Řízení podniku
Snaha vytvořit univerzální příručku manažera je minimálně tak stará jako moderní ekonomika sama. Jedním z posledních příspěvků k této snaze je kniha kolektivu autorů, vedeného Jaromírem Veberem, nazvaná lakonicky „Management, základy, prosperita, globalizace . Na obsáhlém díle se podílelo čtyřiadvacet lidí – a stejně, jako je různorodý autorský kolektiv, je pestrá i kniha sama. Zahrnuje spektrum manažerských znalostí od základů oboru přes školometské teorie podnikatelských rizik až po rady, jak se správně chovat ve společnosti a v obchodním styku: „Navštívenky–vizitky jsou běžnou součástí společenské etikety, ale i protokolární praxe… Pokud osoba, kterou chceme na–vštívit, není přítomna, zanecháme jí vizitku se zahnutým horním pravým rohem. Dostaneme–li takovou vizitku, je vhodné reagovat na předanou vizitku do 24 hodin po obdržení, píše se v jedné z pasáží. Kniha tedy není žádnou studnicí hlubokých myšlenek a univerzitní teoretik si v ní nepočte. V knihovně podnikového šéfa ale může být hodně užitečná. Majitel po ní sáhne v případě, kdy se při odchodu na večírek rozhoduje mezi frakem a smokingem, stejně jako ve chvíli, kdy potřebuje vylepšit personální strukturu své firmy či svěřeného úseku. Dílo jistě ocení i studenti ekonomických směrů.
Veber, Jaromír a kol.: Management, základy, prosperita, globalizace. Management Press, Praha 2000. 700 stran. Cena neuvedena.