Menu Zavřít

Lucas Cranach GmbH

25. 11. 2005
Autor: Euro.cz

Výstava německého malíře konce středověku a počátku novověku je událostí sezony

Správa Pražského hradu a Národní galerie připravily v hradní Obrazárně nejzajímavější pražskou výstavu starého umění od jara 2002, kdy se na Hradě konala výstava věnovaná dílu Jana Kupeckého. Co do počtu vystavených děl je Lucas Cranach a české země sice jen akcí střední velikosti, novostí tématu i pečlivostí zpracování však snadno zastíní i mnohem rozsáhlejší výstavy, jako byla třeba letošní přehlídka modernisty Václava Špály.

Lucas Cranach starší (1472-1553) je vedle Albrechta Dürera nejvýraznější postavou německého umění konce středověku a počátku novověku. Je též i jakýmsi Dürerovým antipodem. Zatímco jeho o rok starší kolega téměř ztělesňuje romantický ideál umělce jako osamělého a věčného hledače, Cranach reprezentuje starší, dnes však možná opět mnohem aktuálnější typ, totiž umělce, který pracuje pro trh a řídí se přáními svých klientů. „Cranach jako model umělce v sobě exemplárně spojuje ambivalentnost takových kategorií a pojmů, jako je umění a obchod, úpadek nebo genialita, tvůrčí svoboda a komerční úspěch založený na vstřícnosti k požadavkům estetického vkusu. Téměř se vtírá potřeba hledat v tomto konceptu umění jakýsi historický ekvivalent současné popkultury, kultury pro masy,“ píše v úvodu katalogu výstavy její kurátorka Kaliopi Chamonikola.

Cranach se narodil v hornofranckém Kronachu v rodině malíře Hanse Malera. Na počátku 16. století strávil několik let ve Vídni, většina jeho kariéry je však spojena s Wittenbergem a s tamním dvorem saských kurfiřtů. Jeho blízkým přítelem, jemuž byl za svědka na svatbě a se kterým si vzájemně byli kmotry svých dětí, byl Martin Luther. To mu však nikterak nebránilo, aby přijímal zakázky nejen od sympatizantů rodícího se luteránství, ale i z opačného tábora, od vysokých katolických hodnostářů. V českých zemích to byl například olomoucký biskup Stanislav Thurzo. V muzeích a galeriích po celém světě se dochovalo kolem tisícovky Cranachových děl, původní konvolut jeho díla přitom musel být ještě výrazně větší. Cranach měl běžně k ruce pět až deset pomocníků, a jak píše kurátorka Chamonikola, v současných pojmech bychom jeho dílnu mohli přirovnat k dobře fungující firmě a jeho signaturu v podobě okřídleného hada za dobový ekvivalent firemního loga.

Cranachův styl spojující dědictví středověkého umění s výdobytky soudobého nizozemského malířství a zprostředkovaně i s uměním renesanční Itálie se těšil široké popularitě v podstatě ve všech vrstvách tehdejší společnosti. Objednavateli jeho obrazů byli panovníci, šlechtici, duchovní i měšťané. Cranach maloval náboženské obrazy – v duchu katolické i luteránské věrouky –, mytologické scény i portréty a je též považován za jednoho z prvních německých krajinářů. Prostřednictvím syna Lucase Cranacha mladšího, který převzal otcovu prosperující dílnu roku 1550, i prostřednictvím mnoha dalších následovníků a napodobitelů přežíval „cranachovský“ styl v německém malířství ještě dlouhá desetiletí po jeho smrti. Pro české země, jak mimo jiné dokládá nynější výstava, byl jeho vliv rovněž mimořádně důležitý.

Výstava je uspořádána velmi přehledně a názorně a prezentované obrazy, zapůjčené z šestadvaceti různých sbírek, doprovází řada vysvětlujících textů, které diváka krok za krokem vedou k hlubšímu pochopení Cranachova díla. Poněkud abstraktně znějící uměleckohistorické pojmy zde nabývají reálných významů a jen trochu pozornější pozorovatel za chvíli začne sám rozpoznávat kvalitativní rozdíly mezi jednotlivými obrazy. Cranachova díla, byť vznikla ve zcela jiné době a jiném kulturním kontextu, navíc mohou být i velice aktuální. Obrazy, jako je moralistní anekdota Nerovný pár – mladice líbající se s roztouženým starcem a rukou při tom šátrající v jeho měšci –, totiž nezestárnou asi nikdy.

Setkání po třech stoletích „A také krásný a velmi umě malovaný oltář naší milované Paní (Marie) v kapli sv. Zikmunda, který císař Ferdinand nebo Maxmilián nechal namalovat u vynikajícího malíře Lucase Cranacha, byl rozbit na kusy a odnesen pryč,“ líčí jeden z dobových svědků zničení takzvaného Pražského oltáře, který stával v katedrále sv. Víta a padl za oběť kalvínské „očistě“ chrámu o Vánocích roku 1619. V inventáři hradních sbírek, pořízeném o dva roky později, nalezneme zmínku o sedmi zlomcích tohoto oltáře. Dnes jich známe pět. V rámci nynější výstavy se je poprvé po více než třech stoletích, co byly rozptýleny po světě, podařilo dát znovu všechny dohromady.

V Praze se dochovaly dvě desky: přímo na Hradě reprodukovaná spodní část ústředního výjevu s modlícími se světicemi Kateřinou a Barborou a část pravého bočního křídla zobrazující sv. Kristinu ve sbírkách Národní galerie. Menší zlomek hlavní desky je ve sbírkách Bavorského muzea a část levého křídla v Kunsthalle v Karlsruhe. Poslední, pátý zlomek, další část levého křídla oltáře, se před dvěma lety nečekaně objevil na aukci společnosti Christie‘s v Londýně. Podle sdělení aukční síně pocházel z jisté švédské sbírky. Národní galerie ani Správa Pražského hradu na jeho koupi tehdy neměly prostředky, a tak nakonec putoval do Mnichova do sbírky Jana Wittmanna a Kerstin Ottové.

Oltář je nejkvalitnějším z Cranachových děl dochovaných na našem území a pozornost historiků umění na sebe poutá již od 30. let minulého století. V dataci se všichni víceméně shodují – kolem roku 1520. Předmětem debat je ale otázka, kdo mohl být objednavatelem takto exkluzivního díla. Kandidátů je několik v čele s Ferdinandem I. Hlavní spor se však vede o to, zda objednavatel patřil k Jagellonskému dvoru, nebo měl blíže k Habsburkům. Organizátoři nynější výstavy navrhují další jméno: dědečka Ferdinanda I. císaře Maxmiliána I., který svou chytrou sňatkovou politikou položil základ budoucí vlády Habsburků ve střední Evropě.

FIN25

Zajímavým argumentem na podporu habsburské donace je identifikace jednotlivých členů dynastie v podobiznách zobrazených světic. Sv. Kateřina by mohla být Maxmiliánova žena Marie Burgundská, sv. Markéta jeho dcera Markéta Rakouská a tak dále. Jistá podobnost se známými portréty těchto žen tu nepochybně existuje. Praxe dávat světcům a světicím tváře významných současníků byla navíc v této době poměrně běžná. Na obraze Svatého příbuzenstva takto Cranach roku 1509 například vymaloval celou rodinu svého hlavního patrona, saského kurfiřta Fridricha III. Moudrého.

Lucas Cranach a české země – Pod znamením okřídleného hada Obrazárna Pražského hradu, do 8. ledna 2006
www.obrazarna-hradu.cz

  • Našli jste v článku chybu?