Největším světovým obchodním řetězcům navzdory krizi rostly tržby. Většině se ovšem snížil zisk. Tržby 250 největších maloobchodních společností stouply ve finančním roce končícím loni v červnu o 5,5 procenta na zhruba 3,8 bilionu dolarů (téměř 69 bilionů korun). Ziskovost meziročně poklesla z 3,7 na 2,4 procenta. Vyplývá to z nové studie společnosti Deloitte. „Mnoho obchodníků si koupilo tržby objemnými podpůrnými akcemi, které citelně postihly jejich hospodářský výsledek,“ vysvětlil šéf oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte Research ve Spojených státech Ira Kalish. Jak doplnil partner Deloitte ČR Martin Tesař, v Česku bude výsledek ovlivněn podobným způsobem. „Obzvláště, vezmeme-li v úvahu neustálý boj o zákazníka, jehož jsme byli svědky během minulého roku,“ uvedl Tesař.
Evropští maloobchodníci zaznamenali pokles ziskovosti ze 4,1 na 2,7 procenta. Americkým retailerům se ziskovost snížila z 3,6 na 2,4 procenta. Deloitte také uvádí, že nižší zisk vykázaly dvě třetiny ze 184 obchodníků, kteří zveřejnili hospodářské výsledky. Třetina pak oznámila ztrátu. Ziskovost se zvýšila pouze řetězcům z Afriky a Blízkého východu. Největším prodejcem zůstal americký Wal-Mart před francouzským Carrefourem a německým Metrem, které na čtvrté místo odsunulo britské Tesco.
Tabulka:
První desítka
Největší maloobchodní společnosti
Pořadí*Společnost*Země původu*Tržby za finanční rok 2008/09 (v mld. USD)
1.*Wal-Mart*USA*401,244
2.*Carrefour*Francie*127,958
3.*Metro*Německo*99,004
4.*Tesco*Velká Británie*96,210
5.*Schwarz Unternehmens Treuhand KG*Německo*79,924
6.*The Kroger Co.*USA*76,000
7.*The Home Depot*USA*71,288
8.*Costco Whosale Corporation*USA*70,977
9.*Aldi*Německo*66,063
10.*Target*USA*62,884
Pramen: Deloitte