Maloobchodní tržby v květnu zpomalily meziroční růst na 2,7 procenta z 6,9 procenta v dubnu, kdy prodej podpořily Velikonoce. V květnu se stejně jako v předchozích měsících nejvíce zvýšily tržby internetových obchodů, dařilo se ale i obchodníkům s počítači, farmaceutickým a zdravotnickým zbožím a s výrobky pro domácnost a sport. Vyplývá to z dat Českého statistického úřadu (ČSÚ).
Naopak méně než loni se kvůli chladnějšímu květnovému počasí prodávaly oděvy a obuv, menší odbyt měly i pohonné hmoty.
Meziměsíčně se tržby maloobchodníků očištěné o sezonní vlivy snížily v květnu o procento.
Proti loňskému květnu maloobchodníci utržili za nepotravinářské zboží o 5,6 procenta více a za potraviny o 0,4 procenta více, naopak za pohonné hmoty jim tržby klesly o 0,7 procenta. Po očištění o kalendářní vlivy byly květnové tržby v maloobchodě reálně vyšší o 2,7 procenta, tedy stejně jako bez očištění.
„Růst vykázala většina sortimentních skupin prodejen. Vysoké tempo růstu si zachoval prodej prostřednictvím internetu. Naopak chladnější a deštivější počasí se podepsalo na tržbách za oděvy a obuv. Pokles zaznamenal také prodej pohonných hmot a tržby ve specializovaných prodejnách potravin,“ uvedla k meziročnímu vývoji tržeb ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.
Vývoj maloobchodu:
Zdroj: tradingeconomics.com
Slabý růst maloobchodních tržeb může podle ekonoma UniCredit Bank Jiřího Poura znamenat projevující se pokles spotřebitelské důvěry. „Narušují (ji) především obavy z vývoje v zahraničí, kde vnímají rizika spojená mimo jiné s obchodními válkami,“ uvedl. I když obavy mohou vést spotřebitele k vyšší opatrnosti, rostoucí mzdy a extrémně nízká nezaměstnanost zůstávají velkým stimulem spotřeby, který letos bude dále motorem ekonomického růstu, dodal.
Vedoucí ekonom Deloitte David Marek upozornil, že obrat v obchodech se meziročně zvýšil pouze o 2,7 procenta, což představuje nejpomalejší růst za poslední dva roky. „Na růst tržeb si nemohou stěžovat obchody s počítači a mobilními telefony, kde se obrat meziročně zvýšil o 8,6 procenta. Ovšem i zde je patrné zpomalení růstu, neboť zde se růst tržeb většinou měří dvojcifernými čísly,“ řekl. Tržby klesly obchodům s oblečením a obuví, naopak solidně rostly lékárnám, drogeriím a prodejnám se sportovním vybavením.
Květnové tržby e-shopů a zásilkových služeb byly meziročně vyšší téměř o pětinu. Obchody s počítačovým a komunikačním zařízením měly prodeje o 8,6 procenta vyšší než před rokem. Tržby za farmaceutické a zdravotnické zboží stouply o čtyři procenta, za výrobky pro domácnost o tři procenta a zhruba stejně vzrostly i tržby za sportovní potřeby. Vedle toho prodej oděvů a obuvi byl meziročně o 0,2 procenta nižší a tržby specializovaných prodejen s potravinami spadly o 2,8 procenta.
Za prodej a opravy motorových vozidel se tržby proti loňskému květnu zvýšily o 1,4 procenta. Ve srovnání s dubnem po sezonním očištění stagnovaly.
Přečtěte si: Budoucnost nakupování aneb Velký bratr v košíku
Dále čtěte:
Tržby obchodníků rostou pátým rokem, loni se zvýšily o téměř pět procent
Oděvní řetězec Primark míří do Česka. První obchod otevře v centru Prahy
Alza zvýšila tržby na rekordních 25 miliard korun. Plánuje expanzi do Rakouska a Německa