LETECKÁ DOPRAVA Německá Lufthansa je po ČSA druhým největším leteckým operátorem v České republice. Její stroje potřebují servis a další služby, které představují cestu k zisku pro malé a střední firmy. Profit o nich hovořil s viceprezidentem společnosti pro prodej a služby v Evropě Ulrichem Wachterem.
LETECKÁ DOPRAVA Německá Lufthansa je po ČSA druhým největším leteckým operátorem v České republice. Její stroje potřebují servis a další služby, které představují cestu k zisku pro malé a střední firmy. Profit o nich hovořil s viceprezidentem společnosti pro prodej a služby v Evropě Ulrichem Wachterem. Leteckou dopravu v Evropě ovládají velké koncerny. Nejen vlastní přepravu osob, ale i dopravu nákladů a služby na zemi, tedy servis, catering a podobně. Jsou tu dnes vůbec ještě nějaké příležitosti pro malé firmy z východní Evropy?
Jsou. Jestliže západní průmyslové firmy přesouvají výrobu na východ kvůli nízkým mzdovým nákladům, proč by to nedělaly společnosti v našem oboru? Manažeři Lufthansy pozorně sledují celou střední a východní Evropu jako místo pro možné investice. A pokud bychom se pro nějaké rozhodli, vždy by to bylo ve spolupráci s místní firmou.
Jaké lokality se vám zdají nejvhodnější? Velká města už jsou z hlediska ceny pracovní síly dost drahá, ale existují místa mimo velké aglomerace, kde jsou zaměstnanci levní a stojí za to o nich uvažovat.
O jakou investici by se typově jednalo?
Hledáme především partnery pro technické služby, které souvisejí s provozem letounů. Ale také malé podniky, se kterými bychom mohli spolupracovat v logistice a v dopravě nákladů.
Co byste konkrétně potřebovali v České republice? Dlouho jsme tu vyjednávali s jednou malou cateringovou společností, tedy firmou, která dodává jídlo na paluby. Bohužel to nakonec dopadlo jinak, ten podnik teď spolupracuje s Českými aeroliniemi. Ale pokud vím, mohlo by dojít k novému kolu rozhovorů. Jinak okolí Prahy by bylo dobré místo například právě pro technické služby. Mzdy jsou tu o hodně menší než v N ěmecku, přitom lidé kvalifikovaní, a to je pro nás důležité. V Americe je módní provozovat takzvané „business jety“, tedy malá letadla, která převážejí podnikatele a manažery do různých destinací. Klienti vůbec nemusejí na velké letiště, stačí jim malá rozjezdová dráha. Bude zde Evropa kopírovat Ameriku? Spojené státy představují velký trh, na kterém se business jety uplatní. Ve spojené Evropě by ta poptávka také byla, přemýšlíme o tom. Naše plány jsou ale zatím v zárodku. Může český podnikatel, který by koupil několik malých letadel a vozil by v nich po Evropě byznysmeny, prosperovat?
ČR podle mého názoru nemá pro takový projekt dostatečnou poptávku. Je pravda, že Češi stále více létají. Je to vidět třeba na tom, jak neustále musíme zvyšovat počty našich pravidelných letů. Ale business jet pro nepravidelnou dopravu by se majiteli nevyplatil. I v Americe se musí malí dopravci neustále spojovat, aby přežili.
Lufthansa už má jeden projekt určený výlučně byznysmenům. Před rokem jste přestavěli několik Boeingů 737, jejichž celá kabina teď představuje obchodní třídu. Turistická sedadla tam prostě nejsou. Stroje převážejí manažery mezi Německem a Amerikou. Je tento projekt výdělečný? Zatím se osvědčil, poptávka je vysoká. Vyděláváme. Nebyl by to recept i pro Prahu, třeba linku Ruzyně-New York? Model vyžaduje jednu důležitou věc, na obou koncích linky musíte mít velký trh. Ani samotné Německo by naše linky do Ameriky neuživilo. Profitujeme na tom, že mezi Mnichovem a New Yorkem či Düsseldorfem a Chicagem převážíme nejen Němce, ale izájemce ze Švýcarska, Dánska a dalších sousedních zemí. Česko je malý trh, který nedokáže dodat dostatek byznysmenů a chyběli by také klienti z okolních zemí. Pojďme ještě k létání na vašich pravidelných linkách z Prahy do Německa. Jaké procento cestujících představují majitelé a manažeři malých českých firem? Přesné číslo nemám, ale je to významná složka naší klientely. Jen v našem programu Partner Plus Benefit je zhruba stovka malých společností. Můžete onen zmíněný program přiblížit? Jde o projekt určený právě zástupcům malých a středních podniků. Cestující sbírají v programu body, které nemusejí později proměnit jen na letenky, ale také na hotové peníze. To snad můžou udělat i jako běžní cestující, kteří si nechali vystavit věrnostní kartu?**
Ano, ale program má ještě jednu podstatnou výhodu. Podnikatelé můžou v jeho rámci komunikovat s Lufthansou po internetu, což je velmi efektivní a nenáročné na náklady.