Společnosti Google a Apple již brzy nabídnou novou dimenzi televizního vysílání
Jeden starý bonmot říká, že muži nevadí být dědkem. Vadí mu spát s babkou. Náklonnost starých mužů k mladým milenkám má své biologické odůvodnění. Odpradávna je totiž hlavním motorem sexuální aktivity snaha o množství kvalitního potomstva. A jelikož je muž často plodný až do pozdního věku, snaží se sehnat ženský sexuální protějšek i v pozdním věkovém období. Příkladů je habaděj – Gott s Ivankou, Menzel s Olinou, Janda s Alicí. Intimní vztahy skrz naskrz generacemi v dnešní společnosti už nikoho nepřekvapí. Bylo jen otázkou času, kdy tento trend infikuje i další oblasti každodenního života, například informační technologie. Když tedy kalifornský koncern Google nedávno oznámil, že zasnoubí téměř osmdesátiletý televizor s náctiletým internetem, nikdo nic nenamítal. Proč také, o kvalitní potomstvo by rozhodně postaráno bylo. Dítko se narodí někdy na podzim a bude se jmenovat Budoucnost.
Slzy štěstí Svatba byla, jak jinak, velkolepá. „Na dnešek jsme čekali velmi dlouho,“ prohlásil očividně dojatý CEO Googlu Eric Schmidt během letošní vývojářské konference Google I/O, na níž koncern představil Google TV. Kdo by také neměl slzy v očích, když právě vyhlásil další pokračování digitální revoluce a zároveň natáhl ruku po trhu, který má hodnotu 150 miliard dolarů. Na tolik si ročně cení někteří analytici reklamní plochu v televizní bedně, před kterou průměrný Američan stráví pět hodin denně. Zatímco počítače mají asi miliardu uživatelů a mobilní telefony zhruba dvě miliardy, televize zůstává se čtyřmi miliardami uživatelů médiem číslo jedna. „TV meets web. Web meets TV“ – tak zní slogan, s nímž Google do nového dobrodružství vyráží. Když se mise podaří, tak „další generace už nebude s to uvěřit tomu, jak limitovaný byl dřív televizní svět. Stejně jako lidem pod třicet dnes není jasné, že kdysi mohla mít televize čtyři programy a jeden vypínač,“ konstatoval Jim Lanzone, šéf společnosti Clicker.com provozující internetovou televizní stránku. Nový zábavní svět si zájemci budou moci pořídit buď zabudovaný do televize výrobce Sony nebo jako digitální skříňku společnosti Logitech podobnou set-top boxu, která se jednoduše připojí k jakémukoli běžnému televiznímu přijímači. V podstatě něco jako přechod z analogového na digitální vysílání u nás.
Facebook, hry i Moravec „Jedná se o zcela nový druh televize: zrodila se ‚chytrá‘ televize,“ jásal Brian Dunn, šéf největšího amerického maloobchodního prodejce spotřební elektroniky Best Buy a dodal: „Myslím si, že je obrovský apetit po takovémto přístroji.“ CEO Sony Howard Stringer zase dle vlastních slov málem omdlel nadšením z uvedení „aktivní televize“ na trh. A není se čemu divit. Podle nejnovější studie společnosti Frank Magid Associates analyzující mediální trhy by si 40 procent všech uživatelů přálo jednoduchým způsobem připojit počítač k televizi. „Oženit 80letou technologii s úplně novou technologií je ale mnohem těžší, než jsme si my z branže na začátku mysleli,“ postěžoval si Schmidt z Googlu. Nakonec se to ale prý podařilo. Kdokoliv za pár měsíců strčí doma do zásuvky Google TV, bude mít možnost sledovat běžné vysílání, kupovat a stahovat si filmy, seriály a další pořady on-line, prohlížet si fotky na Flickru, ukládat klipy z YouTube, surfovat po internetu anebo navštěvovat své oblíbené sociální sítě. To všechno lze samozřejmě libovolně kombinovat. Takže během sledování Otázek Václava Moravce bude divák moci číst komentáře k dané debatě třeba na Twitteru. Zároveň operační systém Android umožňuje stahování těch nejrůznějších aplikací, miniprográmků, které mají pomoci v každodenním životě či prostě jen pobavit a které proslavila společnost Apple. Aby byl výčet kompletní, můžete přes Google TV samozřejmě hrát i hry. To všechno na personalizované domovské stránce, kterou si vytvoříte dle vlastního gusta a naplníte obsahem, který vás nejvíce zajímá. Zařízení by se mělo dát řídit buď speciálním ovládačem dodávaným Logitechem nebo jakýmkoliv mobilním telefonem běžícím přes operační systém Android.
Zatím jen koníček Googleplex, jak se centrála nejcennější značky na světě v kalifornském městě Mountain View nazývá, tak neotevřela jen bránu do multimediální budoucnosti, ale rovněž odstartovala další kapitolu digitální války. Google s Applem si našli jen nové bitevní pole – naše obývací pokoje. „Je to velmi kritická doba pro Apple. Google rozehrál hru o televizi a jeho produkt na tomhle poli je momentálně mnohem silnější než cokoli, co může nabídnout jeho největší konkurent. CEO Applu Steve Jobs a jeho lidé mají zhruba rok na to, aby nabídli adekvátní alternativu, jinak se Google stane dominantním poskytovatelem televizních zážitků budoucnosti,“ komentoval současnou situaci expert analytické společnosti Forrester Research James McQuivey. A to i přes to, že Apple už od roku 2007 tiše nabízí obdobný produkt. Jenže se k němu v rodině iPodů a iPadů chová jako k nevlastnímu dítěti. „Je to takový náš malý koníček,“ tak zní jediný komentář, který média z Jobse na toto téma vymámila. „Stále ještě je to hobby,“ nedávno opakovaně citoval svého šéfa i manažer Applu Tim Cook a dodal: „Jen se podívejte na naše trhy. Ročně se prodá 300 milionů počítačů, 1,2 miliardy mobilů a 100 milionů MP3 přehrávačů. Tak velký trh pro Apple TV zatím nevidíme. Proto o tom stále ještě mluvíme jen jako o koníčku.“ Jinými slovy Apple ještě nenašel cestu, jak televizním hardwarem vydělat nekřesťanské peníze a Jobs v Silicon Valley produkuje výhradně věci, s nimiž se dají vydělat nekřesťanské peníze.
Diktátor vyčkává Důvodem, proč znepřátelené koncerny hodnotí potenciál identického trhu zcela odlišně, jsou jejich rozdílné strategie. Google láká své zákazníky na bezplatný obsah. Noviny, knihy, navigace, e-mailové služby, televize jsou u majitelů a vynálezců Googlu Sergeye Brina a Larryho Page zdarma. Internetový vyhledávač vydělává pronájmem reklamních ploch. Na druhé straně Apple zatím slavil úspěchy hlavně díky neprodyšně uzavřeným strukturám. Od přístrojů přes systém až po obsah, vše je z jedné ruky. Za exkluzivitu se společnost nechává královsky odměnit. Jenže, že by se set-top box, který většina zatím dostávala zdarma, měl najednou prodávat za několik set dolarů, tomu zatím nevěří ani Steve Jobs. Možná milovaný diktátor, jak ho některé americké noviny nazývají, zatím vyčkává, jak v našich obývácích dopadne Google. A až Sergey a Larry naučí taťku a mamku dívat se na web s pomocí „Google-boxu“, Steve jim nabídne applácký televizor. V černém roláku a bílých teniskách se postaví před celý svět a představí mu iTV. Nejlepší televizi, nejlepší přístroj na surfování po webu, nejlepší herní konzoli a zatím nejdražší produkt v repertoáru společnosti Apple.