České skiareály před zimou investovaly do lanovek a další lyžařské infrastruktury zhruba tři čtvrtě miliardy korun
Provozovatelé tuzemských skiareálů pokračují v bitvě o českého lyžaře a do souboje s „alpskou“ konkurencí nasazují stále modernější techniku. Jen před touto zimou nakoupili nové lanovky, vleky, sněžná děla a rolby za téměř tři čtvrtě miliardy korun; další desítky milionů putovaly do podpůrné infrastruktury, jako jsou retenční nádrže pro umělé zasněžování či zkvalitnění služeb pro návštěvníky v podobě nových bufetů, restaurací a parkovišť.
Asociace lanové dopravy (ALDR), jakýsi cech lokálních provozovatelů skiareálů, odhaduje loňskou výši českých lyžařských investic na 720 milionů korun, tedy zhruba stejně jako v roce 2011. V roce 2010 to bylo bezmála 1,5 miliardy korun. „Ten rok byl z hlediska investičního objemu na českých horách výjimečný. Boom nových lanovek a dalších inovací ale trvá již přes šest let a další projekty v řádech stovek milionů korun jsou v plánu i pro letošek,“ vypočítává prezident ALDR Jakub Juračka.
Snaží se apelovat na provozovatele skiareálů, aby se vedle finančních investic zaměřili i na kvalitu poskytovaných služeb. „Nejen v podobě upravených sjezdovek, ale i ve formě kvalitního jídla či úsměvu. Tedy pozitivního přístupu ke klientovi,“ říká.
Dobře si zalyžovat i pojíst „České hory do velikosti Alp nezvětšíme ani neprodloužíme. I proto musíme zákazníkům, kteří u nás lyžují, nabídnout servis – včetně nelyžařských aktivit – na špičkové úrovni, na který jsou zvyklí ze zahraničí,“ potvrzuje Vladimír Kasík, šéf a spolumajitel skiareálu na šumavském Špičáku. Z těchto důvodů se provozující firma Sport service rozhodla rozšířit sjezdovky o čtvrtinu, nově postavit stravovací zařízení pro 140 lidí či kompletně vyměnit kanony na technický sníh a pořídit sněžnou rolbu. Celková investice se vyšplhala na téměř třináct milionů korun. Skicentrum Říčky, největší lyžařský areál v Orlických horách, zase kvůli „jistotě“ sněhu i v počasí, které v současnosti panuje napříč celou Českou republikou, zmodernizovalo celý systém výroby umělého sněhu. Několik desítek milionů korun, tedy investice srovnatelná s výstavbou nové lanovky, se podle ředitele Jana Urbánka nepromítne ve zdražení skipasů.
Šumavský Špičák minulou sezonu vykázal čtyřprocentní nárůst návštěvnosti i tržeb na 40milionovou hranici, pro letošní zimu předpokládá Kasík obdobná čísla. „V posledních letech, zřejmě v návaznosti na vývoj ekonomiky země, stagnují naše tržby ze všech nepřepravních aktivit. Návštěvník si koupí permanentku nebo lístek na lanovku, ale ostatní služby si nedopřeje. Snažíme se je proto zlepšovat, aby za své peníze dostal odpovídající kvalitu nejen na lanovce,“ dodává Kasík s tím, že pro další roky má Špičák připraven 40milionový investiční plán čítající vybudování nové rodinné sjezdovky, a především velkokapacitního parkoviště s přibližovacím vlekem.
Noví vládci Krkonoš Nejzásadnější lyžařskou změnou loňského roku bylo uzavření kontraktů na pronájem krkonošských skiareálů ve Špindlerově Mlýně a Peci pod Sněžkou. Ty si od největších akcionářů – ČSTV a Svazu lyžařů – na dvacet let pronajaly v lyžařské branži protřelé firmy Melida a Mega Plus. Zatímco Melida, rovnoměrně vlastněná slovenskou společností Tatry Mountain Resorts (TMR) a českou firmou Snowhill, slíbila v největším českém skiareálu ve Špindlu proinvestovat přinejmenším 800 milionů korun, Mega Plus má připraveno na zvelebení střediska v Peci 350 milionů.
Před touto sezonou investovala firma ve svých areálech SkiResortu Černá hora přibližně 25 milionů korun, v následujících třech letech hodlá Mega Plus vybudovat čtyři nové sedačkové lanovky a zhruba desítku nových sjezdovek s kompletním systémem pro umělé zasněžování. „Celková investice by se měla pohybovat kolem půlmiliardy korun, ale nejprve se musíme domluvit s majiteli pozemků v Peci na přijatelné výši nájmu,“ naznačuje jednatel firmy Petr Hynek.
Rovněž Skiareál ve Špindlerově Mlýně by měl projít výraznými změnami. Šéf TMR Igor Rattaj nedávno v rozhovoru pro týdeník Euro (Euro 46/2012) hovořil o potřebě propojení středisek ve Svatém Petru a na Medvědíně pomocí několikapatrového terminálu, odkud by na obě strany vyrážely nové lanovky. Prozatím společná firma TMR a Snowhillu pracuje na „rychlých změnách“, jako je třeba balíčkování skipasů s ubytovacími službami.
„V posledních letech dochází ve Špindlu ke zkracování pobytů, místo týdnů sem lyžaři jezdí na prodloužené víkendy, což se novou nabídkou snažíme zvrátit. Věříme, že to zaujme hlavně české návštěvníky, kteří – zřejmě z úsporných důvodů – jezdí na zimní dovolenou doma,“ říká René Hroneš, obchodní ředitel Skiareálu Špindlerův Mlýn.
Bílé zlato za 12 miliard V nedalekých Herlíkovicích, kde provozuje jeden ze svých šesti skiareálů společnost Snowhill, museli po letech zvýšit ceny skipasů.
„Ještě před pár lety jsme z jízdného odváděli třetinovou sazbu DPH oproti současnému stavu, i proto jsme museli změnu poprvé promítnout do cen jízdného. Na trhu totiž panuje tak napjatá situace, že bychom neměli prostor vytvořit si rezervy na další investice,“ tvrdí ředitel Snowhillu Daniel Svrček. Firma ovšem v posledních pěti letech investovala zhruba 40 milionů, zejména do koncových zařízení k zasněžovacím systémům, do nákupu strojů na údržbu sjezdovek, výstavby dětských parků či měřených slalomů.
Téma DPH je u provozovatelů skiareálů v posledních letech velmi ožehavé téma, šéf ALDR v ironii hovoří o „příjemné“ státní podpoře lanovkářskému podnikání. Tedy oboru, který během jedné sezony vyprodukuje tržby na úrovni 12 miliard korun a zaměstná více než sedm a půl tisíce lidí. „V důsledku daňové politiky nám rostou nejen odvody DPH, ale i ceny klíčových vstupů, především pohonných hmot a elektřiny. Proti tomu postavte zhruba pět miliard korun investovaných za posledních Průzkum – levné Česko Z listopadového průzkumu sítě Evropských spotřebitelských center vyplývá, že nejlevnější evropské skiareály se nacházejí v České republice. Dle dat ze 400 lyžařských středisek z šestadvaceti zemí jsou české areály nejlevnější v kategorii od dvou do deseti kilometrů délky sjezdových tratí. „Průzkum naznačuje, že na českých horách dostanou milovníci zimních sportů za svoje peníze hodnotnou službu, včetně večerního lyžování ve většině zúčastněných středisek,“ komentoval závěry šéf Evropského spotřebitelského centra v Rakousku Georg Mentschl. Nejdražší střediska jsou tradičně v alpských zemích.
pět let do českých skiareálů. Současný nárůst jízdného v průměru o tři procenta je v tomto duchu téměř zanedbatelný,“ soudí Juračka.
Ceny navíc vzrostly opravdu jen o desetikoruny, například na Ještědu o deset procent, na Černé hoře o pět, ale třeba v Říčkách v Orlických horách cena denního skipasu – což je základní jízdné na českých horách – o tři procenta klesla.
Na zelené louce Přes řadu negativ, která ovlivňují podnikání provozovatelů českých skiareálů, se stále objevují noví a noví investoři, kteří jsou ochotni vložit peníze do zlepšení existujících středisek, nebo dokonce budování nových. Typickým příkladem je Skiareál Klínovec. Během tří let by za více než půlmiliardu korun mělo v tomto krušnohorském areálu vzniknout středisko řadící se mezi českou špičku. Již nyní zde fungují tři sedačkové lanovky, další dopravní zařízení a také kompletně nové sjezdovky (vrcholem má být tříkilometrová, až 100 metrů široká pista do Jáchymova) mají vzniknout v následujících dvou letech. „Naše loňská investice činí 160 milionů korun, což je stejná suma jako v roce 2010,“ tvrdí Adam Svačina ze Skiareálu Klínovec. „V návaznosti na dokončení další části projektu Nový Klínovec letos počítáme s uvolněním dalších prostředků ve výši minimálně 250 milionů korun,“ dodává.
Porevolučním rekordmanem českých hor – z hlediska objemu investic – je pak Skiareál Dolní Morava, ležící pod vrcholem Králického Sněžníku na rozhraní Pardubického a Olomouckého kraje. Středisko vzniklo prakticky na zelené louce, na místě, kde před pár lety tehdejší tělovýchovná jednota provozovala jeden vlek. „Majitelé dosud do dvou sedačkových lanovek, dvou nových vleků, čtyřhvězdičkového wellness hotelu, čtyř horských chat s ubytováním a restauracemi, parkovišť, bobové dráhy i lanového parku investovali v posledních třech letech miliardu korun,“ vypočítává Martin Palán, obchodní ředitel Relax & sport resortu Dolní Morava.
Jak říká, investorem je tuzemská firma, za kterou stojí české soukromé osoby, jež k tamnímu regionu pojí vztah. Přesto má podle Palána investice do vybudování celé lyžařské infrastruktury reálné ekonomické základy. „Je to projekt, od kterého jeho vlastníci očekávají návratnost vložených prostředků. Je ale pravdou, že je to investice spíše v dlouhodobém horizontu,“ připouští. Nejzajímavější cílovou skupinou jsou pro ně rodiny s dětmi a návštěvníci wellness zařízení v areálu. „To je cesta, jak přilákat návštěvníky, kteří jsou na podobné služby zvyklí z alpských středisek,“ dodává Palán.
Přes řadu negativ, která ovlivňují podnikání provozovatelů českých skiareálů, se stále objevují noví investoři
Graf
Z pěti na patnáct Vývoj sazby DPH pro lanovky a vleky (v %)
pramen: SkiResort Černá hora – Pec
O autorovi| Ondřej Hergesell • hergesell@mf.cz