Rumunská Dacia letos čeří vody českého trhu levným hatchbackem Sandero.
Jeho cena začíná na 180 000 korunách a auto je tak zajímavou alternativou Škody Fabia.
Dacia, kterou už několik let vlastní francouzský Renault, dosud spoléhala hlavně na levný model Logan. Ten slavil úspěchy nejen ve východní Evropě, ale také třeba v Latinské Americe, kde se dokonce začal vyrábět. Loganu je ale často vyčítána nedospělost. Jeho vzhled patří spíše do 80. let, stejně tak interiér trochu připomíná žigulík.
JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ
Sandero nemá podnikatelskou verzi N1, je to spíše levný rodinný vůz pro malé živnostníky nebo firmy, které hledí na nízké pořizovací náklady svých referentských aut. Za necelých 180 tisíc korun je k mání auto s ABS a airbagem řidiče, za vše ostatní se musí připlácet. To platí o posilovači řízení, airbagu spolujezdce, lampičce ve stropě nebo rádiu.
Inspirace Loganem
Rumunská automobilka nyní přišla s modelem, který je postaven na stejné platformě jako Logan, sdílí s ním 70 procent dílů, ale má už patřit do třetího tisíciletí. Jak jsme jej ohodnotili v redakčním testu? Design se skutečně posunul směrem k modernímu vozu.
Také kabina už není jednoduchým prostorem s mohutnou pákou uprostřed, ale dostala takové prvky elegance, jakými jsou dospělá palubní deska nebo přepracovaná středová konzole. Celkový dojem ale navzdory tomu odpovídá ceně – člověk má stále trochu pocit, že sedí ve Škodě Favorit.
Jako plus jsme vyhodnotili vnitřní prostor auta. Na zadní sedačku se pohodlně usadí až tři dospělí cestující, dětskou sedačku je možné připevnit na všechna tři sedadla. Zavazadlový prostor o objemu 320 litrů má praktické stavebnicové uspořádání s možností sklopení zadní sedačky v poměru 60:40 (v závislosti na verzi). Při sklopeném opěradle zadního sedadla se celková přepravní kapacita zvýší na 1200 litrů.
TECHNICKÉ ÚDAJE
model - Dacia Sandero 1.4 MPI
typ vozu - pětidveřový hatchback
motor - benzinový čtyřválec
objem válců - 1,4 litru
max. výkon - 55 kilowattů
max. rychlost - 161 km/hod
hmotnost vozidla - 975 kilogramů
spotřeba - 7 litrů /100 km
kufr - 320 litrů
cena (základ) - 179 900 Kč
Zvládne i lehký terén
Jízda se Sanderem je trochu tvrdá, ale jistá. U většiny verzí je k dispozici řízení s posilovačem, je otázkou, jak se chová základní verze bez posilovače. Celkem přesné bylo při testu i řazení, páka nám ale při jízdě dost vibrovala. Plusem pro řidičovo pohodlí je výškově nastavitelný volant.
Při testu jsme ocenili relativně velkou světlou výšku auta (155 milimetrů), s vysokým podvozkem může Sandero i na polní cesty. Náš benzinový motor 1,4 litru odváděl práci odpovídající této kubatuře. Při lehké noze na plynu uměl jezdit i za uváděných sedm litrů na sto kilometrů jízdy, ale je třeba počítat spíše s osmi litry. Přispívá k tomu skutečnost, že motor se snadno vytáčí a je nutné často řadit. Největším jízdním minusem je ale zřejmě absence odhlučnění, což se projeví hlavně při cestování po dálnici.
Vzhledem k pořizovací ceně má rumunský vůz odpovídající výbavu. Už v základu ho zdobí nejnovější generace systému ABS Bosch a airbag řidiče. Za všechno ostatní je ale třeba připlácet. Sandero je vůz, který za realtivně málo peněz nabízí solidní protihodnotu, u níž je třeba počítat se strohostí a některými výše zmíněnými nedostatky. Přestavuje auto pro ekonomicky uvažujíího živnostníka, který hledá kombinaci levného rodinného vozu s autem pro občasné podnikání.