VODNÍ SPOR TY Aby mohlo vodní lyžování vynášet, musíte ho zkombinovat s doprovodnými službami. Na tom se shodují podnikatelé, kteří tento adrenalinový sport přibližují české veřejnosti. Vodní lyžování jako sport má v Česku čtyřicetiletou tradici. Stále více ho ale lidé vyhledávají jako formu rekreace.
VODNÍ SPOR TY Aby mohlo vodní lyžování vynášet, musíte ho zkombinovat s doprovodnými službami. Na tom se shodují podnikatelé, kteří tento adrenalinový sport přibližují české veřejnosti.
Vodní lyžování jako sport má v Česku čtyřicetiletou tradici. Stále více ho ale lidé vyhledávají jako formu rekreace. Zájemci si mohou zvolit mezi jízdou za člunem a na vleku. Vleky jsou v Česku čtyři. Žádný zatím ale není soukromý. Všechny jsou provozovány buď městem, nebo nějakou příspěvkovou organizací.
Podobně je tomu i u ježdění za člunem, které najdeme na desítkách míst po celé republice. Ve většině případů ho provozují kluby vodního lyžování. Nabízejí sice v určitých hodinách i rekreační jízdy, zaměřeny jsou ale především na závodníky. „Kluby chtějí hlavně trénovat. O veřejné lyžování zas tak velký zájem nemají,“ upozorňuje Lubor Kos, prezident České wakeboardové asociace.
JÍZDA ZA ČLUNEM JE NÁKLADNÁ
Vodní lyžování a k němu přidružený wakeboarding (jízda na prkně podobném snowboardu) proto představují zajímavou podnikatelskou příležitost. Stále se sice nedá mluvit o masových sportech, ale zájem lidí roste. Vyhledávají jak vhodná místa k ježdění, tak i obchody, kde by sehnali potřebné sportovní vybavení.
Podnikatelé v oboru jsou převážně bývalí závodníci. Shodují se na tom, že na samotném ježdění za člunem se vydělat nedá. „Lyžaři platí kolem třiceti korun za minutu jízdy. To stačí sotva na provozní náklady. Musíte zaplatit benzin, řidiče a údržbu člunu. Abyste na tom vydělali, cena by musela být přibližně dvojnásobná. Tolik ale nikdo nezaplatí,“ vysvětluje Kos. „Pořizovací cena nového člunu se pohybuje okolo jednoho milionu korun, zánovní pořídíte za tři sta tisíc,“ říká majitel Marin Kempu v Mělicích u Pardubic František Stehno.
Za lodí může jet vždy jen jeden člověk. V sezoně se za den sveze kolem třiceti až padesáti lidí. „Rekreantům stačí pět minut jízdy, která je fyzicky poměrně dost náročná,“ dodává Stehno.
PŘEBYTEČNÝCH PATNÁCT MILIONŮ KORUN
Z tohoto pohledu je na provoz výhodnější vlek. Může na něm jet více (většinou až deset) lidí najednou a provozovatel platí pouze elektřinu a údržbu. Jedna jízda na 830 metrů dlouhém vleku stojí kolem třiceti korun. Nákladná je ovšem počáteční investice. „Kvalitní vlek německé značky Rixen, který se vám nebude každou chvíli rozbíjet, představuje investici kolem patnácti milionů korun,“ říká Kos. „O vleku jsem přemýšlel. Kdybych měl přebytečných patnáct milionů, asi bych do toho šel. Ale bál bych se té návratnosti. Vzhledem k tomu, že se jedná o sezonní záležitost, investice se dlouho vrací,“ konstatuje Stehno.
K samotnému lyžování je proto dobré přidat doplňkové služby. „Pokud máte u mola restauraci, každý návštěvník si tam něco dá,“ vysvětluje Petr Halva, wakeboardista a majitel internetového obchodu Wakeboard-shop.cz. „Kromě restaurace můžete nabízet například ubytování nebo další sportovní vyžití. Lyžování přiláká lidi, a to ostatní vám vydělá peníze,“ doplňuje Stehno.
Je také třeba vzít v úvahu, že se jedná o sezonní sport. „Sezona vodního lyžování je krátká. Jezdí se zhruba od června do září. A to ještě musí vyjít počasí. Ve zbytku roku potřebuje podnikatel jinou výdělečnou činnost,“ vysvětluje Halva.
CHYBĚJÍ VODNÍ PLOCHY
Člověk, který by se rozhodl vlek nebo člun zakoupit a začít podnikat, narazí na další problém. Tím je nedostatek vhodných míst. „Většina vodních ploch je buď moc hluboká, anebo naopak mělká. Navíc jsou všude ryby a rybářský svaz tam žádné ježdění nechce,“ upozorňuje Kos.
„Najít si někde nějakou novou vodu je dnes téměř vyloučené. Všechny jsou buď privátní, nebo omezeny obcí či ekologií,“ tvrdí Stehno. „Počet míst, kde se dá tento sport dělat, limituje celý trh,“ doplňuje Halva. Šanci v tomto směru představuje stavba nových umělých vodních ploch, jako by měla být například chystaná rekreační lokalita v pražském Radotíně.
CO JE TO WAKEBOARDING Wakeboarding je kombinací vodního lyžování a surfování. Jezdí se za alunem ai na vleku na prknu podobném snowboardu. Rodi‰tum tohoto sportu se v 80. letech stala americká Florida. V česku začala s wakeboardingem malá skupinka nadšenců na Kamencovém jezeře u Chomutova v roce 1994.
VLEK VERSUS ČLUN Zájemci o vodní lyžování a wakeboarding si mohou vybrat mezijízdou za alunem nebo na vleku. Vleky jsou v česku atyfii – ve Stráži pod Ralskem, v Chomutovu, Hlučínu nedaleko Ostravy a na Turlické přehradu u Havířova. Míst, kde se jezdí za alunem, jsou desítky. Mezi nejznámější patří Mělice u Pardubic nebo Ovčáry-Křenek nedaleko Neratovic. Wakeboardisti často preferují člun. Vytváří totiž vlnu, která dělá jízdu zajímavější. Jezdí ale i na vlecích, které jsou zase levnější a pro začátečníka je jízda snaží. Podobnu je tomu i u nadšených rekreačních lyžařů, kteří po čase většinou přejdou z dvou lyží na jednu. „Z hlediska odpočinku a pohody preferuji vleky. Schází se u nich vut‰í parta lidí stejného rázu. Z hlediska sportovního vyžití a možnosti mimosezonního ježdění je zase zajímavější člun,“ konstatuje pravidelný lyžař Vladimír Vávra. |