* Čím je Česká republika atraktivní pro obor kongresového turismu?
Unikátní historií, skvělou dostupností a především výbornou infrastrukturou, která umožní uskutečnit všechny typy eventů. Pokrýváme tak celý segment, který se označuje jako MICE a který zahrnuje vše od menších incentivních akcí až po velké nadnárodní kongresy. Velkým lákadlem pro organizátory je také poměr cena/výkon, tedy objem a kvalita služeb, které mohou klienti za své peníze očekávat. Česká republika navíc dlouhodobě patří mezi nejbezpečnější země. Podle statistik mezinárodní asociace ICCA je Česko na skvělé 23. pozici v mezinárodním žebříčku kongresových destinací, a Praha je dokonce mezi kongresovými městy na místě osmém.
* Co děláte pro to, abychom si pozici udrželi?
V agentuře CzechTourism jsme zřídili specializovaný odbor Czech Convention Bureau, který pracuje od roku 2010. Jeho primárním cílem je jednotná propagace České republiky jako atraktivní kongresové a incentivní destinace. Je hlavním koordinátorem marketingových a obchodních aktivit vůči zahraničním i domácím klientům a spolupracuje se soukromými subjekty, univerzitami, kongresovými ambasadory a regiony. Aktivně se tak podílí na získávání MICE akcí pro Českou republiku. Poskytujeme bezplatnou informační, poradenskou a konzultační činnost, pomoc s plánováním akcí i výběr vhodné lokality, propagujeme Českou republiku na specializovaných veletrzích a mezinárodních setkáních. Naším cílem je získat pro Česko významné mezinárodní kongresové akce a uspět ve tvrdé mezinárodní konkurenci. Do marketingového mixu patří i direct marketing, online kampaně či pořádání fam tripů pro nákupčí. Prostřednictvím Czech Convention Bureau jsme rovněž spoluzakladatelem strategické aliance National Convention Bureaux of Europe, která usiluje o mezinárodní kooperaci na poli kongresového průmyslu. Pro úspěch na poli kongresového turismu je klíčová spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem. Zjednodušeně lze říci, že my jako zástupce veřejného sektoru zajišťujeme marketing destinace, jsme neutrálním kontaktem pro nákupčí služeb, zatímco klíčová role soukromého sektoru je v zajištění objemu a kvality služeb.
* Jaké výhody přináší kongresový turismus zemi?
Kongresoví delegáti jsou velmi atraktivní z finančního hlediska – v průměru utratí trojnásobek oproti běžnému zahraničnímu návštěvníkovi. Mezi přínosy patří i potlačení sezonnosti, protože MICE turismus má své vrcholy na jaře a na podzim – nejoblíbenějšími měsíci pro konání akcí jsou září a červen. Kongresový průmysl oproti individuálnímu cestovnímu ruchu přináší v jedné „zakázce“ do dané lokality více lidí a konečně je i přínosem pro upevnění naší image jako důležitého obchodního, vědeckého a kulturního centra v rámci střední Evropy.
* Jak na trendy v oblasti MICE reagují vaše marketingové aktivity?
Kongresový průmysl je velmi dynamicky se rozvíjející odvětví. Zohlednili jsme třeba rozvoj sociálních médií a sdílení obsahu, zapojujeme tzv. drip marketing. Přicházejí i nové technologie, jako jsou drony, živé přenosy, virtuální realita nebo chatboty – konverzační automaty podporované umělou inteligencí. Mění se nároky na bezpečnost, roste důraz na unikátnost prostor. Nově se objevuje jako kritérium výběru destinace i šetrnost k životnímu prostředí.
* Na co se zaměříte v nejbližším období?
Kongresový průmysl v minulých letech rostl a myslím, že i letos máme šanci překonat loňská čísla. Nezapomínáme na regiony a počítáme s nimi v naší krátkodobé i dlouhodobé strategii rozvoje českého incentivního turismu. Pro letošní rok počítáme se zvýšením našich obchodních aktivit na veletrzích, sales fórech i workshopech, které by měly mj. přinést i vyšší počet kandidatur na mezinárodní asociační kongresy.
Nejoblíbenějšími měsíci pro konání kongresových akcí jsou září a červen.
O autorovi| Alexander Lichý, spolupracovník redakce