Menu Zavřít

Mají se automobilky bát hackerů? Daimler se raději spojil s konkurencí

15. 8. 2015
Autor: A. Bailey via Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Tři prémioví výrobci – Daimler, Audi a BMW – se společně zavázali zaplatit Nokii za její digitální mapy 2,5 miliardy eur (67,8 miliardy korun). Důvodem jsou podle šéfa Daimleru Detera Zetsche obavy z hackerů.

„Chceme mít mnohem lepší kontrolu nad bezpečností dat ve vozech. To je jeden z hlavních důvodů, proč se Mercedes-Benz stal členem konsorcia automobilových výrobců a předložil nabídku Nokii,“ řekl.

Dohoda o koupi mapových služeb Here finské Nokie byla dokončena nedávno. Další zájemci, kteří měli o mapové služby Here také zájem, například americký Uber, se už podle deníku The Wall Street Journal z probíhající aukce stáhli.

Nokia se rozhodla prodat své mapy, protože chystá spojení se společností Alcatel Lucent. A to bude drahé. Za převzetí francouzského konkurenta – již schválené Evropskou komisí – zaplatí 15,6 miliardy eur (přes 420 miliard korun) v akciích. V příštích letech se chce zaměřit už jen na telekomunikace.

Zlaté mapy

Proč tolik rozruchu kolem jednoho prodeje? Mapy s vysokým rozlišením a s aktuálními dopravními informacemi jsou naprosto nezbytné pro „vozy bez řidiče“. Ty se už testují delší dobu na silnicích a měly by se podle dopravních expertů v příštím desetiletí stát hlavním tahákem pro motoristy.

Německé prémiové značky také vidí ve „vylepšené“ navigační technologii další významný zdroj příjmů. Chystají se ji nabídnout třeba automobilkám Fiat Chrysler Automotive, Renault nebo PSA Peugeot Citroën. Proto neváhaly za mapové služby Nokie nabídnout takový balík peněz.

Nokia přitom ale chtěla za mapy mnohem více. Mapovací službu totiž koupila od firmy Navteq před sedmi lety za 8,1 miliardy dolarů a jen loni za její využití utržila 970 milionů eur. Polovina příjmu pocházela za prodej map automobilovým značkám. Dva zdroje sdělily agentuře Reuters, že podpis konečné dohody s Nokií nyní vázne ještě na zodpovězení otázky, kdo vlastní patenty technologie umožňující samořiditelným autům komunikovat s mobilní sítí.

Jan Maarten de Vries, viceprezident TomTom: Na konci roku 2015 hodláme představit nové vysoce přesné mapy všech dálnic a jim podobných rychlostních silnic v Německu. Budou pro auta bez řidičů

Aktivní jsou však i další společnosti poskytující navigační služby, třeba TomTom. I ten pracuje na dalším vývoji map s vysokým rozlišením pro samořiditelné automobily. V současnosti prohlubuje spolupráci s firmou Bosch, hlavním dodavatelem elektronických a dalších systémů pro automobilové odvětví.

„Na konci roku 2015 hodláme představit nové vysoce přesné mapy všech dálnic a jim podobných rychlostních silnic v Německu. Budou pro auta bez řidičů,“ řekl Jan Maarten de Vries, viceprezident společnosti TomTom. Postupně bude podrobné mapové pokrytí silnic rozšířeno podle Dirka Hoheisela, představitele firmy Bosch, o zbytek Evropy a Severní Ameriky: „Měly by být připravené pro pohyb autonomních vozů na dálnicích v roce 2020.“

Na nových detailních mapách bude možné určit přesnou polohu vozů na silnicích i jejich předpokládanou trasu. Data sbíraná laserovými senzory automobilů budou neustále průběžně vyhodnocována. Vždy bude jasné, kde se který vůz přesně nachází, zda je v okolí dopravní zácpa, nehoda. Podrobné mapy vyvinuté společnostmi TomTom a Bosch jsou již v současnosti užívané v testovaných samořiditelných automobilech v Německu a v USA, zatím však bez „lokalizační“ vrstvy.

Auta bez řidičů
Auta, která nebudou v určitých situacích potřebovat řidiče, se objeví podle společnosti Boston Consulting Group ve větším počtu už za dva roky. V roce 2025 pak bude mít trh se samořiditelnými vozy hodnotu až 42 miliard dolarů. Zcela samostatně se budou auta „bez řidičů“ schopna pohybovat v ulicích mist v roce 2022. A v roce 2035 budou představovat už čtvrtinu všech prodaných vozu. V roce 2035 bude jezdit ve světě kolem 18 milionu částečně a 12 milionu plně „autonomních“ vozu. Nejvíce jich bude v miliardové Číně.

TomTom je ale na automobilovém trhu mnohem menší hráč než Nokia. Ta mezi své zákazníky řadí většinu z 25 největších automobilových světových výrobců. V druhém čtvrtletí letošního roku TomTom oznámil příjem plynoucí z automobilového průmyslu ve výši 26 milionů eur. Nokia generovala za první čtvrtletí (výsledky druhého ještě neoznámila) příjem desetkrát vyšší – 261 milionů eur.

Proč jsou nové digitální mapy s vysokým rozlišením a jejich zabezpečení a ochrana dalších elektronických systémů v dnešních vozech tak důležité? Na to odpověděli ve své studii analytici společnosti Morgan Stanley: „S tím, jak jsou nové vozy stále více propojené, jak se stávají stále samostatnějšími, méně závislými na lidech, na jejich mechanické obsluze, tak se otázka bezpečnosti stává stále důležitější.“

Dnešní automobily jsou doslova napěchované elektronikou. To jen zvyšuje možná rizika. Třeba inženýři z IOActive poukázali na zranitelnost vozů značky Ford. Konkrétně se jednalo o senzory pneumatik, které předávaly informace skrze rádiový signál. „Kdyby někdo poblíž řídící jednotky namontoval pirátský vysílač, mohl by na dálku (GSM) palubnímu počítači poslat falešný signál, že pneumatiky byly poškozené, a vůz by se nejspíše sám zastavil,“ uvedli.

Únos džípu

Obrovský rozruch vzbudil nedávný „únos“ Jeepu Cherokee novináře Andyho Greenberga z Wiredu. Hackeři Chris Valasek a Charlie Miller ovládli jeho terénní automobil jedoucí po dálnici skrz mobilní síť Verizon. Nejprve v džípu modelového roku 2014 spustili audio systém.

Pak ho téměř zastavili, když začali manipulovat s převodovkou. Mezitím na obrazovce „hacknutého“ multimediálního systému zobrazili svoje portréty. A třešničkou na dortu bylo, když ovládli brzdy vozu. To už se událo na bezpečném místě, na parkovišti.

Nakonec se jim podařilo částečně se zmocnit i řízení. Později oba hackeři, kteří se zabývají softwarovou bezpečností automobilů již několik let a pomáhají automobilkám s jejich ochranou, vysvětlili, jak působivého výsledku dosáhli. Na vůz zaútočili přes systém Uconnect.

 Prodeje samořiditelných aut

Automobily s tímto systémem připojené k internetu mají svoji IP adresu (jako každé jiné zařízení v rámci internetu věcí). Valasek a Miller ale objevili chyby v zabezpečení. Díky tomu se dostali k různým informacím, například aktuální poloze. Nakonec se jim podařilo přes internet přepsat firmware palubního počítače.

Skrz něj pak mohli komunikovat s nízkoúrovňovými subsystémy vozu. Tak poslali do vozu instrukce, které spustily stěrače automobilu, daly signál elektronickým brzdám a tak dále.

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) nyní kvůli sehranému hackerskému útoku svolává do servisu nejen vozy značky Jeep, ale i jiné, dohromady kolem 1,4 milionu osobních a nákladních aut kvůli updatu softwaru. Tak výrobce zjištění, jak jsou jeho vozy snadno zranitelné, vyplašilo.

 Kolik dat budou auta generovat

Přitom šéf FCA Sergio Marchionne v poslední době několikrát zopakoval, že si není vědom žádného skutečného kybernetického útoku proti vozům, které vyrábí skupina Fiat Chrysler Automobiles. „Svolávací akce je krok správným směrem,“ řekl Mark Rosekind, představitel americké bezpečnostní organizace NHTSA.

Majitelé ohrožených modelů Jeep z let 2013 až 2015 mají nyní tři možnosti. Nový software si mohou stáhnout ze stránek Chrysleru nebo počkat na USB, které jim je zasláno poštou, a vše vyřešit samoinstalací. Anebo vyrazit k autorizovaným dealerům, kteří vše vyřeší za ně. Problém zaskočil i americký Kongres.

Senátoři požadují, aby software byl u vozů zcela izolován, aby ho nemohli napadnout hackeři. Zároveň by měl být schopen okamžitě rozpoznat, když se někdo o útok pokusí.


Čtěte také:

Nissan: Samořiditelná auta máme do pěti let, zastavit nás mohou úřady

bitcoin_skoleni

Tesla shání hackery, kteří prověří bezpečnost aut

Uber chystá samořiditelné auto. Najal kvůli tomu vědce z Mars Roveru

  • Našli jste v článku chybu?