Filip Černý hledá výstavní prostory pro své projekty s pracovními názvy Freeface a Sykot geometrických vůní
Jako dítě prý absolvoval několik cest na Měsíc, kde se kamarádil se stvořením, kterému říká lunochod. Cizí mu nebyla ani planeta Žvatlana, možná i tam získal svůj příklon k abstrakci, která se ukázala loni v listopadu na zatím jeho poslední pražské výstavě Jízda v Galerii kritiků.
Malíř Filip Černý, jehož kresby doprovázely i leckteré články v týdeníku Euro, je proslulý především vynalézavou kombinací techniky airbrush a štětcové malby. „Autor z pozice obrazového mága vymýšlí jinotaje, hádanky a pasti pro zvědavý zrak diváka. Odpoutává se od viděného a zaznamenává myšlené. Vědomí schématu, kdy oko něco zaostřuje, něco naopak není schopno rozečíst nebo k tomu potřebuje čas, vede Černého k experimentům s lidskou sítnicí,“ lákala loni v létě takřka básnicky kurátorka trutnovské Galerie Uffo Paulina Skavová na výstavu Černobílá strana Měsíce. Filip Černý (který je mladším bratrem „provokatéra“ Davida) aktuálně hledá výstavní prostory pro své projekty s pracovními názvy Freeface a Sykot geometrických vůní. Jeho ateliér se nachází v Praze 7 na adrese Bubenská 1 v budově Elektrických podniků. Ta byla uvedena do provozu už v roce 1935 a je považována za jednu z nejvýznamnějších pražských staveb funkcionalistického stylu. Nynější vlastník, společnost Orco, nabízí kanceláře památkově chráněného objektu k pronájmu.
„Má smysl pro vytváření nového obrazového světa. Když vidí krajinu, nespokojí se s jejím přepisem. Musí jít dál. Jeho cesta vede za věc, za prostor, za spatřenou krajinu. Je nakročen k tomu, vybrat si to podstatné z nabízených a viděných tvarů, ty osamostatnit a vytvořit z nich novou skladbu,“ napsal o Černém historik umění Petr Vaňous. l
O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz