DAŇOVÉ PŘIZNÁNÍ PŘES INTERNET Možnosti podání daňových přiznání se rok od roku zlepšují a zjednodušují. Doby, kdy bylo nutné vše vyřizovat jen osobně na finančním úřadě, jsou už minulostí. V našem testu jsme vyzkoušeli elektronické podání přiznání.
DAŇOVÉ PŘIZNÁNÍ PŘES INTERNET Možnosti podání daňových přiznání se rok od roku zlepšují a zjednodušují. Doby, kdy bylo nutné vše vyřizovat jen osobně na finančním úřadě, jsou už minulostí. V našem testu jsme vyzkoušeli elektronické podání přiznání.
Internet slouží už řadu let jako zdroj informací včetně těch, které podnikatelům pomohou s vyplněním daňových přiznání. Dlouhou dobu to byly pouze ony informace, pak postupně přibyly jednotlivé formuláře a posledním krokem je možnost přiznání podat elektronicky, tedy bez nutnosti zajít osobně na finanční úřad, případně poštu.
Základním předpokladem pro elektronické podání daňového přiznání je vyplnění interaktivního formuláře. V současné době lze elektronicky přiznat všechny základní daně, tedy zejména daň z příjmu fyzických či právnických osob, silniční daň či daň z přidané hodnoty a daň z nemovitosti.
Formuláře nabízí řada internetových serverů, a to včetně rad, jak je správně vyplnit. Pro konkrétní výpočet poslouží některý z nabízených kalkulátorů. Specializované weby také například zdarma zprostředkují odpovědi od daňových odborníků. Správné vyplnění potřebných formulářů je tedy prvním krokem k úspěchu.
NEJDŘÍVE PODEPIŠ Po vyplnění všech formulářů si zájemce o elektronické podání daňového přiznání musí obstarat elektronický podpis. O slastech a strastech jeho získání jsme psali již v Profitu číslo 11/2006. V praxi existují tři možnosti jeho vyřízení - prostřednictvím České pošty, První certifikační autority a společnosti eIdentity. Jelikož nejnižší ceny nabízí pošta, o elektronický podpis jsme si zažádali právě u ní. Na adrese http://qca.postsignum.cz je nejprve nutné vygenerovat dvojici klíčů a vyplnit žádost o certifikát. Ta se vytiskne, vygenerovaný certifikát se uloží na disketu a s oběma dokumenty je nutné navštívit jedno z kontaktních míst České pošty, kde se digitální certifikáty udělují. Ty rozhodně nejsou na každé poště, například v Praze jsou kontaktní místa pouze tři. V našem testu jsme zvolili pobočku České pošty v Praze 4. Zde bylo nutné předložit výpis z obchodního rejstříku, případně živnostenský list a občanský průkaz, podepsat příslušnou smlouvu a zaplatit 190 korun. Celá operace, na jejímž konci je disketa s digitálním certifikátem, trvala několik minut, bez osobní návštěvy kontaktního místa to ale nejde. Certifikát platí jeden rok a po roce je nutné ho u České pošty obnovit stejným způsobem. U ostatních dvou společností, které nabízejí získání elektronického podpisu, je postup obdobný. PORTÁL VEŘEJNÉ SPRÁVY NAPOVÍ
Podnikatel, který si již vyřídil elektronický podpis a má vyplněné všechny náležitosti daňového přiznání, má ze dvou třetin vyhráno. Poslední etapou je samotné poslání daňového přiznání na příslušný finanční úřad elektronickou cestou. V zásadě jsou nejjednodušší dvě možnosti - přes portál veřejné správy a přes portál daňové správy, respektive ministerstva financí.
Jelikož komunikace s finančním úřadem vyžaduje určitý stupeň utajení, je potřeba ještě před samotným posláním daňového přiznání zkontrolovat zabezpečení počítače a případně si do něj nahrát potřebnou aplikaci. My jsme v rámci našeho testu zvolili portál státní správy. Zde je nejprve nutné získat uživatelský identifikátor (stačí k tomu zadat své jméno a heslo, identifikátor pak vygeneruje přímo portál). Jeho prostřednictvím a nastavením požadovaných služeb je možné dostat se až k aplikaci umožňující podat vlastní přiznání. Pak zbývá už jen jediný krok - vložit do aplikace daňové přiznání a přiložit elektronický podpis. Mailem potom přijde potvrzení o podání daňového přiznání. To je důležité zejména pro vyúčtování zdravotního pojištění, které se musí následně odevzdat do osmi dnů.
Rovněž na vyúčtování zdravotního a sociálního pojištění lze využít interaktivních formulářů stažených z internetu. Podat tato přiznání lze rovněž jak klasickou cestou (osobní návštěva na pobočce, případně pošta), tak také elektronicky formou mailu s digitálním certifikátem.
Možnost elektronického podání jak daňových přiznání, tak dalších povinností podnikatelů je určitě dobrá věc. Vzhledem ke své relativní složitosti, nutnosti každoročně měnit certifikát, a kvůli tomu navštěvovat kontaktní místa (alespoň v případě České pošty), a ceně certifikátu se ale vyplatí spíše větší firmě, která podává více daňových přiznání. Drobnému živnostníkovi moc nepomůže.
KOLIK STOJÍ E-PODPIS
Česká pošta 190 Kč
První certifikační autorita 752 Kč
e Identity 702 Kč
Pramen: weby jednotlivůch firem
JAKÉ DANĚ LZE VYŘÍDIT ON-LINE
silniční daň daň z nemovitostí daň z přidané hodnoty daň z příjmů právnických osob daň z příjmů fyzických osob
Zdroj: ministerstvo financí