procesů a pravděpodobně ještě do konce roku plánujeme otevřít druhou plochu v Bratislavě.
* Kde jinde v Česku byste takový sklad mohli otevřít? V Brně?
Brno je strategickým místem, ale záleží především na poptávce ze strany klientů. Jeden z našich letitých klientů, společnost Opel, chystá reorganizaci výroby v polských Gliwicích a dovedu si představit, že toky z výrobního závodu budeme operovat třeba právě z Brna. Ale to už opravdu hodně předbíhám a my dnes máme na stole jiné, aktuální výzvy a reálné úkoly.
* Jaké?
Třeba zabezpečení superrychlé logistiky, kterou jsme představili letos v srpnu pod názvem Time Critical Solutions. Zavazujeme se k reakci do půl hodiny a zajištění té nejrychlejší možné přepravy po silnici i letecky. A k tomu samozřejmě nabízíme i doplňkové služby jako celní zastoupení, správa dokumentace nebo balení zásilky. Tenhle byznys prudce roste nejen ve střední a východní Evropě. A my jsme jediná firma, která ho nabízí nepřetržitě - sedm dní v týdnu, 24 hodin denně.
* A jak tedy vidíte budoucnost firmy v dalších dvou třech letech?
V rozvoji skladových řešení i logistiky hotových vozů, velký prostor ale budou mít i další obory se speciálními požadavky, jako je přeprava farmaceutického, teplotně citlivého zboží nebo již zmíněná časově kritická logistika. A samozřejmě plánujeme i nadále růst a chceme být na obou trzích vidět. •
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz