Hlavní město Velké Británie zpřísní vjezd do města nákladním automobilům. Zákaz se má týkat nejméně 35 tisíc vozidel, které nesplňují podmínky bezpečnosti. Londýn tím chce lépe chránit cyklisty a chodce.
Kamion odbočuje vlevo (na britské silnici tak nepřejíždí další pruhy) a srazí cyklistu jedoucího podél. Vina může ležet na řidiči, který nezkontroloval situaci v zrcátku. Častokrát se ale stane, že za to nemůže – neměl totiž dostatečný výhled. Popsaná situace je nejtypičtější nehodou cyklisty v Londýně. Tyto kolize končí i tragicky.
„Těžká nákladní vozidla byla přímo zapojena ve více než polovině úmrtí cyklistů za poslední dva roky. Musíme učinit výrazný krok, aby naše silnice byly bezpečnější pro cyklisty i chodce,“ prohlásil dle deníku Financial Times londýnský starosta Sadiq Khan, podle kterého jsou chystaná opatření svého druhu první na světě.
Khan chce zakázat vjezd nákladním autům, jejichž řidiči nemají dostatečný výhled. Náklaďáky mají mít zatemněná čelní skla nebo prosklené dveře. K zákazu má dojít postupně. Nejprve v roce 2020, kdy se omezení dotkne nejméně bezpečných kamionů, kterých se v současnosti londýnskou metropolí pohybuje přes 35 tisíc. Další zpřísnění má přijít o čtyři roky později.
Minulý rok zemřelo v Londýně devět cyklistů, 378 jich bylo vážně zraněno. Nákladní vozy v posledních dvou letech stály za 58 procenty úmrtími cyklistů a 23 procenty chodců. Vozidla s nejhorším výhledem řidiče, typicky vyrobené pro terénní užití, jsou dle statistik města nejproblémovější. „Kamiony navržené v 70. letech pro práci v lomech nemají na našich silnicích co dělat,“ dodává Leon Daniels, který šéfuje úřadu pro povrchovou dopravu v Londýně.
Podle zástupců z řad přepravců je Khanův pohled příliš zjednodušující. Původci nehod jsou prý hlavně cyklisté, kteří jezdí nebezpečně. Poukazují i na skutečnost, že bez kamionů zchudne londýnský obchod.