Dokonale tvarované lodičky značky Sergio Rossi byly a stále jsou snem mnoha žen. Ten, který dal značce své jméno i řemeslný um, podlehl v osmdesáti pěti letech koronaviru. Stalo se tak jen pár dní poté, co na boj s ním věnoval milánské nemocnici Sacco sto tisíc eur.
Italský obuvník Sergio Rossi (31. července 1935 až 2. dubna 2020) měl o svém budoucím povolání jasno už odmalička.
Jeho otec byl švec a během druhé světové války se do práce musel zapojit i on s bratrem Frankem. Co v zimě ušili, prodávali v létě na riviéře, jakmile přijeli k moři sluncechtiví turisté. První pár bot ušil úplně samostatně ve čtrnácti letech. V roce 1951 založil firmu, kterou pojmenoval po sobě a díky jejím výrobkům proslavil své jméno po celém světě. Sídlo společnosti bylo nedaleko jeho rodiště i Rimini, kam v té době jezdila italská smetánka, která byla pro jeho luxusní obuv skvělou cílovou skupinou.
V šedesátých letech už byl Rossi pojmem a výrobu obuvi mu postupně začaly svěřovat velké italské módní značky, které si zakládaly na tom, že veškeré jejich produkty byly řemeslně vyráběny právě v Itálii. Tehdy se „made in Italy“ rovnalo ve světě módy té nejvyšší kvalitě a na asijskou produkci ještě nikdo ani nepomyslel. Rossi šil boty pro Versaceho, později i pro Dolceho a Gabbanu, pro které vytvořil ikonické letní sandálky se zrcadlovým podpatkem. Steffano Gabbana tehdy vtipkoval, že dáma obutá do těchto bot si může upravit make-up i v případě, že si zapomene zrcátko.
Po lodičkách od Rossiho toužily celebrity i obyčejné holky. Obula je Anita Ekbergová ve Felliniho Sladkém životě (La Dolce vita), Sharon Stoneová, Madonna nebo Lady Gaga. Ve filmu Pedra Almodóvara Vysoké podpatky, který měl lodičku s revolverovým podpatkem i na plakátě, je obul herec Miguel Bosé. Sergio Rossi ale tvořil pro ženy, aby umocnil jejich krásu.
Z firmy dokázal vybudovat obuvnické impérium. Sám boty navrhoval až do roku 2008, ale už na konci tisíciletí převedl sedmdesát procent své společnosti na skupinu Gucci (PPR Luxury) za devadesát šest milionů amerických dolarů. V roce 2005 prodal téže skupině i zbývajících třicet procent.
Jeho posledním kouskem byly „eko lodičky“ vyrobené z ligninu, které jsou biologicky rozložitelné. Ale upřímně řečeno, kožené lodičky s jehlovým podpatkem a typickou černobílou značkou Sergio Rossi na stélce vystihují jejich návrháře lépe a každou ženu udělají krásnější.
Přesně tak, jak si to přál.
O autorovi| Klára Donathová, donathova@mf.cz