Elektronické služby
PRAHA (nad) - Vztah Čechů k elektronickým službám lze označit za velmi kladný. Ve výzkumu, který na reprezentativním vzorku dospělé populace provedla v prosinci 2005 společnost STEM/MARK pro IZIP, odpovídalo pět set lidí z celé republiky. Průzkum byl zaměřen na zájem dospělé populace o elektronické služby v oblasti bankovnictví, komunikace se státní správou a zejména zdravotnictví.
V případě zdravotnické dokumentace vybralo 61 procent dotázaných elektronickou zdravotní knížku, ke které má přístup pacient a všichni lékaři, kterým to pacient umožní. Papírová karta uložená u praktického lékaře vyhovuje pouze 16 procentům lidí a papírovou knížku, kterou nosí pacient u sebe preferuje 23 procent respondentů.
Je zajímavé, že elektronické zdravotní knížky, které zatím užívá asi jen osm procent lidí, Češi přijímají se stejnou samozřejmostí jako daleko zavedenější produkty – elektronické bankovnictví nebo elektronickou komunikaci se státní správou. Jak tvrdí STEM/MARK, za prospěšné pro občany pokládá naprostá většina respondentů elektronické bankovnictví (80 procent), elektronický podpis (70 procent), elektronickou zdravotní knížku (80 procent), či možnost elektronicky komunikovat s úřady (81 procent). Tyto hodnoty jsou překvapivé zejména s přihlédnutím k tomu, že 46 procent dospělé populace stále ještě uvádí, že internet vůbec nevyužívá.