V každém myslitelném ohledu je nový malý roadster ze Stuttgartu vynikající auto. A přece souhrn skvělých částí nemusí tvořit dokonalý celek
Spousta lidí předpokládá jaksi samo sebou, že čím méně má auto sedadel a čím více koní, tím větší je radost ho řídit. Skutečnost, jak už to v životě chodí, bývá složitější. Radost (požitek, potěšení, zábava… říkejte si tomu, jak chcete) z jízdy je vzácná ingredience, která se zjevuje takříkajíc s boží nevyzpytatelností. Narazíte na ni třeba v mnoha běžných fordech. Tajemné umění radosti z jízdy skvěle ovládali u BMW, kde se ho ovšem poslední dobou ze všech sil snaží zapomenout. A občas se přistihnete, že po dlouhém dni v práci sjedete z dálnice a vydáte se domů delší cestou i v něčem tak úřednicky strohém, jako je Volkswagen Golf – pokud má správný motor. Radost z jízdy je zkrátka vrtošivá. Stejně jako se ráda zjeví tam, kde by ji nikdo nečekal, občas se neukáže zrovna tehdy, když jsou na její příchod vypsány sázky s nejnižším kurzem. Dobrým příkladem je nový Mercedes-Benz SLK.
Průkopník pevných střech
Protože není naším úmyslem podsouvat čtenáři myšlenku, že nejmenší roadster s trojcípou hvězdou na masce chladiče je cokoliv jiného než znamenité auto, řekněme si to zcela jasně: je vynikající. Tak dobrý v tolika ohledech, že člověk ani neví, čím začít. Tak třeba základní koncepcí. Malý dvousedadlový roadster s elektricky stahovací střechou z pevného materiálu namísto plátna byl v polovině devadesátých letech od Mercedesu ukázkou jak vzácného vizionářství, tak konstruktérské kompetence. Ono vymyslet mechanismus, který by dokázal poskládat střešní díly za hlavy cestujících a fatálně přitom nenarušil hmotnost, těžiště a vzhled auta, není úkol triviální. Poprvé byla sice tato myšlenka zpracována už na voze Peugeot 402 BL Éclipse Décapotable z roku 1934 (v Americe byl předčasným průkopníkem Ford Fairlane Skylaner z roku 1959), ale většího rozšíření se dočkala až v nedávné době – hlavně zásluhou původního SLK, který trhu dokázal praktickou uplatnitelnost této myšlenky. Druhá generace SLK v roce 2004 opustila roztomilý vzhled svého předchůdce ve prospěch genderově univerzálnější přitažlivosti a třetí generace, jejíž křivky zdobí tuto dvoustranu, už vypadá jako opravdové sportovní auto. S nízkou, širokou karoserií, zadkem masivním přesně natolik, aby nepůsobil otekle, a dramaticky stylizovanou přídí v duchu současné „tváře“ značky Mercedes vyzařuje maskulinní průbojnost způsobem, na jaký nevýrazné Porsche Boxster ani blahobytně zpohodlnělé BMW Z4 neznají odpověď. Jak konstruktéři dokázali zastavět do tak dynamických tvarů zavazadlový prostor o objemu 335 litrů, který se navíc po složení střechy zmenší jen o sto deset litrů, to je záhada.
Kabina pro všechna roční období
Kokpit předchozích dvou SLK působil skvěle v době jejich příchodu na trh, ale potom rychle zastaral. Proto se raději nebudeme nechávat příliš unést nadšením z nové kabiny, ale že sedět v ní působí jako privilegium, to nikdo zpochybnit nemůže. Výborná sedadla bez nepříjemných tlakových bodů, báječně sportovní pozice za volantem („volant blízko, pedály daleko“) a bílo-titanové přístroje zasazené do palubní desky, která před vámi ční vertikálně jako obranný val, to všechno dává příslib mimořádné řidičské události, ještě než poprvé otočíte klíčkem v zapalování.
Navíc nechybějí důmyslná technická řešení jako nenápadné deflektory z čirého plastu, umístěné za hlavovými opěrkami a šikovně zamezující vzniku nadměrných turbulencí v interiéru, nebo geniální systém Airscarf, jenž umí přivádět horký vzduch z topení přímo k vaší šíji. Pokud zrovna neprší, lze jezdit se staženou střechou i za teplot řekněme listopadových.
Jak se na správný roadster sluší, roztáčena jsou zadní kola, ale jakým motorem, to už je na vás. K dispozici je vidlicový šestiválec 3,5 litru s výkonem 225 kW a točivým momentem 370 Nm, popřípadě přeplňovaný čtyřválec 1,8 litru (150 kW, 310 Nm). Většina zákazníků ovšem potvrzuje, že rychlost v tomto typu auta nehledá, a volí nejdostupnější z nabízených motorizací, která je slabší verzí už zmíněné osmnáctistovky. Tomu lze rozumět. S nejvyšší rychlostí 240 km/h nehrozí ani nejslabšímu SLK, že by se za ním v dálničních stoupáních tvořily kolony spěchajících avií, a nikde v rozsahu 1800 až 4600 ot./min. neklesne točivý moment pod maximální hodnotu 270 Nm. I díky tomu můžete absolvovat přesuny mezi výletními destinacemi s průměrnou spotřebou odpovídající spíš většímu turbodieselu.
Přidejte k vyspělému motoru schopný, vstřícně reagující podvozek a rychlé řízení s pouhými 2,2 otáčky mezi krajními polohami, a dostanete… To je právě ten problém. Navzdory vynikajícím ingrediencím a špičkové technice totiž dostanete zážitek z jízdy, který lze sotva nazvat pohlcujícím. Běžný řidič by asi nedokázal pojmenovat, co přesně tomu chybí. Neuměl by pomyslně ukázat prstem na plochý zvuk motoru, nepříjemný kontrast mezi utlumenou odezvou řízení a jeho strmým převodem, poněkud nejasně definované reakce brzdového pedálu. Jsou to jen maličkosti a žádná z nich není sama o sobě horší než ve většině aut včetně těch velmi dobrých, ale dohromady dávají koktejl mdlé chuti.
Jako hráč pokeru
Podobně lhostejný charakter jako SLK, byť sestavený z jiných složek, má většina mercedesů. Za volantem luxusního SUV, nebo dokonce velké limuzíny ovšem neočekáváte, že si služební cestu nebo přesun na letiště nějak zvlášť užijete. Chcete bezpracnou rychlost a klid. Od roadsteru naopak žádáte emoce, a ty v SLK ne a ne přijít. V mnoha ohledech je to skvělé auto. Udělá vám radost pokaždé, když otevřete vrata do garáže; když budete sklízet obdivné pohledy na výletě do lázeňského města; když budete naopak vy s obdivem shlížet do horských údolí z klikatých silniček prosluněných letních Alp. Tyto druhy potěšení – nazvěme je třeba radostmi z vlastnictví – rozdává malý roadster od Mercedesu vrchovatou měrou. Jen si nepředstavujte, že vás dokáže přemluvit, abyste večer po práci vyrazili svézt se jen pro radost ze svezení samotného. Tuhle přesvědčovací schopnost ve svém arzenálu nemá.
Plusy
dostupná základní cena
prakticky řešená střecha
rozumná standardní výbava
překvapivě použitelný zavazadelník
nízké provozní náklady
Minusy nevýrazný zážitek z jízdy Mercedes-Benz SLK 200 BlueEFFICIENCY Cena 982 800 Kč Motor přeplňovaný čtyřválec 1,8 l, 135 kW, 270 Nm Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,3 s Nejvyšší rychlost 240 km/h Spotřeba 6,4 l/100 km