I když se za pultem netlačí davy zákazníků, nikdo si z toho těžkou hlavu nedělá. Ve světě luxusního zboží nerozhoduje kvantita, ale ochota zákazníka připlatit si za lesk vyhlášené značky.
Foto: Zuzana Šmajlerová
„Luxusní značka je taková, která je potenciálními zákazníky jako luxusní vnímána, její typické charakteristiky zpravidla jsou: nedostupnost, originalita, vysoká cena a vysoká kvalita. Luxusní značky jsou zároveň nejčastěji chráněny formou ochranných známek,“ charakterizovala hlavní znaky luxusní značky Hana Gawlasová z právní firmy Kinstellar.
Svoji luxusní kategorii má snad každá kategorie výrobků. Od plnicího pera přes náramkové hodinky až po oděvy či automobily. Stejně jako u běžného sortimentu, také u luxusního zboží znamenají Vánoce pro prodejce opravdové žně. „Vánoční trh je pro náš obchod klíčový. Předpokládáme, že v listopadu a prosinci prodáme až 40 procent z celkového objemu prodejů. Internetový prodej luxusního zboží má vzrůstající tendenci, ale je potřeba jej doplnit fyzickou prezentací produktů na různých společenských akcích. Stále platí, že lidé si rádi zboží osobně prohlédnou a ošahají,“ říká Martin Hamšík, zástupce internetového obchodu Luxuryoffice.cz, prodávající luxusní kancelářské doplňky.
Nárůst prodejů hlásí i dealeři drahých automobilů. „Segment luxusních vozů má stejné „sezony“ jako ostatní sektory, tedy s vrcholy na jaře a na podzim,“ řekl týdeníku Profit Peter Modelhart, generální ředitel společnosti Jaguar Land Rover pro Rakousko, Chorvatsko a Českou republiku. Nejdražším vozem, který v Česku nabízí, je Jaguar XJ 5.0 V8 Supersport long version s výkonem 510 koní za 3,74 milionu korun. Komu by se to zdálo přeci jenom moc, ale přesto by se chtěl blýsknout rudým vozem s černým koněm ve znaku, vystačí si s necelými dvěma miliony korun. Právě tolik stojí cenově nejpřístupnější Jaguár na trhu, model XF 3.0 L V6 Luxury s výkonem 238 koňských sil. Přestože se nejedná o žádná lidová vozítka, lidí, kteří si auto v této cenové kategorii koupí, je i v malém Česku relativně dost. Peter Modelhart plánuje ročně prodávat v Česku zhruba 150 vozů.
Luxusu vévodí vozy Právě automobily kategorii luxusního zboží kralují. Podle průzkumu agentury Mather věnovaného luxusním značkám jsou s prémiovou kategorií spojeny především automobily (28 procent), šperky a hodinky (25 procent) a móda (23 procenta). Kosmetika skončila s velkým odstupem se sedmi procenty. Co motivuje lidi, aby si koupili vůz za cenu, za níž mohou pořídit rodinný domek?
„Můžeme mluvit celkem o třech skupinách zákazníků. Jedná se o automobilové nadšence, kteří si užívají jedinečné jízdní vlastnosti a charakteristický interiér vozů Jaguar. Dále to jsou zákazníci z oblasti byznysu, kteří hledají vozy nejvyšší kvality, ale stále rozdílné od běžných německých značek. Třetí skupinou jsou samozřejmě zákazníci, kteří si chtějí koupit luxusní automobil, který jim nabízí jedinečný výkon, úžasné provedení a elegantní design,“ vysvětluje Peter Modelhart.
S pojmem luxus jsou spojeny především vyhlášené zahraniční značky. Má vůbec Česko nějakou domácí značku, která by patřila do této kategorie? Polovina z více než tří stovek expertů na marketing, kteří se účastnili průzkumu agentury Mather, se domnívá, že nikoliv. „Ti ostatní dali důvěru českým hodinkám Prim, které se vrátily k tradici výroby mechanických strojků, plzeňskému pivu a českému sklu,“ říká Ondřej Obluk, generální ředitel agentury Mather Communications. Kromě hodinek Prim a Plzeňského Prazdroje tak podle odborníků patří k českému luxusu také porcelánka Moser, sklárny Bohemia Crystal či šperkařská firma Český granát. Mezi zahraničními luxusními značkami působícími na českém trhu se v první pětce umístily hned tři módní značky Prada, Louis Vuitton a Gucci, dále hodinky Rolex a šperky Cartier. Mnohé luxusní značky, které znají zákazníci ze zahraničí, jsou na českém trhu nedoceněné nebo zcela neznámé. Patří mezi ně například módní značky Balenciaga, Givenchy či Christian Lacroix, kosmetika Guerlain nebo značka obuvi Jimmy Choo.
Na druhou stranu českým specifikem je vnímání některých zahraničních značek jako luxusních, přestože v zemi svého původu patří mezi běžné produkty. Tuto pozici v Česku zaujaly především oděvní značky, například Hugo Boss, Tommy Hilfiger, Lacoste, Zara nebo Replay. A samozřejmě se to neodráží jen na vnímání u zákazníků. Tyto značky jsou v Česku přibližně o polovinu dražší než v západní Evropě.
Krize pominula I když v těchto dnech zažívají prodejci luxusního zboží nejsilnější období roku, poslední dva roky pro ně nebyly příliš jednoduchým obdobím. Na řadu prémiových značek dopadla tvrdě ekonomická krize. V letošním roce však zažívají výrobci luxusních značek opět boom. Oživení přišlo z Asie a z USA, kde se již zákazníci oklepali z ekonomické krize. Odrazilo se to však i v Česku. Například prodejci luxusní módy zaznamenali letos nárůst tržeb asi o pětinu. A to především díky zahraničním turistům. Příští rok pak očekávají ještě lepší výsledky. I když na průměrné domácnosti dopadnou důsledky vládních úsporných opatření, lidé s vyššími příjmy by se naopak měli mít lépe. A budou to chtít ukázat i svému okolí. Právě luxusní značky se k tomu stávají ideálním prostředníkem.