Řetězec Globus přichází s konceptem menších prodejen čerstvého pečiva a masných výrobků. První otevře v Pardubicích, následovat bude Praha.
Před lety začaly hypermarkety a supermarkety válcovat menší konkurenci. Později se ale ukázalo, že ne pro všechny nákupy jsou obří prodejny vhodné. Některým zákazníkům se zkrátka nechtělo kvůli zapomenuté cibuli nebo pracímu prášku dojíždět znovu za město a raději by uvítali menší prodejnu přímo v ulici.
Kromě řetězce Tesco a jeho sítě franšíz Žabka však žádná z větších potravinářských společností na poptávku nereagovala. Volný prostor tak postupně začaly zabírat vietnamské večerky a malých prodejen začalo opět přibývat.
Podle společnosti Nielsen přibylo mezi léty 2013 až 2016 jak prodejen s prodejní plochou od 51 do 100 metrů čtverečních, tak těch s výměrou od 101 do 200 metrů. Ubylo naopak supermarketů, prodejen od 201 do 400 metrů čtverečních a především pak nejmenších krámků do 50 metrů. Obavy o mizení malých obchodů nejsou tedy úplně oprávněné. Zanikají jen ty úplně nejmenší, nebo naopak středně velké prodejny.
Počet obchodů s potravinami a smíšeným zbožím 2013–2016 v ČR
Zdroj: Nielsen Census
Nyní přichází s konceptem menších prodejen také řetězec Globus. První maloformátovou prodejnu Fresh Globus otevře poslední květnový den na pardubickém sídlišti Dubina, další by měla následovat v Praze. Na 165 metrech čtverečních plánuje nabídnout především čerstvé pečivo, uzeniny a porcované maso prodávané pod značkou Poctivá výroba Globus.
Podle řetězce půjde v Pardubicích o pultovou prodejnu, Fresh Globus by však neměl mít jednotný koncept. Obchody se mohou lišit sortimentem i velikostí a budou se přizpůsobovat aktuálním podmínkám v dané lokalitě.
Kdy a kde vzniknou další prodejny, nechce společnost prozradit. Lze však předpokládat, že to bude v blízkosti stávajících patnácti hypermarketů. Právě z nich jsou totiž nové prodejny zásobovány. „Globus Fresh je prodlouženou rukou hypermarketu,“ říká mluvčí řetězce Pavla Hobíková. První pardubická prodejna je tak od hypermarketu vzdálená jen osm kilometrů.
Globus je přitom řetězcem, který se doposud soustředil výhradně na formát hypermarketů. Zajímavé je, že právě největších prodejen v uplynulých letech rovněž přibývalo.
Čtěte také: