NÁMĚSTEK HEJTMANA PAVEL DROBIL: Zřetelné zlepšení ekonomiky v regionu vidí náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro ekonomický a regionální rozvoj Pavel Drobil (ODS). Dlouho očekávané změny přicházejí také v dopravní infrastruktuře.
NÁMĚSTEK HEJTMANA PAVEL DROBIL:
Zřetelné zlepšení ekonomiky v regionu vidí náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro ekonomický a regionální rozvoj Pavel Drobil (ODS). Dlouho očekávané změny přicházejí také v dopravní infrastruktuře.
Co vás v posledních měsících v ekonomice Moravskoslezského kraje nejvíce potěšilo?
Rok 2005 i ten letošní znamenají zřetelný obrat v ekonomice kraje. Těžký průmysl a hornictví sice nezmizí, expandují ale nová odvětví průmyslu a je tu značný zájem zahraničních investorů, kteří obsazují průmyslové zóny. Jsem rád, že vznikají i investiční zóny zcela v režii soukromého kapitálu.
V uplynulých letech jste jako jeden z problémů viděli nedostatečnou dopravní infrastrukturu. Už jsou vidět zlepšení?
Ano, ruku v ruce se zmíněným obratem v ekonomice přichází konečně zásadní obrat i v kvalitě infrastruktury. Po letech planých řečí a několikanásobném teatrálním poklepávání základního kamene dálnice D47 bývalým premiérem Milošem Zemanem je dálnice holým faktem a její výstavba v plném proudu. Mimo jiné se také rekonstruuje silnice R48 a železniční koridor. Moravskoslezský kraj jako vlastník intenzivně rozvíjí letiště Mošnov. Děláme vše proto, aby se naše letiště stalo skutečným mezinárodním letištěm a vstupní branou do Moravskoslezského kraje.
Neobáváte se, že rychlejší spojení naopak řada lidí využije k pravidelnému cestování za prací ven z kraje? Na migraci za prací nevidím nic špatného, pokud je obousměrná. Je vítanou konkurencí a zdrojem pozitivních impulzů dovnitř „krajské“ ekonomiky. Jak se na obratu ekonomiky k lepšímu podílel přímo krajský úřad?
Troufám si říci, že nebýt trpělivé mravenčí práce vedení kraje při vyjednávání o prodeji pozemků v nošovické zóně, nemluvili bychom dnes o příchodu společnosti Hyundai. Ale je to nejen o korejské firmě -průběžně přichází řada nových investorů a nových oborů. I když nezastírám, že si od vstupu Hyundaie slibujeme ještě větší zájem o náš region. V posledních dnech začalo fungovat call centrum GE Money - také příklad osobního nasazení vedení kraje. Přicházejí k nám významné firmy z oblasti elektroniky, Bang & Olufsen například. Spektrum je široké a bude určitě ještě širší.
Myslíte si, že příchod automobilky Hyundai bude přínosem i pro malé a střední firmy v kraji? Nebo jim státní podpora této velké investice spíše neprospěje - třeba proto, že jim bohatší a ještě podpořená firma odláká kvalitní zaměstnance?
Problém takzvaného přetahování zaměstnanců může nastat. Půjde ale o konkurenci, která může zvýšit mzdy v kraji. Myslím, že projekt Hyundai bude přínosem i pro malé a střední firmy, protože dojde ke zvýšení poptávky po různých druzích služeb a subdodavatelských prací.
Pociťujete odliv firem na blízké Slovensko v důsledku tamních ekonomických reforem?
Vím o firmách, které mají na Slovensku daňový domicil - tedy že sice výroba i zaměstnanci jsou fyzicky v našem kraji, ale daně jsou placeny na Slovensku. To je problém, způsobený naší nereformní vládou. Pevně věřím, že po volbách tato v jistém smyslu daňová emigrace skončí. *