Investice Hyundai
Třetí velká automobilka údajně mířila nedávno do České republiky. Po Volkswagenu v Mladé Boleslavi a kolínském projektu Toyoty s Peugeotem měl prý přijít do Nošovic u Ostravy korejský Hyundai. Jenže nyní se zdá, že naděje jsou pryč. Vedení automobilky razantně popřelo, že by kdy uvažovalo o České republice. Jsou už skutečně Nošovice bez šancí?
Vládní agentura CzechInvest má stále projekt, který by měl vyústit ve vybudování třetí automobilky v ČR. Podle generálního ředitele agentury Martina Jahna je v ČR místo pro tři výrobce osobních automobilů s roční produkcí mezi 200 tisíci až 600 tisíci vozy. „S Hyundaiem jsme byli ve fázi prvních kontaktů, nakonec ale o jednáních prosákly informace na veřejnost a Korejci zájem dementovali,“ řekl týdeníku EURO Jahn. Podle mluvčího firmy Stephena Kitsona hledá Hyundai spíše vhodnou lokalitu v USA. „“V současné době se celkový objem prodeje automobilů, které bychom v zahraničí mohli vyrábět, v Evropě ani nepřibližuje úrovni, která by umožnila vybudovat životaschopný závod,“ řekl Kitson.
Jenže mezitím se situace změnila. Hyundai se v polovině února rozhodla vybudovat společný podnik s DaimlerChryslerem. „Obě firmy se dohodly, že společný podnik založí do konce letošního roku,“ potvrdil agentuře Reuters mluvčí Hyundaie Chang Jung-Kyu s tím, že továrna bude stát v Koreji. Nevyloučil přitom, že by Hyundai mohl s DaimlerChryslerem vyrábět v budoucnu také v Evropě. Zřejmě by se nejednalo o produkci aut, ale pouze o automobilové komponenty.
Mohl by nový závod stát v České republice? „Žádná jednání nyní nevedeme, ale stát má v současnosti mezi asijskými investory výbornou reputaci. Bedlivě totiž sledují japonské firmy a myslím, že po rozhodnutí Toyoty jít do Kolína se náš kredit významně zvýšil,“ míní Jahn.
DaimlerChrysler drží ve firmě Hyundai asi desetiprocentní podíl a obě firmy už loni založily společný podnik na výrobu dieselových motorů. Nový společný podnik má stát na jihozápadě země, Hyundai přitom od německo-americké automobilky dostane asi 500 miliard wonů (382 milionů dolarů) za to, že ve společném podniku získá 50 procent akcií.