Test
Dráždivým lákadlem pro něžné pohlaví se stala nová verze Nissanu Micra, která vstoupila na trh na začátku letošního jara. Už za pouhé dva měsíce po vypuštění nového modelu prodal Nissan na evropském trhu 35 920 kusů těchto malých aut, přičemž v České republice si je za prvních sedm týdnů koupilo 170 lidí. To dává vozu velké naděje, vždyť předchozí generace se za celý minulý rok v tuzemsku prodaly jen dvě stovky. Je však otázkou, nakolik bude pro zájemce přístupná cena ve výši 298 000 korun za nejlevnější pětidveřovou verzi. Je to přece jen sedmdesát tisíc korun nad nejlevnější Škodou Fabia. Pokud ale vše půjde alespoň z poloviny tak dobře jako v Japonsku, nemá se Micra čeho bát. V zemi vycházejícího slunce dosáhly do konce března prodeje Nissanu March, jak zní tamní název vozu, počtu 158 tisíc kusů. To je nový historický rekord - vůbec největší objem prodeje tohoto modelu a zároveň i největší objem prodeje jakéhokoli modelu Nissan od roku 1991!
Týdeník EURO otestoval Micru v pětidveřové verzi Visia s benzinovým motorem pod kapotou. Měl objem válců 1,2 litru a výkon 59 kilowattů. Na první pohled je zřejmé, že Japonec útočí na zájemce z řad individualistů, kteří milují dynamické a trochu avantgardní tvary. Oproti předchozí variantě se karoserie hodně zakulatila, výrazným prvkem čelní masky jsou velká kapkovitá světla, která připomínají rybí oči. Záď je hodně zaoblená a člověk si tak v autě připadá jako v kapsli kosmické rakety.
Technologii budoucnosti připomínají i novinky, které patří spíše k autům vyšších tříd. Pro snadné manévrování konstruktéři dali do auta elektronický posilovač řízení s proměnným účinkem v závislosti na rychlosti vozu. Užitečné jsou také brzdy vybavené takzvaným asistentem již v základní výbavě. Toto zařízení umožňuje znásobit sílu nohy na brzdový pedál. Další důkaz technického nadstandardu je palubní počítač ovládaný z volantu. Pohyb v jeho menu je zpočátku složitý, ale kdo vytrvá, tomu zakrátko přestane vadit.
Co se týče vlastní jízdy, Micra má překvapivě tuhý sportovní podvozek. Perfektně sedí na silnici, z kabiny je skvělý výhled a malý rejd zaručuje spolu s posilovačem řízení výbornou obratnost. Trochu horší to bylo s testovaným motorem, respektive jeho automatickou čtyřstupňovou převodovkou. Ta reagovala na sešlápnutí pedálu dlouho, takže se motor zbytečně vytáčel na rychlosti o stupeň nižší, než by autu příslušelo. Zřejmě kvůli tomu měl agregát při zkušebních jízdách dost vysokou spotřebu přes osm litrů na sto kilometrů v hodině. Výrobce přitom udává průměr na hodnotě 6,6 litru. Výkon agregátu lze ale jinak pochválit, auto pružně zrychluje a dokáže jet až 145 kilometrů v hodině.
Micra není naštěstí na automatické převodovce závislá, zájemce si může vybírat z široké palety motorů a převodovek. Lze volit ze tří benzinových (nejmenší je litrový, největší má objem 1,4 litru) a jednoho dieselu 1,5 litru s rozsahem výkonů od 65 do 88 koní. K dispozici je klasická manuální pětistupňová převodovka.
V boji s fabií bude malý nissan sázet především na velký vnitřní prostor (na hlavu řidiče by se vešel myslivecký klobouk i s bažantím brkem) a praktičnost. Ta spočívá hlavně v možnosti podélného posunování zadních sedadel ve velkém rozsahu dvaceti centimetrů. Majitel auta tak může střídavě zvětšovat objem kufru, nebo místo na nohy pro spolucestující. A to je přesně to, co je vedle obratnosti třeba od auta na nákupy čekat.
Nissan Micra Visia 1.2
(testovaná verze)
Motor zážehový čtyřválec
Zdvihový objem 1240 cm3
Nejvyšší výkon 59 kW
Převodovka 4 stupně, automat
Objem zav. prostoru 251 až 371 litrů*
Nejvyšší rychlost 145 km/hod
Průměrná spotřeba 6,6 l/100 km
Cena (základ) 330 000 Kč
* dle nastavení zadních sedadel