Menu Zavřít

Malé naděje indické

13. 2. 2003
Autor: Euro.cz

Rozhodnout o koupi L-159 by se mohlo už v únoru

Krásně prý nedávno kroužil na nebi nad indickou základnou Jelahanka bitevník L-159 B z českého Aera Vodochody. Stejně pěkně ale údajně dělal výkruty i britský Hawk ZJ-100 společnosti BAE Systems. Výrobci obou letounů se snaží, aby si je indická armáda pořídila jako cvičné stroje pro své piloty. Češi na místní aerosalon poslali ministry Jaroslava Tvrdíka a Jiřího Rusnoka, kteří za L-159 lobbovali. A nebyli sami, v Jelahance se objevila i britská vládní delegace, která kudy chodila, chválila hawky. Možná to pro její členy byl zvláštní pocit - přemlouvat bývalou britskou kolonii, aby si koupila ostrovní výrobky. Ovšem Britové a Češi nebyli na aeroshow jediní, kdo lobbovali. Mezi významnými diváky chodil i francouzský premiér Jean Rafarrin a jednal o prodeji evropských airbusů. Indie by totiž potřebovala i dopravní letadla. Jak nakonec dopadli čeští lobbisté? „Oba ministři absolvovali řadu jednání s nejvyššími představiteli Indie a bojovali velmi tvrdě za projekt Aera,“ řekl týdeníku EURO prezident společnosti Antonín Jakubše, který se zájezdu také zúčastnil. „Jsme vděční za takovou podporu, je bezpochyby nezbytná. Je dobře, že i vládní představitelé jsou nápomocni při snaze prodat výrobky z naší země do zahraničí.“ Jak by ne, stát má v Aeru majoritu a za úvěry pro podnik se zaručil 962 miliony dolarů (28,9 miliardy korun). Strategický podílník, americký Boeing, přitom zatím do zahraničí neprodal jediné letadlo.

MM25_AI

Indické váhání.

V Indii, kde permanentně hrozí válka se sousedním Pákistánem, jde o velké peníze. Vláda chce zakoupit 66 cvičných strojů za 1,5 miliardy dolarů. Jenže původně nadějné vyhlídky pro Aero se začaly trochu kazit. Dostupné informace říkají, že předběžným vítězem byl už určen Hawk. „Nevíme, zda nějaký poradní výbor něco doporučil. Mohou to být dohady či spekulace, možná také zbožná přání,“ míní Jakubše. „Oba naši ministři byli opakovaně při různých jednáních ujištěni, že žádné rozhodnutí doposud nepadlo a šance pro oba typy letouny jsou otevřené. Stejnou informaci jsem dostával i já ze svých zdrojů,“ dodává.
Jenže Aero přece jen tahá za kratší konec. Alespoň si to myslí někteří odborníci. „L-159 je přes rozsáhlou modernizaci konstrukčně dost zastaralé, problematická je také otázka, jaké může Česká republika nabídnou offsety,“ řekl týdeníku EURO loni v Johannesburgu jeden z vrcholných představitelů jihoafrického letectva, který si nepřál zveřejnit své jméno. Tamní armáda přitom má o L-159 dostatek informací, vždyť se také nedávno rozhodovala mezi ním a hawkem. Zvítězilo britské letadlo. „Jsem názoru, že L-159 má šanci ve východní Evropě a v zemích bývalého Sovětského svazu, jinde je v podstatě neprodejné,“ míní zmíněný jihoafrický generál.
S Indií je tedy přece jen lépe nepočítat. Kdy se tendr v Dillí rozhodne? „Odpověď na tuto otázku zná pravděpodobně pouze indická strana. Spekuluje se o velmi blízkém termínu, definitivní rozhodnutí padne někdy v období únor až konec června letošního roku,“ říká Antonín Jakubše.

Polská karta.

Českému bitevníku se ale otevírají nové možnosti v Polsku. Varšavské ministerstvo obrany se před deseti dny rozhodlo nepokračovat dále ve vlastním programu na výrobu cvičných proudových letounů Iryda a namísto něj chce zakoupit zahraniční stroje. „Nebudeme oživovat mrtvou Irydu a vypíšeme konkurs na letouny, které dodají zahraniční dodavatelé,“ řekl na začátku letošního února polský ministr obrany Janusz Zemke v odpovědi na jednu z parlamentních interpelací. Varšavský list Nasz Dziennik daily sice uvedl, že výrobce Irydy, společnost PZL Mielec, je tímto rozhodnutím krajně rozhořčen, ale to zřejmě už na situaci nic nezmění. „Polská strana rozhodla v prosinci 2002 o pořízení nadzvukových F16 pro polské letectvo. A je jisté, že pro tato letadla potřebují kvalitní výcvikový letoun. Vše další je teprve v fázích počátečních úvah, posuzování a jednání,“ říká prezident Jakubše. Že si ale Aero na Polsko brousí zuby, potvrzuje skutečnost, že se L-159 letěl loni v listopadu do Polska předvést. Jenže i ve Varšavě už čeká tvrdá konkurence. Do soutěže opět hodlá jít BAE s hawkem. Černým koněm ale bude americký Lockheed, který dodá zmíněné stíhačky F-16. „Do případného tendru na podzvukové stroje půjde Lockheed s letadlem T 50 Golden Eagle. Není to sice přímý konkurent L-159, dokáže na rozdíl od něj překonat rychlost zvuku, ale ve Varšavě by mohl uspět,“ řekl zdroj týdeníku EURO, který je blízký americké firmě. Není divu že si Lockheed věří - kdo jiný by mohl poskytnout lepší výcviková letadla pro F-16 než právě on.

  • Našli jste v článku chybu?