KOMBINOVANÁ DOPRAVASilnice na hranici s Německem jsou přeplněny. Situaci může vyřešit přeprava nákladu po železnici z Lovosic.Od letošního června se zájem o tuto službu zdvojnásobil.Kamion na kolejích se stal běžným způsobem přepravy během deseti let před vstupem České republiky do Evropské unie.
KOMBINOVANÁ DOPRAVA Silnice na hranici s Německem jsou přeplněny. Situaci může vyřešit přeprava nákladu po železnici z Lovosic. Od letošního června se zájem o tuto službu zdvojnásobil.
Kamion na kolejích se stal běžným způsobem přepravy během deseti let před vstupem České republiky do Evropské unie. Takzvaný systém Ro-La začali řidiči kamionů využívat v roce 1994 především proto, aby nemuseli čekat dlouhé hodiny u hranic. V době největší slávy jím prošlo kolem sta tisíc kamionů ročně.
V okamžiku, kdy z hranic zmizeli celníci, ale zájem o přepravu kamionů z Lovosic do Drážďan opadl. Vlaky, které vezly pár tahačů s nákladem, nikdo nechtěl dotovat. Hledaly se proto nové možnosti skloubení kamionů a železnice. Nový způsob přepravy, který se ve větším měřítku rozjel v letošním roce, už nepočítá s tím, že po kolejích pojedou celé kamiony, ale jen samotné návěsy.
LÁKADLEM JE CENA I ČAS
Ministerstvo dopravy nyní hledá cesty, jak motivovat přepravce k pořízení nástaveb, které lze překládat na železniční vagony. Mluví se znovu o státním příspěvku ve výši přibližně třetiny nákladů na provoz nového způsobu kombinované přepravy. „Je to maximální pomoc, kterou může stát poskytnout,“ podotýká náměstek ministra dopravy Ondřej Jašek. Výhodou přepravy nákladu po železnice je ale především cena a doba přepravy. Částka za přepravu po železnici se postupně dostává až pod náklady na stejnou cestu absolvovanou kamionem. Dopravní firma navíc ušetří tahač i svého řidiče, a k tomu se ještě očekává, že po plánovaném zavedení mýta na českých dálnicích se poměr cen obou doprav ještě výrazně změní. Pokud jde o dobu přepravy, nejvyužívanější destinace Lovosice - Hamburk a Lovosice -Duisburg zvládne vlak za devět hodin patnáct minut, respektive za šestnáct hodin. To je rychlost srovnatelná s kamionem. Náklady mohou po kolejích pokračovat až na jih Německa a také do Belgie nebo do Francie.
POMŮŽE NOVÝ TERMINÁL
Od letošního června do září výrazně stoupl počet kontejnerů a kamionových návěsů, které po železnici přepravily České dráhy (ČD) prostřednictvím kontejnerového terminálu v Lovosicích na Litoměřicku. Kvůli rostoucí poptávce po přepravě chtějí dráhy lovosický terminál do konce roku 2008 rozšířit. „Modernizace bude stát 184 milionů. Chceme na ni využít peníze od Evropské unie i od státu,“ upozorňuje náměstek generálního ředitele ČD pro nákladní dopravu Rodan Šenekl.
Pro modernizaci terminálu hovoří zejména poloha Lovosic, rozvoj místní průmyslové zóny i tradice terminálu v kombinované dopravě. V roce 2008 by z Lovosic mohlo denně vyjíždět až dvacet osm vlaků s kamionovými návěsy a nástavbami. Zatím odtud společnost Bohemiakombi spolu s drahami vypravuje soupravy do čtyř cílových terminálů v Německu a Belgii. Na dálkových trasách tak ubylo nejméně 3800 kamionů. „Musíme nabídnout dostatečně kvalitní přepravu. A to z hlediska rychlosti i včasplacená nosti, samozřejmě za přiměřenou cenu. Jinými slovy - nemůže to být dražší než po silnici,“ říká generální ředitel ČD Josef Bazala.
POČET VLAKŮ SE ZVÝŠIL
Zatímco dosud opouštěly lovosický terminál čtyři vlaky denně, nyní jich je už šest. Tři vlaky s kontejnery a kamionovými návěsy míří do Duisburgu a tři do Hamburgu. „Vlaky nezastavují na seřaďovacích nádražích, proto se daří zajistit poměrně krátkou dobu jízdy,“ uvádí jednatel firmy Bohemiakombi Vladimír Fišer.
Jak služba funguje? Kamion přiveze kontejner nebo návěs do Lovosic, kde se přeloží na železniční vagon. V cílové destinaci si pro návěs přijede jiný tahač, případně se kontejner naloží na jiný kamion. Doprava po dráze je podle Fišera spolehlivější a je u ní minimální riziko poškození nebo ztráty zásilky.
DOPRAVCI: NENÍ TO NAŠE KONKURENCE
Od počátku kombinované přepravy je jasné, že se překládání zboží z tahačů na vlaky a zpět vyplatí pouze při jízdách na větší vzdálenosti. Proto ani samotní dopravci neberou tento způsob dopravy jako službu, která jim bere práci. „Silniční doprava bude v některých oblastech nezastupitelná. V jiných se domnívám, že železnice již dneska může i co do rychlosti konkurovat,“ míní šéf sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar.
To, že se dnes ve větší míře zboží přepravuje po silnici, je podle něj dáno potřebami společnosti na přepravu zboží a distribuci. „Rozhodně tedy přepravu návěsů a kontejnerů po železnici nebereme jako konkurenci. Myslím, že moderní doprava a logistika je od toho, aby tyto obory spolupracovaly, a ne si navzájem škodily či konkurovaly,“ míní.
DRÁHY HLÁSÍ VYŠŠÍ TRŽBY
Nejen díky dynamickému rozvoji kombinované dopravy se Českým drahám daří vykazovat letos poměrně značné meziroční nárůsty nákladní přepravy. V září se objem přepraveného nákladu po železnici zvýšil meziročně o sedm procent. České dráhy se podle generálního ředitele Bazaly hodlají do budoucna zaměřit na nabídku komplexních logistických služeb a posílit tak konkurenceschopnost vůči silniční dopravě. Podmínkou k dosažení tohoto cíle jsou však železniční napojení průmyslových zón, jakou je například zóna Ostrava-Hrabová.
„Letošní rok hovoří jednoznačně o renesanci železniční nákladní dopravy. A to v situaci, kdy je oproti silniční stále znevýhodněna nerovnými podmínkami v oblasti úhrady za dopravní cestu,“ dodává Šenekl. Součástí dalších priorit drah v nákladní dopravě jsou podle jeho slov investice do infrastruktury podporující napojování průmyslových areálů na železniční dopravu. Během následujících dvou let plánují ČD nasadit do provozu více než 1450 nových nebo modernizovaných železničních nákladních vozů.
POČET LETOS PŘEPRAVENÝCH NÁVĚSŮ A KONTEJNERŮ V TERMINÁLU LOVOSICE
trasa leden únor březen duben květen červen červenec srpen
Lovosice - Duisburg 177 173 207 170 123 183 291 278
Lovosice - Hamburg 0 0 0 0 0 292 289 466
celkem 177 173 207 170 123 475 580 744
Pramen: Bohemiakombi