Menu Zavřít

Lze číst e-maily zaměstnanců?

2. 2. 2010
Autor: Euro.cz

Pracovní právo

S rozvojem informačních technologií souvisí i stále častější (zne)užívání výpočetní techniky v pracovněprávních vztazích. Kromě nešvarů, jako je surfování na internetu v pracovní době či používání zaměstnavatelova počítače pro soukromé účely, je často diskutovanou otázkou kontrola elektronické korespondence zaměstnanců. Má zaměstnavatel právo nahlížet do e-mailových schránek zaměstnanců?

Listovní tajemství

Odpověď lze hledat v zákoníku práce a v dalších právních předpisech, které se týkají elektronické komunikace. Zákoník práce jednoznačně stanoví, že používání pracovních prostředků, tedy i e-mailu, pro soukromou potřebu zaměstnance je bez souhlasu zaměstnavatele zakázané. Zaměstnavatel je oprávněn dodržování zákazu přiměřeně kontrolovat. Zároveň však zejména evropská soudní praxe dovodila, že zaměstnanci mají i na pracovišti právo na vytváření a rozvíjení mezilidských vztahů a musí jim být ponechán přiměřený prostor pro soukromé využití e-mailu. Jak tyto zdánlivě neslučitelné zájmy sladit?
E-mailová komunikace je snadná a rychlá, a proto se nelze divit, že zaměstnavatelé mají zájem ji kontrolovat. Jednak chtějí zjistit, zda zaměstnanci plně a efektivně využívají pracovní dobu, a jednak mají zájem, aby z jejich společnosti neunikaly důvěrné informace a materiály. Při kontrole obsahu elektronické pošty se však naráží na první úskalí – listovní tajemství. To zaměstnavateli zakazuje sledovat obsah korespondence zaměstnanců. Porušení listovního tajemství by ve výjimečných případech mohlo být kvalifikováno jako trestný čin.

MM25_AI

Není pošta jako pošta

Uvedené však nezakládá absolutní moc zaměstnanců nad zaměstnavateli. Společnost smí v rámci ochrany svých oprávněných zájmů sledovat například počet došlých a odeslaných e-mailů a v odůvodněných případech – vznikne-li podezření ze zneužití elektronické komunikace – i údaje o adresátu a odesílateli. Zkoumání obsahu pošty je však zpravidla vyloučeno.
Zaměstnavatel musí při kontrole schránky zaměstnance – například z důvodu jeho delší nepřítomnosti v práci – počítat s tím, že v ní vedle pracovní pošty může být i korespondence soukromá. Ne vždy však lze soukromé zprávy rozeznat. Zatímco u klasické pošty se ustálila praxe, že na soukromých listovních zásilkách je jméno zaměstnance jako adresáta uvedeno na prvním místě, u e-mailu tomu tak není. Vodítkem proto může být buď výslovné označení zprávy jako soukromé nebo údaje uvedené v jejím předmětu.

Nastavení pravidel

Vyšší potřeba kontroly elektronické pošty je dána zejména u zaměstnavatelů se zvláštní povahou činnosti, například u peněžních ústavů a společností pracujících s různými stupni utajovaných skutečností či s jinak citlivými informacemi. Zaměstnavatelům lze doporučit, aby jasně stanovili pravidla pro využívání e-mailové komunikace a správně nastavili kontrolní mechanismy. Může se to stát například v rámci vnitřních předpisů. Výhodou je, že zaměstnavatelé mohou veškerá práva i povinnosti upravit podrobně. Navíc je možno vydaná pravidla dle aktuální situace měnit, a tím zaručit nejvyšší možnou ochranu svých zájmů. Porušení vnitřního předpisu zaměstnancem navíc může být kvalifikováno jako porušení povinností vyplývajících z právních předpisů vztahujících se k vykonávané práci. Z toho může zaměstnavatel vyvodit důsledky a v krajním případě s takovým zaměstnancem rozvázat pracovní poměr.
Zaměstnavatelé tedy nemohou číst e-maily zaměstnanců, ale mají právo kontrolovat jejich četnost. A zjistí-li porušení povinností stanovených ať už přímo předpisy obecně právními nebo vnitřními zaměstnavatele, mohou v mezích zákona zneužívání výpočetní techniky sankcionovat. Vždy se však musejí vyvarovat nepřiměřeného narušení soukromí zaměstnanců, které je jako ústavně garantované právo nedotknutelné.

  • Našli jste v článku chybu?