Jim McNerney inovuje firmu, která inovaci vždy ztělesňovala
Během své stoleté historie se společnost 3M vždy řídila osvědčeným receptem na zajištění růstu. Spočíval v tom, že najala ty nejlepší vědce z každého oboru, poskytla jim víc než dostačující prostředky a pak je nechala, ať dělají, co umí. Díky tomuto přístupu a volnosti mohla 3M za dobu své existence nabídnout trhu tisíce nových výrobků, od smirkového papíru přes magnetickou audio pásku až po lepicí poznámkové papírky Post-it nebo izolační materiál Thinsulate. V roce 2000 utržila společnost za produkty, které čtyři roky předtím neexistovaly, 5,6 miliardy dolarů. Na tržbách společnosti se podílely z jedné třetiny.
Novému šéfovi firmy to ale nestačí. Předseda představenstva a generální ředitel W. James McNerney junior je v historii 3M první člověk, který do tohoto postu přišel zvenčí. Úspěchy firmy mu samozřejmě imponují. Na druhou stranu ale tvrdí, že inovační laboratoř 3M ani s rozpočetem ve výši jedné miliardy dolarů a sedmi tisícovkami zaměstnanců nedokáže chrlit nové produkty tak rychle, jak by si přál. A jak rychle to je? Dvaapadesátiletý McNerney sebejistě prohlašuje, že nejpozději do deseti let zdvojnásobí výsledky, kterých společnost dosáhla v rekordním roce 2000. Minule to konglomerátu z Minnesoty trvalo patnáct let.
McNerney asi zpočátku nebude moc úspěšný. Od 1. ledna 2001, kdy přišel z General Electric, poklesly firmě 3M tržby i zisk. Výnosy přitom padají rychleji než kdykoli během posledních třiceti let. Zdravotnická divize sice v poslední době překotně posiluje, ale tržby v oblasti telekomunikací jsou ve srovnání s dřívějškem mnohem nižší. Firma 3M nicméně zavedla řadu osvědčených opatření ke zvýšení výkonnosti a snížení nákladů, a tím rok 2001 přestála natolik dobře, že průmysloví analytici i institucionální akcionáři dlouhodobým plánům generálního ředitele věří. Jenom věřit ovšem nestačí.
McNerney připouští, že pokud má dosáhnout svých cílů na každoroční zvyšování tržeb o jedenáct procent a provozního zisku o dvanáct procent, což je ve srovnání s předchozími deseti lety skoro dvakrát rychlejší růst, musí se mu podařit pěkná řádka slušně velkých akvizic. Také by měl začít s poskytováním služeb. Jak ale v poslední době zjistila celá řada společností, převzetí se nemusí vždy vyplatit. 3M má navíc zkušenosti pouze s nákupem úzce specializovaných firem. „Stačí jedna velká špatná akvizice a na své plány může zapomenout,“ varuje analytik John E. Roberts z Merrill Lynch & Co. Kromě toho pro levné výrobky lze těžko vymyslet nějakou rozumnou doplňkovou službu. GE může získat zakázky na provádění údržby drahého zboží, jako jsou třeba motory do stíhaček, ale co potřebují zákazníci, kteří si od 3M koupí izolepu?
Cesta, po níž se McNerney vydal, by také mohla zadusit kreativitu, která je firmě 3M vlastní. Ředitel se svými zástupci už teď rozhodují, do kterých projektů se bude investovat, a ve všech divizích 3M zavádějí jednotné výkonnostní standardy. To ovšem popírá tradici firmy, podle které měli šéfové jednotlivých divizí vždy volnou ruku. „Nejdůležitější na 3M a to jediné, na čem firma stojí, je, že si každý dělá věci po svém,“ říká výkonný viceprezident pro zahraničí Ronald O. Baukol, který u firmy pracuje již 33 let. Veteráni z 3M ovšem svého nového ředitele většinou podporují a přiznávají, že se neutrácelo vždycky jen moudře. McNerney tvrdí, že chápe, jak moc je potřeba zachovat rovnováhu: „Mým úkolem je zakomponovat do rychle se rozvíjejícího podnikatelského prostředí jisté měřítko. A pokud při tom zničím obchodního ducha, bude jasné, že jsem zklamal.“
Aby po skončení recese nastartoval růst, bude McNerney potřebovat veškerou kreativitu, kterou ve 3M najde. Mnozí analytici z Wall Street si myslí, že pokud se firma naučí efektivně navrhovat nové produkty a uvádět je na trh, může zrychlit svůj růst o jeden procentní bod. McNerney bez bližšího upřesnění říká, že by z takového přístupu mohla u nových výrobků těžit už tento rok. Navíc by rád zvýšil prodej v zahraničí.
Wall Street mu však věří především proto, že si 3M pod jeho taktovkou zatím vede docela dobře i přes pokračující recesi. Vděčí za to opatřením na snížení nákladů à la General Electric. McNerney několik týdnů poté, co vystřídal původního šéfa L. D. DeSimona, oznámil, že propustí pět tisíc z celkového počtu 75 tisíc zaměstnanců. Kromě toho zavedl v celé společnosti úsporný systém řízení procesů, takzvaný Six Sigma. Jeden drobný příklad za všechny: 3M přicházela ročně o milion dolarů jenom proto, že občas praskl její keramický materiál, který se používá v dentální praxi. Při prověrce se ukázalo, že není dostatečně vytvrzený, a problém byl vyřešen. Úspory vznikly i tím, že firma začala s hromadnými nákupy pro všechny své divize a pobočky rozmístěné po celém světě.
Výsledky McNerneyho počínání se už projevují v účetní rozvaze. Ke 30. září měla společnost na hotovosti téměř 440 milionů dolarů, tedy o 45 procent více než na začátku loňského roku. Režijní náklady mezitím ve třetím čtvrtletí poklesly meziročně o sedm procent. Celkově jsou roční provozní náklady o 400 milionů dolarů nižší, než když McNerney v 3M začínal. Když se k tomu přičte, co ušetřil snížením stavů a přesunem výroby, výzkumu a vývoje do oblastí s levnou pracovní silou, je vidět, proč si McNerney myslí, že dokáže v roce 2002 uspořit miliardu dolarů.
Investoři chtějí čísla. Přestože cena akcií firmy 3M poklesla od 1. ledna 2001 o dvě procenta, v indexu Standard & Poor’s 500 (S&P 500)vykazuje devítiprocentní snížení. Od loňského 21. září její akcie posílily o 34 procent, v indexu S&P 500 si polepšila o jednadvacet procent. Analytik bostonské společnosti MFS Investment Management a specialista na akcie Matthew G. Baker byl dřív přesvědčený, že firmě 3M přerostly náklady přes hlavu a její excelentní vědci zlenivěli. „Měla mnohem lepší potenciál, než vyplývalo z jejích výsledků,“ říká dnes. Názor změnil v březnu minulého roku, kdy koupil další akcie společnosti a svůj podíl zdvojnásobil na 6,4 milionu akcií.
Bohužel přišla recese, která nepochybně přibrzdila převedení ambiciózních McNerneyových plánů do praxe. Analytik J. Jeffrey Cianci ze společnosti UBS Warburg odhaduje, že po odečtení jednorázových položek, například nákladů na restrukturalizaci před zdaněním ve výši 600 milionů dolarů, poklesly zisky 3M za rok 2001 ve srovnání s předchozím rokem o třináct procent na 1,61 miliardy dolarů. Výnosy se snížily o čtyři procenta na 16,1 miliardy oproti 16,7 miliardy za rok 2000. Kdo to zavinil? Především telekomunikační divize společnosti, jejíž tržby se v roce 2001 propadly o deset procent a tento rok budou možná dále klesat. Analytici však přesto předpokládají, že příjmy 3M v roce 2002 porostou. Například podle Cianciho by zisk mohl dosáhnout dvou miliard dolarů.
Nový šéf 3M vkládá největší naděje do zdravotnické divize, která produkuje snad všechno od lékařských potřeb a dentálních výplní v barvě zubů až po léky. Jedním z nejperspektivnějších produktů je antivirová mast Aldara, která se používá k léčbě bradavic na genitáliích, ale možná najde uplatnění i při léčbě oparů. Tržby zdravotnické divize by měly za rok 2001 dosáhnout 3,4 miliardy dolarů, což je o osm procent více než v roce 2000. „Má největší potenciál ze všech,“ říká k tomu McNerney. „Kdyby se tato divize dvakrát rozrostla, byl bych opravdu šťastný.“
Nelze však čekat, že už zítra podepíše nějakou bombastickou smlouvu. McNerney říká, že zatím ještě ani nezačal sepisovat, co má nakoupit. V každém případě má alespoň pár nápadů, jak vstoupit do oblasti služeb. Tak například telekomunikační divize by mohla uzavírat dohody na údržbu dílů z optických vláken, které prodává výrobcům telefonů. Ať už přijde McNerney s čímkoli, nechystá ve 3M žádnou masivní reorganizaci. Říká, že by mohla mít demoralizační účinek. „Nejde mi o to, abych tým pročistil jen proto, že jsem tu nový a myslím si, že jsem snědl všechnu moudrost,“ říká McNerney. „Tohle je dobrá společnost a já ji chci vylepšit.“
V sídle 3M mají stěnu slávy, kde visí fotografie nejvýznačnějších vědců firmy, jako třeba Richarda G. Drewa, který vynalezl celofánovou fólii. Časem by se tu mohl objevit i James McNerney. Za to, že se mu podařilo znovu přinutit stoletou společnost k růstu.
Kterak McNerney přetváří 3M k obrazu svému Nový předseda představenstva přišel do společnosti před rokem a od té doby už zahájil několik strategických plánů:
EXTERNÍ NÁKUPY
3M hodlá i nadále přesouvat výrobní kapacity do zemí s levnou pracovní silou a nakupovat hromadně pro všechny divize se slevou.
SIX SIGMA
3M má podle vzoru GE speciálně vyškolené odborníky na zvyšování výkonnosti ve všech odděleních, od výzkumu a vývoje až po obchod.
REŽIJNÍ NÁKLADY
3M dovolila, aby jí platby za energie, cestovní a jiné náklady rostly rychleji než tržby. Teď jsou na úrovni tří miliard dolarů ročně. Společnost si stanovila, že tyto výdaje drasticky sníží.
VÝVOJ PRODUKTŮ
Vývoj nových produktů byl vždy silnou stránkou 3M. Teď se však firma snaží uvádět výrobky na trh mnohem rychleji, a to tak, že prostředky na výzkum a vývoj vynakládá především na ty, které pokládá za nejperspektivnější.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc